Legendarna Alfa Romeo Giulietta wczoraj skończyła 70 lat – została zaprezentowana w wersji Sprint na Salonie Samochodowym w Turynie 21 kwietnia 1954 roku. Aby uczcić tę rocznicę, Centrum Stylu Alfa Romeo stworzyło logo upamiętniające tę rocznicę. Oficjalne wydarzenie uświetniające tych 70 lat odbędzie się w pierwszy weekend czerwca w Muzeum Arese i obejmie paradę, konferencję Backstage i dedykowaną wystawę.
„Włoska dziewczyna” skończyła 70 lat. Mowa o Alfie Romeo Giulietta, modelu, który przeszedł do historii motoryzacji i do dziś jest punktem odniesienia dla entuzjastów czterokołowców.
Oficjalna prezentacja dla publiczności miała miejsce 70 lat temu, konkretnie 21. kwietnia 1954 roku na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie i dotyczyła tylko wersji coupé: Giulietta Sprint pojawiła się w sprzedaży już w pierwszych dniach Salonu Samochodowego, podczas którego zebrano około 2,000 zamówień, co stanowiło ogromną liczbę jak na tamten okres. Na dwa tygodnie przed premierą na dziedzińcu Portello zorganizowano wernisaż dla profesjonalistów i ówczesnych celebrytów: z helikoptera zeszli dwaj aktorzy w szekspirowskich kostiumach Romea i… Julii (wł: Giulietty).
Giulietta stała się „włoską dziewczyną”, pierwszą Alfą Romeo o żeńskim imieniu i zdobywa aprobatę opinii publicznej, dla której jest symbolem boomu gospodarczego. A kiedy z linii produkcyjnych zjedzie sedan Giulietta o numerze 100 001 Portello, to osobiście Giulietta Masina, muza Federico Felliniego, aby uczcić ten ważny kamień milowy w produkcji: pierwsze sześć cyfr modelu mediolańskiej firmy.
Jubileuszowe logo Centrum Stylu Alfa Romeo
Bohaterka historii tamtego okresu, Giulietta jest jednym z filarów historii Marki, dlatego Alfa Romeo zdecydowała się przygotować na jego 70. urodziny uroczyste logo, zaprojektowane przez Centro Stile, które będzie towarzyszyć licznym wydarzeniom organizowane na całym świecie klubów i pasjonatów.
Oficjalne uroczystości w Muzeum Alfa Romeo
W niedzielę 2. czerwca Muzeum Alfa Romeo będzie uczcić 70. rocznicę powstania Giulietty różnymi inicjatywami: o godz. 10:30 odbędzie się parada zarezerwowana dla samochodów Giulietta, zaś o godz. 11:00 rozpocznie się zorganizowana przez Muzeum specjalna konferencja Backstage poświęcona jej historii, z przemówieniami licznych prelegentów i wsparciem materiałów zachowanych w Centrum Dokumentacji.
W tym samym czasie będzie otwarta wystawa „Giulietta. Ukochana Włochów”, która przedstawia główne etapy i różne wersje jednego z najbardziej kultowych samochodów swojej epoki, który przekształcił Alfę Romeo w dużą firmę motoryzacyjną i pozostawił niezatarty ślad w społeczeństwie, w świecie samochodów i w kulturze. Wystawa organizowana jest we współpracy z włoskim Registro Italiano Alfa Romeo.
O 12:30 w drugiej paradzie zobaczymy także Giuliettę „Nuova” z 1977 roku i jej nowocześniejszą wersję z 2010 roku.
Inicjatywy Registro Italiano Alfa Romeo
Również w niedzielę 2. czerwca Registro Italiano Alfa Romeo organizuje w Muzeum Alfa Romeo trzecią edycję RealAlfa, konkursu na renowację i konserwację pojazdów poświęconego Maurizio Tabucchiemu. Jedna z 10 konkurujących kategorii jest zarezerwowana dla Giulietty Berlina i TI.
W niedzielę odbędzie się także „wycieczka z okazji 70. rocznicy” zorganizowana przez Registro Italiano Alfa Romeo, która poprowadzi karawanę 70 Giuliett w rejonie jeziora Garda, z postojem w piątek 31. maja w sugestywnym Sanktuarium Madonny della Corona na Monte Baldo, a następnie w sobotę 1. czerwca zjazd do historycznego centrum Werony, aby odwiedzić dom Julii, którego nie można przegapić. Wieczorem parada Giulietty wyruszy w stronę Arese, gdzie 2. czerwca rano weźmie udział w paradzie na torze Muzeum Alfa Romeo.
Giulietta
Na początku lat pięćdziesiątych mediolańska marka, niedawny zwycięzca dwóch kolejnych mistrzostw F1 z Alfettą prowadzoną najpierw przez Farinę, a następnie przez Fangio w 1950 i 1951 r., chciała stworzyć model, który wspierałby wielkość produkcji i był skierowany do szerszej publiczności, nie rezygnując z głównych cech, które już zapewniły sukces Alfie Romeo: technologii, wydajności i stylu.
Centrum Stylu Alfa Romeo bierze się do pracy i jedna z propozycji – dotycząca wersji Sprint coupé – zostanie później opracowana przez studio Bertone, w konkretnie przez Franco Scaglione, tego samego projektanta niemal współczesnej „2000 Sportiva”, późniejszej „Giulietty Sprint Speciale” i wspaniałego „33 Stradale” z 1967 roku. Studio Bertone samo zajęła się wówczas konstrukcją Giulietty Sprint.
Rezultatem był niski samochód, z wydatnymi bokami i tyłem, z bardzo pochyloną i otaczającą tylną szybą. Sukces jest natychmiastowy i przytłaczający.
W rzeczywistości Alfa Romeo wkracza w nowy scenariusz konkurencyjności, w scenariusz kompaktowych coupé o wysokich osiągach, ustanawiając nowe standardy techniczne i wydajnościowe, które stawiają ją w znacznej odległości od konkurentów.
Silnik Giulietty to czterocylindrowy motor z dwoma wałkami rozrządu i pojemnością 1.290 cm³, w całości wykonany ze stopów lekkich (co było wówczas nowatorskim rozwiązaniem dla silnika produkowanego masowo), który rozpędza samochód do prędkości około 170 km/h, przy osiągach porównywalnych z silnikami wyższej kategorii. Sprint w wersji „Veloce” zwyciężył także w swojej klasie w wyścigu Mille Miglia w 1956 roku i odniósł niezliczone zwycięstwa na torach i drogach całego świata.
Wkrótce do Sprinta dołączyło wiele innych wersji, takich jak sedan, Spider zaprojektowany przez Pinin Farinę z myślą o rynku amerykańskim (podobnie jak Sprint, dostępny również w wersji Veloce), Sprint Speciale, ponownie autorstwa Bertone i Giulietta SZ firmy Zagato. Dostępna będzie także wersja kombi o nazwie Promiscua. W latach 1954–1965 wyprodukowano 177.690 egzemplarzy Giulietty we wszystkich wersjach, co stanowi dowód sukcesu i uroku, który nie maleje z biegiem czasu.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; grafiki zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze