Wiosna 1899 r.: marka Opel wyprodukowała swój pierwszy pojazd silnikowy
Indywidualna mobilność dla wszystkich: 125 lat innowacji motoryzacyjnych dla milionów klientów
Aktualne bestsellery z Rüsselsheim: Opel Astra i Astra Sports Tourer
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z mistrzem ślusarskim z Dessau, Friedrichem Lutzmannem, na zakup jego fabryki pojazdów mechanicznych. Ta data to oficjalne rozpoczęcie produkcji samochodów w firmie Opel, a tym samym początek nowej ery. Firma Opel, odnosząca już wcześniej sukcesy w produkcji maszyn do szycia i rowerów, dokładnie 125 lat temu wkroczyła na nieznane dotąd dla niej terytorium.
Od tej pory wszystko potoczyło się szybko: pierwsze egzemplarze nowego Opla Patentmotorwagen opuściły fabrykę wiosną 1899 roku jako pierwsze samochody wyprodukowane w Rüsselsheim – do dziś w zakładzie wyprodukowano ponad 75 milionów samochodów marki Opel. Misją Opla zawsze było i nadal jest zapewnianie indywidualnej mobilności i innowacji, które są przystępne cenowo oraz dostępne dla szerokiego grona nabywców – we wszystkich segmentach gamy modelowej Opla.
Jednym z najlepszych i aktualnych przykładów jest najnowsza generacja bestsellera klasy kompaktowej modelu Opel Astra, produkowanego właśnie na liniach montażowych zakładu w Rüsselsheim. Będąc głównym elementem elektrycznej ofensywy Opla, sprawia, że codzienna indywidualna mobilność jest szyta na miarę przyszłości. Nowa Astra Sports Tourer Electric to natomiast jeden z pierwszych w pełni elektrycznych kompaktowych kombi na rynku. Jednakże to właśnie Opel Patentwagen System Lutzmann położył podwaliny pod dalszą udaną produkcję samochodów w Rüsselsheim – dokładnie 125 lat temu.
Pierwszy Opel wyprodukowany wiosną 1899 r. – Opel Patentwagen System Lutzmann
Pierwszym samochodem marki Opel „wyprodukowanym w Rüsselsheim” był Opel Patentwagen System Lutzmann, który opuścił fabrykę wiosną 1899 roku. Jednocylindrowy, umieszczony poziomo silnik o pojemności 1.545 cm³, średnicy 122 i skoku 132 milimetrów osiągał maksymalną moc 3,5 KM przy 650 obr./min. Była ona przenoszona na tylną oś za pomocą dwubiegowej przekładni z paskiem napędowym. Auto było w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 20 km/h. Po kilku miesiącach zaczęto produkować mocniejsze i szybsze wersje. W ofercie był nawet samochód dostawczy.
Pomimo euforii pionierów motoryzacji z Rüsselsheim, Opel zaprojektowany przez Friedricha Lutzmanna na przełomie wieków nie był już „na czasie” z mechanicznego punktu widzenia. Nawet dzięki usprawnieniom w zakresie chłodzenia i przenoszenia mocy, a także nowym wariantom nadwozia zaprojektowanym przez Lutzmanna nie udało się osiągnąć oczekiwanej wielkości produkcji. Czas konstrukcji opartych na powozie z wysokimi kołami i silnikiem umieszczonym pod siedzeniem dobiegł końca. Friedrich Lutzmann nie był w stanie zaprojektować nowoczesnego samochodu w oparciu o najnowsze odkrycia techniczne i zmieniające się gusta klientów. Dlatego po zaledwie dwóch i pół roku jego era w Oplu zakończyła się latem 1901 roku.
W efekcie, bracia Opel zaczęli coraz częściej spoglądać na Francję – ówczesne centrum postępu technicznego. Tam właśnie spotkali Alexandre’a Darracqa, przedsiębiorczego francuskiego pioniera motoryzacji, który odniósł już swoje pierwsze sukcesy dzięki idei lekkich i stosunkowo niedrogich samochodów. Darracq był niezwykle chętny do współpracy. Wraz z pojawieniem się zimą na przełomie 1901 i 1902 roku pierwszych podwozi i pojazdów Darracq, mieszkańcy Rüsselsheim mieli wreszcie dostęp do zaawansowanych materiałów, które dały im szansę, by zająć się na stałe produkcją samochodów.
W tym samym czasie inżynierowie Opla zaczęli samodzielnie opanowywać sztukę konstruowania silników i samochodów. Zależność od jednej osoby nie mogła się nigdy więcej powtórzyć w przyszłości. Już jesienią 1902 roku Opel pokazał na targach motoryzacyjnych w Hamburgu model 10/12 HP, pierwszy własny projekt.
Od „zestawu konstrukcyjnego” do „ślubu”: nieustanne innowacje
Do 1906 roku wyprodukowano aż tysiąc pojazdów. W 1909 roku producent samochodów z Rüsselsheim dokonał ostatecznego przełomu, prezentując legendarnego „Doktorwagena” 4/8 o mocy 8 KM. Oferowany w cenie 3 950 marek, kosztował o połowę mniej niż luksusowe konkurencyjne modele i utorował drogę do posiadania własnego samochodu dla szerszych kręgów społeczeństwa. W dużej mierze przyczynił się też do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.
Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził na szeroką skalę produkcję z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 roku był 4/12 PS, zwany „Laubfrosch”, dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Zaledwie trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek, co oznaczało, że samochód przestał być wyłącznie drogim luksusem dla wybranych, a stał się niezawodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji, samochód z roku na rok stawał się coraz bardziej przystępny cenowo i oferował coraz lepsze osiągi. Popyt na Opla stale rósł, a model z 1931 roku z silnikiem o pojemności 1.2 litra stał się pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.
Wkrótce potem nastąpiła kolejna rewolucja w produkcji. W 1935 roku nowy model Olympia stał się pierwszym niemieckim masowo produkowanym pojazdem z całkowicie stalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie zapewniał lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Ta nowa konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego „ślubem” – tak określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Dzięki temu cały proces montażu stał się szybszy i bardziej wydajny, ułatwiając produkcję na masową skalę.
Współczesne innowacje: Astra Sports Tourer Electric z oświetleniem Intelli-Lux LED® Pixel
Zaledwie rok później Opel stworzył najtrwalszą linię modelową z największymi tradycjami, produkując model klasy kompaktowej – Opla Kadetta. Opel stał się pierwszym producentem, który wprowadził na rynek rodzinny i przede wszystkim przystępny cenowo samochód kompaktowy. Do dziś bestsellery „Kadett” i „Astra” są synonimem powszechnie dostępnych innowacji w klasie kompaktowej.
Świadczy o tym również najnowsza generacja Astry – zaprojektowana, opracowana i wyprodukowana w Rüsselsheim, która jest zelektryfikowana, pełna nowinek technologicznych, a jednocześnie w pełni nadająca się do użytkowania na co dzień. Systemy takie jak najlepsze w swojej klasie, nieoślepiające światła pikselowe Intelli-Lux LED® z łącznie aż 168 segmentami diod LED, a także Intelli-Drive 2.0 z półautomatycznym układem zmiany pasa ruchu oraz inteligentnym układem dostosowania prędkości zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Przyjemność z jazdy połączona z odpowiedzialnością oznacza również poruszanie się po drogach bez lokalnej emisji spalin. I właśnie to umożliwia nowa Astra Sports Tourer Electric, jeden z pierwszych na rynku w pełni elektrycznych kombi z silnikiem elektrycznym o mocy 115 kW (156 KM), maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 270 niutonometrów i zasięgiem WLTP do 413 kilometrów. W ten sposób aktualny Opel Astra, podobnie jak wszystkie przyszłe modele, będzie w jubileuszowym 2024 roku konsekwentnie rozwijać elektryfikację marki.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.
źródło: Stellantis Polska
Najnowsze komentarze