Dla Alfy Romeo sześćdziesięcioletnia już Giulietta Sprint to samochód, który otworzył markę na nową erę: masową produkcję i bezpośrednią współpracę z dużymi producentami nadwozi i studiami projektowymi.
Protoplasta rodziny Giulietta, to spektakularne coupé 2+2, które było wydarzeniem na Salonie Samochodowym w Turynie ze względu na swoją aerodynamiczną i elegancką linię. Po Sprincie pojawiła się Berlina, Spider i wiele odmian tej koncepcji.
Aby uczcić półwiecze powstania tego modelu, w 2014 roku wprowadzono na rynek specjalną serię Alfa Romeo Giulietta Sprint.
Alfa Romeo Giulietta Sprint, mająca za sobą już 60 lat historii, nadal budzi emocje zarówno ze względu na swój przełomowy styl, jak i osiągi oraz innowacje, które wniosła do strategii przemysłowej i handlowej włoskiej marki współtworzącej dziś koncern Stellantis. Można powiedzieć, że jest to pierwsza Alfa Romeo ery nowożytnej, gdyż zadebiutowała w masowej produkcji i skoordynowała współpracę z renomowanymi producentami nadwozi, takimi jak Bertone czy Ghia od początku projektu, a nie dopiero po skonstruowaniu podwozia. Co więcej, porzucono dotychczasową nomenklaturę numeryczną przy wyborze sugestywnej nazwy: Giulietta.
Nazwą tą oddano hołd bohaterce tragedii Szekspira, dokonując gry słów z nazwą marki. Stanowiło to odpowiedź na krytykę wygłoszoną kilka lat wcześniej przez Madame De Cousandier, żonę poety Leonardo Sinisgalli, która zwróciła uwagę, że wśród ówczesnych menadżerów marki było „wielu Romeów, ale żadnych Julii”.
O ile młode potomstwo Montecchich i Capuletich żyło w średniowiecznej Weronie namiętną miłością, o tyle miłośnicy motoryzacji poczuli prawdziwe zauroczenie, gdy na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie w 1954 roku odkryli Alfę Romeo Giulietta Sprint. Jej zaokrąglone, eleganckie i aerodynamiczne linie podbiły serca ludzi, którzy podczas wydarzenia złożyli 700 zamówień. To duży sukces pojazdu, który początkowo planowano jako „samochód pokazowy” o ograniczonej sprzedaży.
Poznaj genezę powstania marki Alfa Romeo
Oprócz swojej estetyki, Alfa Romeo Giulietta Sprint przełamała schematy ze względu na swoją strategię komercyjną. Po raz pierwszy włoska marka wypuściła na rynek rodzinę samochodów zaczynając od wersji sportowej, a nie sedana, który a priori powinien być sylwetką o najwyższej sprzedaży. Decyzja ta wynikała zarówno z uderzającego projektu stylisty Bertone Franco Scaglione, który już wiele lat wcześniej zrobił wrażenie swoim B.A.T 5 opartym na Alfie Romeo 1900, jak i z jego oryginalnego silnika o mocy 65 KM, który był nieco głośny jak na sedana, ale którego głośność była idealna dla coupe takiego jak Giulietta Sprint.
Rezultatem tego zaangażowania jest spektakularny samochód sportowy 2+2 o kompaktowej, czystej i wszechstronnej linii, który wie, jak połączyć aerodynamikę i sportowe wrażenia, które zawsze charakteryzowały Alfę Romeo, z bardziej praktycznymi aspektami, takimi jak przestrzeń wewnętrzna: tylne siedzenia są „prawdziwe” i pomieszczą wygodnie dwie dorosłe osoby. Wnętrze zaprojektowane przez Ghię było luksusowe i miało bardzo dynamiczne detale, takie jak tablica przyrządów, w której trzy okrągłe zegary tworzyły efektowny trójkąt pod daszkiem deski rozdzielczej.
Sprawdź aktualną ofertę na samochody Alfa Romeo w Polsce
Silnik o pojemności 1.290 cm³, 4-cylindrowy rzędowy, początkowo rozwijał moc 65 KM, choć jego najbardziej znana wersja to motor o mocy 80 KM, który rozwijał prędkość 166 km/h. Był to pierwszy silnik wyposażony w standardzie w podwójny aluminiowy wałek rozrządu. Materiał ten został również zastosowany w bloku silnika i głowicy cylindrów w celu optymalizacji masy pojazdu do 850 kg.
Alfa Romeo Giulietta Sprint, sprzedana w ponad 34.000 egzemplarzach w różnych wariantach, była kluczowym modelem, który ugruntował sukces marki w latach „Cudu Gospodarczego”. Wiedziała, jak podbić rodzącą się w tamtych latach wyższą klasę średnią, co uczyniło ją synonimem „dolce vita” i elegancji włoskiego designu.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze