Elektryczne samochody potrafią imponować ciszą w kabinie i przyspieszeniem. Czy DS 3 Crossback E-Tense, czyli awangardowy konkurent takich modeli jak: Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3 i Renault Zoe zrobił na nas wrażenie podczas pierwszej jazdy?
W nasze ręce trafił pierwszy zarejestrowany w Polsce DS 3 Crossback E-Tense. Crossover na zielonych tablicach jest już dostępny do jazd próbnych w DS Store w Krakowie, dlatego z przyjemnością skorzystaliśmy z okazji, by zabrać elektryczny model na mini test. Jeździliśmy głównie po mieście – środowisku utożsamianym z elektrycznymi pojazdami, ale nie mogliśmy się oprzeć przed sprawdzeniem, jak radzi sobie przy wyższych prędkościach.
DS 3 Crossback to wyjątkowo oryginalne auto, które potrafi skupić na sobie zaciekawione spojrzenia innych kierowców. Nie ma jeszcze zbyt wielu egzemplarzy na polskich drogach, więc jeśli chcecie jeździć samochodem innym niż sąsiad, to crossover spod znaku DS Automobiles z pewnością sprawdzi się w tej roli doskonale. Ciekawe jest również wnętrze, zwłaszcza panel z przyciskami w kształcie diamentów, czy jak kto woli rombów wykończonych fortepianową czernią. Dla wersji E-Tense pojawiła się również ikonka z błyskawicą, która doprowadzi nas do „elektrycznego” menu. Dzięki niemu na 10,3-calowym ekranie możemy śledzić przepływ i zużycie energii oraz statystyki ładowania. W samochodzie zainstalowano także wyświetlacz typu Head-up, na którym widzimy aktualną prędkość oraz ograniczenia prędkości. Nie zabrakło systemów wspomagających bezpieczeństwo w tym asystenta pasa ruchu, awaryjnego hamowania, czujników parkowania czy kamery cofania.
Elegancja i klasa
Materiały wykończeniowe są ładnie dopasowane, a wnętrzu nie brakuje ani elegancji, ani nowoczesności. Jedynie inspiracja Bastille w barwie złoto-brązowej nie za bardzo do mnie przemawia, ale DS ma w ofercie wiele ciekawszych propozycji, na przykład wykończenie Rivoli.
Gdy naciśniemy przycisk Start&Stop napis „Ready” informuje nas, że samochód jest gotowy do jazdy, bo jak to w pojazdach elektrycznych bywa, dźwięku silnika nie usłyszymy. Elektryczna jednostka generuje 100 kW/136 KM mocy oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na początku testu poziom baterii wskazywał zasięg 100 km. Po pokonaniu kilku km po mieście wciąż do dyspozycji mieliśmy 100 km. Podczas jazdy z niską prędkością zużyta energia jest szybko odzyskiwana w procesie hamowania.
Crossover z napędem elektrycznym na autostradzie
W krakowskim zgiełku DS 3 Crossback sunie prawie zupełnie bezgłośnie a przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu możemy być zaskoczeni reakcją pojazdu. Ile ten samochód ma w sobie werwy! DS 3 Crossback płynnie i dynamicznie startuje ze świateł, według danych technicznych pierwsze 50 km/h uzyskuje w czasie 3,5 sekundy. Aby zobaczyć na liczniku pierwszą setkę potrzeba 9 sekund. Powyżej tej wartości model traci trochę ze swojego zapału, ale jazda z najwyższą dozwoloną w naszym kraju prędkością jest jak najbardziej realna, trzeba się tylko liczyć z szybko uciekającym zasięgiem. Po kilku km szybkiej jazdy zmniejszył się o prawie 30 km. Kolejnym mankamentem jest wytłumienie wnętrza. W mieście jest cicho, ale powyżej 120 km/h do naszych uszu będą dochodziły świsty powietrza z zewnątrz.
Sposób jazdy i oszczędność energii regulujemy w trzech trybach jazdy: Eco, Normal i Sport. Ekran za kierownicą informuje czy jedziemy zgodnie z zasadami eco drivingu, przesadzamy z dynamiką, czy też ładujemy umieszczone pod podłogą akumulatory o pojemności 50 kWh. Podczas testu pokonaliśmy dystans 60 km. Gdy oddaliśmy pojazd, pozostało jeszcze 26 km zasięgu.
Zdjęcie nogi z pedału gazu nie powoduje gwałtownego wytracania prędkości, jak w Renault Zoe, ale jest porównywalne do reakcji pojazdu spalinowego. Zawieszenie pracuje cicho i komfortowo podczas pokonywania nierówności i byłby to świetny samochód do jazdy nie tylko po mieście, gdyby nie długie tankowanie. Czas ładowania od 0 do 100% z wallboxa o mocy 7,4 kW wynosi 8 godzin. Czekamy jeszcze aż samochód trafi do naszej redakcji na dłużej, wówczas będziemy mogli sprawdzić realny zasięg. Według danych producenta DS 3 Crossback E-Tense potrafi przejechać do 320 km.
Ile kosztuje DS 3 Crossback E-Tense?
Cena bazowa modelu wynosi 159.900 zł jest więc bardziej korzystna od mniejszego BMW i3 a także od wycenionego na 169.500 zł modelu Hyundai Kona Electric. Oczywiście na rynku znajdziemy wiele tańszych samochodów elektrycznych, jak choćby Renault Zoe, czy Opel Corsa-e, które cenowo zostały przygotowane pod obiecywane dopłaty. Czym przekona DS 3 Crossback E-Tense? Oryginalnym wyglądem, komfortem i pięknym wnętrzem. Do testu otrzymaliśmy wersję Grand Chic, której cena rozpoczyna się od 184.400 zł. Z opcjami dodatkowymi wzrasta do 194.550 zł.
DS 3 Crossback E-Tense – wyposażenie dodatkowe:
- Ciemna podsufitka dla inspiracji DS 2 – Bastille II – 650 zł
- Lakier metalizowany dwukolorowy – 4.700 zł
- Ładowarka bezprzewodowa do smartfona – 600 zł
- Nawigacja DS CONNECT NAC B4 Z DAB – 900 zł
- Podgrzewane fotele z przodu – 1.500 zł
- Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa – 1.800 zł
Małgorzata Kozikowska
Najnowsze komentarze