Najsłynniejszemu skorpionowi na świecie należą się gratulacje. Inspirująca wydajność, technologia i innowacje w samochodach na zamówienie z prowokacyjnym kierunkiem dla legionu pasjonatów, odpowiedzialnych za budowanie jego dziedzictwa, Abarth świętuje 75 lat historii w 2024 roku. Legenda marki z emblematem skorpiona rozpoczęła się 31 marca 1949 r., kiedy Carlo Abarth (1908-1979) założył Abarth & C. wraz z kierowcą Guido Scagliarinim.
W Europie, aby uczcić trzy czwarte wieku, Abarth wprowadził na rynek limitowaną edycję modelu 695: Abarth 695 75° Anniversario. Istnieje tylko 1368 egzemplarzy, w hołdzie dla silnika 1.4 T-Jet, który ma dokładnie 1368 cm3 pojemności. Aby dopełnić obchody, marka zaprezentowała również na starym kontynencie trzy nowe zdjęcia Nowego Abartha 600e Scorpionissima: najpotężniejszego jak dotąd modelu marki, wyposażonego w 240 KM, mechaniczny samoblokujący mechanizm różnicowy i wiele funkcji samochodu wyścigowego.
Prędkość i osiągnięcia w DNA od 1949 roku
Pierwszym Abarthem był 204 A, wywodzący się z Fiata 1100. Model znalazł się w centrum uwagi 10 kwietnia 1950 r., kiedy Tazio Nuvolari poprowadził go do zwycięstwa w swoim ostatnim wyścigu Palermo-Monte Pellegrino. Od tego czasu historia marki przyniosła niezliczone rekordy w wyścigach i w sektorze motoryzacyjnym, zawsze łącząc maksymalne osiągi, design i ciągłe ulepszenia techniczne.
Carlo Abarth wpadł na pomysł uzupełnienia swojej działalności wyścigowej o produkcję zestawów tuningowych do samochodów produkowanych seryjnie w celu zwiększenia ich mocy, prędkości i przyspieszenia. Elementy układu wydechowego zajmowały ważne miejsce i z biegiem lat stały się znakiem rozpoznawczym „stylu Abarth”. W ciągu kilku lat firma Abarth & C. stała się globalna. W 1962 roku marka produkowała już 257 000 rur wydechowych, z czego 65% było przeznaczonych na rynki eksportowe.
Szczyt sukcesu przypadł na koniec lat pięćdziesiątych i lata sześćdziesiąte. Z Fiatem Abarth 750 zaprojektowanym przez Bertone, marka pobiła rekord wytrzymałości i prędkości w 1956 roku. 18 czerwca, na torze Monza, pobił rekord 24-godzinny, pokonując 3 743 km ze średnią prędkością 155 km/h. Następnie, od 27 do 29 czerwca, na tym samym torze, pobił kilka rekordów: 5 000 i 10 000 km, 5 000 mil oraz 48 i 72 godziny. Ten sam pojazd został zaprojektowany przez Zagato w dwóch różnych wersjach: Fiat Abarth 750 Zagato (1956) i Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956).
W 1958 roku Carlo Abarth stworzył prawdziwe dzieło sztuki z nowym Fiatem 500, całkowicie przekształcając mały samochód użytkowy i maksymalizując jego potencjał. W tym samym roku marka zacieśniła współpracę z Fiatem, który zobowiązał się do przyznawania nagród w oparciu o liczbę zwycięstw i rekordów osiągniętych przez zespół. Padło dziesięć rekordów świata, 133 rekordy międzynarodowe i ponad 10 000 zwycięstw w wyścigach.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Legenda wciąż rosła, stając się powszechnie znaną nazwą. Lata 60. były złotą dekadą dla Abartha, który stał się synonimem prędkości, odwagi, osiągów i rozwoju. Kilka modeli wyróżniło się w historii wyścigów samochodowych: od 850 TC, który zwyciężył na wszystkich międzynarodowych torach, po Fiata Abarth 1000 Berlina i 2300 S, który osiągnął niezwykłą serię rekordów na torze Monza.
W 1971 roku Abarth został w pełni przejęty przez Grupę Fiata i, aby podkreślić jego włoski charakter, trójkolorowe logo pojawiło się w dolnej części skryptu Abarth. Legendę kontynuował Fiat 124 Abarth, zdobywca tytułu mistrza Europy w 1972 i 1975 roku; Abarth 131, rajdowy mistrz świata w 1977, 1978 i 1980 roku oraz Ritmo Abarth. Carlo Abarth zmarł 24 października 1979 roku pod znakiem skorpiona, tego samego znaku, który zainspirował emblemat na jego samochodach.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Mimo to, chwalebna przeszłość marki została zaktualizowana w 2008 roku, kiedy to została ponownie wprowadzona na rynek z nową gamą stworzoną dla entuzjastów motoryzacji, takich jak Abarth Grande Punto (2007) i Abarth 500 (2008), a także zestawy tuningowe do każdego samochodu. Od tego czasu na rynek trafiło kilka nowych modeli, takich jak Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider (2016), Abarth 124 GT (2018), Abarth esseesse 595 i Abarth 124 Rally Tribute (2019), Abarth 595 i Abarth 695 (2022). Marka wkroczyła również w nową erę, prezentując w 2022 r. swój pierwszy model z napędem elektrycznym: Nowy Abarth 500e.
Najnowsze komentarze