Ceny samochodów nowych w oczach rzeszy kierowców zakrawają o absurd, ich poziom jest poza zasięgiem domowego budżetu. Pozostaje więc dobrostan rynku wtórnego. Za niewielką kwotę 10 tysięcy złotych znajdziemy godne uwagi modele które spełnią wymagania rodziny 2+3. VAN-y klasy średniej rodem z lat 90-tych mimo słusznego wieku nadal spełnią wygórowane oczekiwania.
Lata 90-te to złota era współpracy koncernu PSA i włoskiego Fiata. Koncerny współtworzyły kilka udanych modeli w różnych segmentach rynku, różniących się między sobą detalami i niekiedy jednostkami napędowymi. Unifikacja i redukcja współdzielenie kosztów w modelowej formie. Jednym z wspólnych projektów był Eurovan – europejski VAN klasy średniej. Produkcję ulokowano we francuskich zakładach w Hordian.
Od 1994 do 2002 roku na tej samej linii produkcyjnej powstawał Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse I i Lancia Zeta. Różnice między nimi sprowadzały się do pasa przedniego i innych nieznaczących detali. Kanciasta sylwetka idealnie wpisująca się w ówczesną gamę Peugeota czy Citroëna bezlitośnie zdradza znaczny wiek konstrukcji. Na szczęście w przypadku faktycznie bezwypadkowych egzemplarzy problem korozji praktycznie nie występuje. Modele występowały w kilku wariantach aranżacji przestrzeni pasażerskiej – 2+2+2 / 2+3+2. Co istotne, siedziska z drugiego i trzeciego rzędu możemy swobodnie demontować w dowolnej kolejności – tym samym dostosowując wnętrze do aktualnych potrzeb.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Nawet z pełną obsadą na pokładzie przestrzeni dla pasażerów mamy mnóstwo. Wrażenie potęgują odsuwane drzwi ułatwiające dostęp do II i III rzędu. Projekt kokpitu jest prosty i niczym nie skomplikowany. Wśród używanych niekiedy zdarzają się egzemplarze z klimatyzację – która niestety w tak wiekowym pojeździe często nie działa, elektrycznie sterowane szyby, ABS, szyberdach, fabryczne radio, skórzaną tapicerkę czy czterobiegowy automat. Z uwagi na wiek i skrajne zużycie silnikami diesla tym razem nie warto zaprzątać sobie głowy. Bezpiecznym wyborem są jednostki benzynowe 1.8 99 KM, 2.0 8V 121 KM, 2.0 16V 132-136 KM – wyposażono je w wielopunktowy wtrysk paliwa i pasek rozrządu, z ochotą współpracują z prostą sekwencyjną instalacją gazową. Swoistą ciekawostką pojawiającą się w ogłoszeniach niezmiernie rzadko jest jednostka 2.0 Turbo o mocy 147 KM.
Wybitnie niskie ceny i wciąż sporo dostępnych egzemplarzy znajdziemy w przypadku trzeciej generacji Renault Espace. Kolejne wcielenie rodzinnego szlagieru produkowane było od 1996 do 2002 roku w dwóch wariantach długości nadwozia. Po I i II generacji znanej z foremnej formy, Renault postawiło na obłości i dynamiczne przetłoczenia – niestety jak we wszystkich modelach marki z tego okresu jego największym wrogiem jest rdza. Korozja atakuje nawet egzemplarze bezwypadkowe i niewiele możemy na to poradzić jako użytkownicy. Kupując Espace III z rynku wtórnego zdecydowanie warto sięgać po te importowane z południa Europy, mamy wówczas cień szansy na lepszy stan blacharski.
Renault nie zastosowało drzwi przesuwnych, postawiono na sprawdzone skrzydłowe rozwiązanie. Wnętrze zaprojektowano z ogromnym naciskiem na funkcjonalność i przydatność w codziennym życiu. Przednie fotele są wysoko zamontowane, są wręcz wybitnie wygodne. Rozłożenie siedzeń w kabinie zależnie od wersji może być identyczne jak w 806, w drugim i trzecim rzędzie z powodzeniem umieścimy dorosłe osoby. Zaś demontując trzeci rząd siedzeń zyskamy niespotykany nawet w kombi segmentu E bagażnik.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Lista dostępnego wyposażenia obejmuje klimatyzację, szyberdach, skórzaną tapicerkę, fabryczne nagłośnienie, ABS i inne. Biorąc pod uwagę budżetowy charakter używanego VAN-a warte uwagi są czterocylindrowe jednostki benzynowe 2.0 8V 114 KM, 2.0 16V 140 KM – ich codzienna eksploatacja i serwis nie będą obciążeniem dla budżetu, zwłaszcza z instalacją gazową. Na szczycie gamy plasowany się silniki 3.0 V6 167 KM (osławiony PRV), zastąpiony później przez konstrukcję o mocy 190 KM.
Najnowsze komentarze