Nie wiecie, co to jest CESVI? To brazylijskie Centrum Badawcze nad Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego. Zajmuje się doświadczeniami i badaniami nad bezpieczeństwem i właśnie opublikowało raport na temat Citroënów C4 Lounge oraz C4 Picasso przyznając tym samochodom wysokie noty – odpowiednio 4,5 i 4 gwiazdki (na pięć możliwych) za bardzo dobrą widoczność i kontrolę otoczenia auta.
To nie może dziwić. Wszak oba wspomniane samochody wyposażono w rozwiązania i technologie pozwalające na bezpieczne poruszanie się w różnych warunkach drogowych. Znalazły się wśród nich znakomite przeszklenie kabiny (C4 Picasso), czy system kontroli martwego pola. Dzięki ogromnym powierzchniom przeszklonym Visiovana kierowca widzi o wiele więcej, niż w konkurencyjnych samochodach. Szczególnie ważne są podwójne, ale bardzo cienkie słupki A (nawet o 3/4 węższe, niż w innych autach!), które znakomicie poprawiają widoczność, zwłaszcza podczas ruchu miejskiego. Do tego panoramiczna przednia szyba o powierzchni rzędu 2 m² i wysokie szyby boczne – to wszystko zapewnia znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Szklany dach poprawia samopoczucie dostarczając dużo naturalnego światła, co też odpręża kierowcę.
CESVI dokonuje swoich pomiarów umieszczając kamery z obiektywami rozpieszczonymi tak, by symulowały one realne warunki. Ważnym testem jest sprawdzanie wykrywania przez ten układ obiektów o wysokości około 110 centymetrów, co symuluje jednoślady. Z kolei od tyłu samochodu badana jest szansa zobaczenia przeszkody o wysokości 60 cm, co pozwala skontrolować, czy kierowca jest w stanie dostrzec małe dziecko. Okazuje się bowiem, że najechanie na własne dziecko przez cofających samochodem rodziców wcale nie jest takim rzadkim przypadkiem!
Wszystkie uzyskane rezultaty przetwarzane są przez system, który następnie wylicza wskaźniki widoczności. Im wyższy wskaźnik, tym lepiej – oznacza on lepszą ogólną widoczność. A o jej znaczeniu chyba nie trzeba nikogo przekonywać – im więcej widzi kierowca, tym lepiej.
CESVI zostało założone w Brazylii w 1994 roku i jest jedynym w tym kraju centrum badań poświęconych drogowemu bezpieczeństwu pojazdów.
KG; zdjęcia: Citroën Brasil
Najnowsze komentarze