Citroën GS był milionowym samochodem z fabryki w Vigo. 16-milionowym jest Fiat Doblo a zakłady świętują.
Fiat E-Doblò (w 100% elektryczny) jest 16-milionowym pojazdem wyprodukowanym w Stellantis Vigo od rozpoczęcia działalności zakładu w 1958 roku. Pojazd, w kolorze Artense Grey, został wyprodukowany 23 kwietnia na linii montażowej 2, przeznaczonej na rynek hiszpański. Jest to pierwszy model włoskiej marki wyprodukowany w Vigo, a wraz z nim, w środku transformacji w kierunku elektryfikacji, Fiat po prawie stu latach ponownie produkuje w Hiszpanii.
Z okazji tego kamienia milowego w produkcji wykonano pamiątkowe zdjęcie z pojazdem „milionera” w obecności kierownictwa Stellantis Vigo, reprezentacji Komitetu Zakładowego i dużej grupy pracowników z różnych warsztatów i działów zakładu, któremu towarzyszyła przy tej okazji bardzo reprezentatywna postać trajektorii fabryki, Javier Riera, który był jej dyrektorem w latach 1981-1996 i 1998-2007, oraz reprezentatywna grupa młodych ludzi w wieku poniżej 22 lat, którzy dołączyli do fabryki w 2022 roku, zbiegając się w czasie z przemysłowym uruchomieniem Fiata E-Doblò, i którzy uosabiają nowe pokolenie pracowników, z którymi zakład stoi w obliczu nowej ery.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Od lipca 2022 r., kiedy to rozpoczęła się seryjna produkcja Fiata Dobló wraz z wprowadzeniem na rynek jego w 100% elektrycznej wersji, w fabryce w Vigo wyprodukowano 54 717 egzemplarzy tego modelu, z czego 10% z silnikiem elektrycznym. Z całej produkcji 96% pojazdów zostało przeznaczonych na rynek międzynarodowy. Obecnie dziennie produkowanych jest 140 egzemplarzy tego modelu, z czego 11% z napędem elektrycznym.
Fiat Doblò został po raz pierwszy wprowadzony na rynek w 2000 roku, wówczas w ramach produkcji grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles), a w 2022 roku, wraz z piątą generacją, marka wprowadziła na rynek w 100% elektryczną wersję pod nazwą Stellantis. W tym samym roku model rozpoczął produkcję w Stellantis Vigo, dołączając do zróżnicowanej gamy przemysłowej K9. W lipcu do produkcji weszła wersja elektryczna, a w październiku wersja termiczna. Model ten jest obecnie produkowany w Systemie 2.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Oprócz lekkich samochodów dostawczych Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall i Peugeot, w wersji elektrycznej i termicznej, które są produkowane w Systemie 2 w Vigo, zakład produkuje również Peugeot 2008, również w wersji elektrycznej i termicznej, w Systemie 1. Zatrudniający 6300 pracowników zakład w Vigo produkuje 2320 pojazdów dziennie.
Stellantis Vigo wyprodukował 38 różnych modeli w długiej historii 66 lat działalności, 11 z nich również w wersji elektrycznej, a ten pojazd Fiata jest najnowszym dodatkiem do zakładu.
Anegdotycznie należy zauważyć, że marka Fiat już wcześniej produkowała pojazdy w Hiszpanii, prawie sto lat wcześniej. W sumie w 1931 roku wyprodukowano 300 sztuk modelu Fiat Hispano 514, wersji Fiata 514 produkowanej w fabryce Hispano Suiza w Guadalajara, która została przejęta przez Fiata do produkcji tego modelu i wkrótce potem sprzedana.
Milionowe samochody z fabryki w Vigo
Liczba |
Rok |
Samochód |
1 milion |
1978 |
Citroën GS |
2 miliony |
1985 |
Citroën BX |
3 miliony |
1990 |
Citroën AX |
4 miliony |
1995 |
Citroën ZX |
5 milionów |
1999 |
Citroën Xsara |
6 milionów |
2001 |
Citroën Berlingo Modutop |
7 milionów |
2003 |
Peugeot Partner |
8 milionów |
2005 |
Citroën Xsara Picasso |
9 milionów |
2007 |
Citroën C4 Picasso |
10 milionów |
2009 |
Citroën Grand C4 Picasso |
11 milionów |
2012 |
Citroën C-Élysée |
12 milionów |
2015 |
Citroën C4 Picasso (C4 SpaceTourer) |
13 milionów |
2017 |
Citroën Grand C4 Picasso (Grand C4 SpaceTourer) |
14 milionów
|
2020 |
Peugeot e-2008 |
15 milionów |
2022 |
Citroën ë-Berlingo |
16 milionów |
2024 |
Fiat E-Doblò |
Najnowsze komentarze