Stellantis planuje na rynek amerykański zupełnie nową strategię sprzedaży dla swoich trzech marek. Fiat, Alfa Romeo i Maserati mają być kierowane w stronę bogatego miejskiego nabywcy. Czy to się uda?
Fiat sprzedaje obecnie w USA zaledwie jeden model. To Fiat 500x, który od stycznia do września znalazł tu niecałe 800 nabywców. Jest to wartość co najmniej niesatysfakcjonująca, jednak przedstawiciele Stellantis mówią, że chcą oprzeć się na sprzedaży wartości oraz zwiększać marżę, a nie ilość aut. Na razie nie ma jednak widoków na nowe modele, bo Fiat 500e, który mógłby zainteresować Amerykanów, pojawi się w USA dopiero w 2024 roku. Do tego czasu marka zamierza zmienić swoje pozycjonowanie i komunikację. Celem staną się bogaci mieszkańcy dużych miast, którzy mają szukać łatwości parkowania i przyjemności z jazdy. Fiat nie będzie tu marką masową. Trochę to przypomina próbę pozycjonowania tej marki jak Mini, które jest własnością BMW.
Fiat będzie prowadził eksperymenty ze sprzedażą, bo przy tak niskiej bazie klientów nie ma w zasadzie nic do stracenia. Dużo lepiej w USA radzi sobie Alfa Romeo. W 2022 r. tylko między styczniem a wrześniem sprzedała blisko 10.000 sztuk nowych aut. Pojawi się tutaj także nowy model Tonale a premiery kolejnych modeli będą odbywały się co rok. Ale także Alfa Romeo odcina się od wszelkich strategii opartych na wielkości sprzedaży. Nie ma też promocyjnych ofert finansowania i wsparcia sprzedaży dodatkowymi bonusami. Marża liczy się ponad wszystko. Podobnie jak Fiat, Alfa Romeo szuka bogatszych nabywców, korzystając z wizerunku marki premium.
Maserati również jest obecne w USA, ale to zupełnie inny rodzaj odbiorcy, szukającego aut luksusowych. W pierwszej połowie 2022 r. na całym świecie sprzedano blisko 11 tysięcy samochodów z charakterystycznym logo na masce. Cel marki, jak mówi jej szef, to przekraczanie oczekiwań klientów. Masowa sprzedaż celem nigdy nie będzie. Maserati pozostaje więc wierne swojej strategii sprzedaży i tutaj raczej nic się nie zmieni.
Czy jednak nowe podejście Fiata do amerykańskiego rynku coś zmieni? Tutaj widnieje duży znak zapytania…
W trzecim kwartale 2022 r. cały Stellantis (w tym marki Chrysler, Dodge, RAM) sprzedał w USA 386 tysięcy samochodów. Oznacza to spadek o 6% w porównaniu z tym samym okresem 2021 r.
źródło: Detroit News, Reuters, własne
Najnowsze komentarze