Używany Peugeot 508 2.0 BlueHDi czy Renault Laguna III 2.0 dCi? Porównanie kosztów może być zaskakujące. Sprawdźmy jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika, który oba auta ma w swoim garażu.
Wbrew pozorom modele z tego samego segmentu potrafią różnić się od siebie praktycznie w każdej kwestii, począwszy od jakości wykonania, kończąc na finalnych kosztach użytkowania. Poziom różnic lawinowo wzrasta jeśli w gospodarstwie domowym zestawimy dwie różne generacje konkurencyjnych modeli.
Bardzo ciekawym doświadczeniem jest codzienne porównywanie modeli, które przez pewien czas obecne były w sprzedaży równocześnie, a także porównywalnych wariantów napędowych. Od kilku miesięcy mam możliwość skrzętnie notować koszty eksploatacji Peugeota 508 2.0 BlueHDi 150 KM z 2016 roku z Renault Laguną III 2.0 dCi 150 KM pochodzącą z 2013 roku. Wedle danych katalogowych różnice w zużyciu paliwa powinny być praktycznie niezauważalne, podobnie jak fizyka jazdy, wykonanie czy awaryjność. Nic bardziej mylnego.
Pod względem funkcjonalności w każdym aspekcie to 508 jest naj – jego wymiary tłumaczą wszystko. Niemniej jednak nadal Laguna serwuje przestrzeń optymalną dla czterech dorosłych osób i wystarczający bagażnik. Pod względem użyteczności, czy szybkości działania multimediów te dwa modele dzieli przepaść. Nieco nowsza propozycja Peugeota (po liftingu) dysponuje dotykowym ekranem, który nawet po całej nocy spędzonej na mrozie funkcjonuje sprawnie. W razie potrzeby dostępne są jego aktualizacje.
Natomiast system rodem z Laguny III jest archaiczny, dziś praktycznie bezużyteczny – osobiście nie widzę sensu aktualizacji map nawigacji, której działanie z perspektywy dzisiejszych realiów nie ma racji bytu. Ogromną różnicę widać także w jakości zastosowanych materiałów wykończeniowych. Począwszy od plastikowych elementów, które są tylko przeciętne w Lagunie i notorycznie trzeszczą. Także gorsza jakość ekologicznej skóry w Lagunie rzuca się w oczy tuż po przesiadce z 508. Za to pozycję za kierownicą śmiało można zestawić podobnie jak precyzję pracy lewarka manualnej skrzyni biegów. Wyciszenie kabin zarówno w 508 jak i Lagunie nie zachwyca, niestety klasowi rywale w tej kwestii potrafią wykazać się lepiej.
Koszty bieżącej obsługi serwisowej, chociażby wymiany elementów układu hamulcowego są jednakowe. Do każdego z modeli wybór podzespołów rozmaitej jakości jest ogromny, każdy znajdzie produkt skrojony na swoją kieszeń. 508 będzie zdecydowanie bardziej wymagający jeśli dojdzie do konieczności reanimacji zawieszenia tylnej osi gdzie zastosowano układ wielowahaczowy, ceny zestawu naprawczego z łatwością przekraczają 1500 złotych. Zaś proste zawieszenie z Laguny III pochłonie ułamek tej kwoty, jego prostota wcale nie oznacza gorszego prowadzenia. Laguna prowadzi się zgoła odmiennie, sprawia wrażenie samochodu co najmniej o klasę mniejszego, wrażenie to potęguje działanie systemu 4CONTROL.
Codzienne użytkowanie pozwala w każdych warunkach zestawić realne koszty, zużycia paliwa. O ile przy dodatnich temperaturach różnice nie były duże, o tyle w zimowej scenerii sprawa prezentuje się inaczej. W typowym ruchu miejskim 508 potrzebuje około 5.5-6 litrów na sto kilometrów, przy ujemnych temperaturach wynik nieznacznie zbliża się do 6 jednostek.
W trasie niezależnie od temperatury wynik jest jednakowy, zależnie od tempa jazdy wynosi 4,5-5,5 litra, co po zatankowaniu ponad 70 litrów oleju napędowego daje imponujący zasięg. Laguna z 2.0 dCi przy oszczędnej jeździe w trasie zadowoliła się pięcioma litrami paliwa, podróż z maksymalną dopuszczalną prędkością na autostradzie kończy się wynikiem 6 litrów bez względu na aurę. W ruchu miejskim spalanie wynosi 6,5 do 7,5 litra. W typowo mieszanym cyklu jazdy w zimowych warunkach Peugeot zużywa zauważalne 1,5 litra oleju napędowego mniej.
Osobiście widzę przepaść dzielącą 508 I generacji i Lagunę III, także pod względem jednostek napędowych, kultury ich pracy i dynamiki. Czas pokaże czy 2.0 dCi będzie udanym zakupem. 2.0 BlueHDi po definitywnym rozwiązaniu kwestii problematycznego AdBlue sprawuje się doskonale, niestety jedynym pozostałym problemem 508 jest korozja.
Najnowsze komentarze