Silnik 1.5 BlueHDi jest stosowany w samochodach marek Citroën, DS Automobiles, Peugeot i Opel. Jak wygląda jej niezawodność i typowe bolączki oraz dlaczego producent zmienia elementy konstrukcji i zalecenia dotyczące oleju?
Silnik BlueHDi o pojemności 1.5 litra produkowany jest od kilku lat. Występuje w różnych wariantach mocy, przy czym najczęściej kupowana jest odmiana 130-konna. Koncern Stellantis stosuje ją między innymi w samochodach Citroën, DS Automobiles, Peugeot i Opel. Cieszy się dobrą opinią, dzięki kulturalnej pracy, niskiemu zużycia paliwa i rozsądnym kosztom serwisu. Nie jest jednak wolna od wad i kupując taki samochód zwłaszcza z drugiej ręki warto wiedzieć na co zwrócić uwagę.
Dwie główne bolączki 1.5 BlueHDi to łańcuch rozrządu (dla silników produkowanych pomiędzy grudniem 2019 a styczniem 2023 r.) oraz układ AdBlue.
Problem z łańcuchem rozrządu
W wersjach produkowanych od grudnia 2019 roku wprowadzono kilka modyfikacji, które zmniejszyły trwałość silnika. Zmieniono łańcuch wałka rozrządu, który stał się o 1 mm cieńszy oraz odchudzono kilka innych elementów. Wersja z łańcuchem 7 mm miała być cichsza i oszczędniejsza, a redukcja wagi jednostki miała pozwolić osiągnąć lepsze wyniki emisji. Okazało się jednak, że zmniejszenie grubości łańcucha źle wpłynęło na trwałość silnika. Co gorsza, pęknięcie łańcucha prowadziło do uszkodzenia bloku, w tym skręcenia zaworów czy uszkodzenia komory spalania.
Producent świadomy owych problemów zmienił konstrukcję i od końca stycznia 2023 r. na rynku pojawiały się już zmodyfikowane jednostki, z przywróconym łańcuchem o grubości 8 mm. Jednocześnie dla wszystkich silników zmieniono olej – nowa specyfikacja to 5W30 a szczegóły znajdziecie w tym tekście.
Co ważne, producent deklaruje wsparcie dla silników BlueHDi, które mogą mieć problem z łańcuchem rozrządu, do pięciu lat lub 150.000 przebiegu. Jeśli macie takie auto, warto jak najszybciej skontaktować się z ASO i ustalić jaka jest procedura w konkretnym przypadku. Ważne, aby samochód był serwisowany w ASO.
Problem z układem AdBlue
Układy AdBlue, stosowane przez Stellantis oraz wielu innych producentów samochodów, są wrażliwe na krystalizację mocznika, która zachodzi w zbiorniku w przypadku niekorzystnych zjawisk temperaturowych. Dlatego eksploatując taki samochód należy bezwzględnie stosować dodatek typu Tunap 987 lub podobny innej firmy oraz nie dopuszczać, by w zbiorniku była mniej niż połowa płynu.
Najnowsze komentarze