We wtorek 16. kwietnia w centrum Pragi otwarto dla publiczności RATAJ FACTORY, największą i najbardziej różnorodną wystawę pop-artu w Europie Środkowej. W galerii, którą można znaleźć zaledwie kilka kroków od Rynku Starego Miasta, wystawiono ponad trzysta artefaktów w różnej formie autorstwa artysty Josefa Rataja, które przenoszą odwiedzających w kolorowy świat amerykańskich lat 90.
Wystawa ta została starannie przygotowana, aby zapewnić niezapomniane wrażenia pełne kolorów, pozytywności i inspiracji. Oprócz obrazów znajdziecie tu także ręcznie tkane dywany, instalacje neonowe, meble, rzeźby, a nawet samochód Citroën 2CV, który został zaprojektowany przez Josefa Rataja na Rajd Dakar. Może więc warto wybrać się do Pragi w czasie zbliżającego się długiego weekendu?
„Podoba mi się entuzjazm i determinacja w dążeniu do tego szalonego marzenia. Nie mogłem tak po prostu odpuścić i postanowiliśmy dziewczynom pomóc. Zaprojektowałem oblicze ich Kaczki tak, aby było tak samo szalone jak one i jej pomysł. Jestem zadowolony z odzewu, jaki spotkał je w Dakarze i na całym świecie oraz z tego, że to pomogło dziewczynom” – mówi Josef Rataj. DUCKAR, bo tak nazywa się wspomniany samochód, będzie można oglądać w ramach wystawy do 3. maja 2024 roku. kto więc może, niech szykuje się na podróż do Pragi!
„To piękne miejsce w centrum Pragi, które nabrało teraz zupełnie innego wymiaru. Nagle róg ulicy Michalskiej całkowicie się rozjaśnił. Wewnątrz znajdziesz oazę spokoju, koloru i inspiracji. I w imieniu całego zespołu życzę Josefowi i galerii, aby były miejscem spotkań i motywacją dla innych artystów, aby marzenia się spełniały” – mówi uczestniczka tegorocznego Rajdu Dakar w Citroënie 2CV, Barbora Holická, zapraszając zwiedzających do Pragi.
To właśnie ten kultowy francuski samochód o charakterystycznym pop-artowym designie stał się ulubieńcem Rajdu Dakar i w styczniu tego roku, jako pierwszy tego typu model w historii, pomyślnie ukończył ten najbardziej wymagający długodystansowy rajd samochodowy. To wyzwanie próbowało już wcześniej podjąć 14 załóg na oryginalnych trasach Rajdu Dakar w Afryce, ale żadna nie ukończyła zawodów. Francuska załoga jako ostatnia wypróbowała go nawet w dwusilnikowej wersji samochodu w 2007 roku.
Tylko w tym roku udało się to czeskiej, a nawet czysto żeńskiej załodze doświadczonych zawodniczek, którą stanowiły Barbora Holická i Lucie Engová, przy wsparciu projektanta i mechanika Tomáša Nerudy.
„A ponieważ intensywnie pracujemy w warsztacie nad modyfikacją samochodu, aby uczynić go bardziej konkurencyjnym na kolejny Rajd Dakar, Josef już myśli o tym, jaki projekt przygotuje na kolejny rok tego maratonu. Chcielibyśmy podtrzymać tradycję zapoczątkowaną w Le Mans i na każdy Rajdu Dakar przedstawiać nowy, pop-artowy projekt” – mówi zawodniczka Barbora Holická.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze