40 lat temu, w kwietniu 1984 roku, zaprezentowano pierwszą generację Renault Espace. Był to zupełnie nowy model, który zainaugurował też nowy segment – MPV. Będąc jednym z pionierów, Renault Espace nie miało wówczas realnych konkurentów, jedynie wypuszczony 6 miesięcy wcześniej Chrysler Voyager mógł rywalizować z francuskim autem.
Chociaż w tym roku obchodzimy 40 rocznicę jego premiery to wcale nie brakowało wiele aby Renault Espace nigdy nie powstał. Jego historia to ciąg zdarzeń i przypadków wręcz nieprawdopodobnych.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje i wyprzedaże
Projekt samochodu odrzucony przez Peugeota a następnie Citroëna, został ostatecznie zaproponowany Renault, które zaakceptowało go, korzystając z okazji stworzenia zupełnie nowego typu pojazdu w Europie. To był strzał w dziesiątkę! Dlaczego? Ludzie oczekiwali wtedy czegoś większego, praktycznego a jednocześnie nie będącego dostawczakiem. Espace spełniał te wszystkie potrzeby z nawiązką.
Zaprojektowany przez Fergusa Pollocka i Antoine’a Volanisa w ramach grupy Matra kierowanej przez Philippe’a Guédona i we współpracy z Renault z Gastonem Juchetem (dyrektorem projektowym Renault) i Bernardem Hanonem (dyrektorem generalnym marki), Espace był połączeniem pomysłów z różnych prototypów Matra (od P16 do P23).
Tym samym wyglądał trochę jak TGV z aerodynamicznym nadwoziem i ogromnymi szklanymi powierzchniami, bardzo daleko było mu do klasycznych sedanów, samochodów terenowych i kombi. Espace odpowiadał na zapotrzebowanie rynku: wszechstronny samochód do życia, wygodny, dający radość, kompaktowy na zewnątrz i obszerny w środku, z modułowym wnętrzem dzięki 7 wyjmowanym siedzeniom. Mało kto jednak dzisiaj zdaje sobie sprawę z faktu, że ówczesny Espace I generacji miał zaledwie 4365 mm długości a rozstaw osi wynosił… 2580 mm. Tak! Mniej niż niejednego kompaktu dzisiaj.
Espace bazuje na platformie R18. Jego podwozie wykonano ze stali ocynkowanej, aby poprawić sztywność. Jednoczęściowe nadwozie zbudowano w dużej mierze z poliestru i włókna szklanego. Pod względem napędów nie można było narzekać: dostępne były różne silniki, od 88 koni mechanicznych dla 4-cylindrowego rzędowego silnika wysokoprężnego o pojemności 2,1 l do 110 koni mechanicznych dla 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 2,0 l.
Espace, sprzedawany przez Renault i produkowany przez firmę Matra, został wprowadzony na rynek dopiero w lipcu 1984 roku. Mimo trudnych początków (rynek musiał się do niego przekonać), z biegiem lat znalazł swoich odbiorców, dzięki innowacyjnej koncepcji samochodu wielozadaniowego.
Espace został przeprojektowany w styczniu 1988 roku i ewoluował zarówno pod względem estetycznym, jak i mechanicznym. Pojawiła się wersja z wtryskiem paliwa, a także napęd na wszystkie koła. Następnie jego sprzedaż skoczyła dość gwałtownie, świadcząc o sukcesie pomysłów na zmiany. Jeśli Chrysler realnie stworzył MPV, to Renault upowszechniło go dzięki Espace. Dzięki niemu powstały minivany.
Zobacz: aktualności motoryzacyjne ze świata Renault. Codziennie nowe, ciekawe
Po 7 latach kariery i wyprodukowanych 191.694 egzemplarzach, w styczniu 1991 roku Renault Espace pierwszej generacji zostało zastąpione przez drugą, większą i lepszą. Od tego momentu Espace ewoluował z pokolenia na pokolenie. Dopiero ostatnio (niestety!) porzucił swój segment na rzecz nadwozia SUV-a. Znak czasów. Renault Espace VI to dobry samochód, ale nie ma realnie zbyt wiele wspólnego z Espace I, poza nazwą.
Zobacz: Testy samochodów Renault. Plusy, minusy, wady, zalety, opinie, spalanie
A więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej. Na koniec mamy dla Was jeszcze film promocyjny marki z tamtych lat.
Najnowsze komentarze