Oczywiście związki z francuską Grupą PSA są znacznie krótsze, ale że Opel wchodzi w skład PSA i Stellantis, więc z okazji dzisiejszego jubileuszu postanowiliśmy Wam przybliżyć historię tej niemieckiej marki, która przez dziesięciolecia działała w ramach General Motors, a od kilku lat jest częścią francuskiej rodziny motoryzacyjnej.
W 2019 roku Opel świętował 120-lecie produkcji samochodów, ale – podobnie, jak to miało miejsce w przypadku Peugeota – historia marki rozpoczęła się wcześniej. Dobre cztery dekady wcześniej.
Początki
Po kilku latach pracy jako praktykant ślusarski w różnych krajach Europy, 21. stycznia 1862 roku Adam Opel rusza z własną produkcją maszyn do szycia w rodzinnym Rüsselsheim, małym miasteczku w środkowych Niemczech, kładąc podwaliny pod firmę Opel. Pierwsza wyprodukowana maszyna do szycia Opla jest nadal starannie przechowywana w muzeum firmy pod szklaną osłoną ochronną. Produkcja maszyn do szycia została zakończona w 1911 roku wydaniem milionowego egzemplarza.
Dywersyfikacja produkcji
W 1886 roku Adam Opel wkracza do rozwijającego się i dochodowego biznesu rowerowego, zapewniając swojej firmie drugi przyczółek. Synowie Adama Opla, będąc zapalonymi sportowcami, wielokrotnie wygrywali zawody na rowerach własnej produkcji. W latach 1886-1938, kiedy Opel koncentrował się głównie na produkcji samochodów, wyprodukowano 2,5 miliona rowerów, co uczyniło firmę największym producentem rowerów na świecie. Oprócz rowerów Opel produkował także motocykle, silniki lotnicze i pługi zmotoryzowane.
Rozpoczęcie produkcji samochodów
W 1899 roku w Rüsselsheim rozpoczyna się produkcja patentowego samochodu Opla systemu Lutzmann, który zapoczątkował dobrze znaną historię motoryzacyjną Opla.
W 1899 roku, cztery lata po śmierci założyciela firmy, Adama Opla, Sophie Opel, za radą swoich synów Karla, Wilhelma i Friedricha, rozpoczęła produkcję samochodów. To, co zaczęło się w warsztacie ślusarskim w Rüsselsheim nad Menem od 65 ręcznie wykonanych, dziś powiedzielibyśmy „licencyjnych” pojazdów Opla „System Lutzmann”, już dawno stało się masowym fenomenem – do tej pory wyprodukowano ponad 70 milionów pojazdów.
Początki – od Lutzmanna do Doktorwagena
Wraz z zakupem fabryki samochodów Friedricha Lutzmanna Opel dołączył do grona pionierów motoryzacji końca XIX wieku, takich jak Daimler, Benz i Peugeot. Jak wspominałem, wiosną 1899 roku w Rüsselsheim zbudowano pierwszy patentowy samochód Opla systemu Lutzmanna. W 1901 taki model przerobiony na samochód wyścigowy wygrywa wyścig górski Heidelberg-Königstuhl – z dużą przewagą nad 16 samochodami najsłynniejszych niemieckich producentów. Rozwój młodej branży szybko nabiera tempa. Podczas gdy pierwsze modele były nadal bezpośrednimi potomkami zaprzęgów konnych, w 1909 roku Opel zaprezentował ultranowoczesny mały samochód w bardzo konkurencyjnej cenie. 4/8 KM Opel Doktorwagen jest wyposażony w czterocylindrowy silnik rzędowy zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Opel. W broszurze Opel obiecuje, że nowość jest idealna dla „lekarzy, weterynarzy i prawników”. Doktorwagen jest wyceniany między 4.000 a 5.000 marek, podczas gdy wiele ówczesnych samochodów kosztowało około 20.000 marek. Tak więc z prestiżowej zabawki dla bogatych i sławnych samochód przekształcił się w niedrogi pojazd dla znacznie szerszego grona klientów – dzięki Doktorwagenowi.
Od Laubfroscha do Kadetta: masowa motoryzacja
W 1924 roku Friedrich Opel, który do tego czasu objął stanowisko głównego konstruktora, wraz z bratem Wilhelmem wprowadzili do Opla produkcję taśmową. Metoda ta została po raz pierwszy wprowadzona przez fabryki Forda w Ameryce w 1913 roku, aby pomóc obniżyć koszty w przemyśle motoryzacyjnym. Opel zawsze uważnie śledził postępy w innych krajach. Adam Opel podczas swoich wieloletnich podróży po Francji zainteresował się produkcją maszyn do szycia, a od 1902 roku ważny impuls do produkcji samochodów w Rüsselsheim dała współpraca z firmą Darracq. Bracia Opel tworzą następnie innowacyjny 4/12 PS „Laubfrosch”. Dzięki produkcji na linii montażowej dwumiejscowy samochód rozpędzający się do 60 km/h jest dostępny za 3.900 reichsmarek. Później „Wagen für Jedermann” (samochód dla każdego) można było kupić już za 1.930 reichsmarek. W kolejnych latach na bazie technicznej firmy Laubfrosch powstała cała rodzina samochodów. W sumie do 1931 r. wyprodukowano 119.484 egzemplarzy modeli Opla 4 PS.
Wysoka wydajność w celu obniżenia kosztów i cen
Od pierwszej minuty Opel starał się produkować samochody tak wydajnie, jak to tylko możliwe, aby były dostępne dla wszystkich. Tak więc już w 1924 roku jako pierwszy niemiecki producent uruchomił szczególnie ekonomiczną produkcję taśmową, dzięki czemu Opel 4/12 PS „Laubfrosch”, jak również wszystkie późniejsze wersje Opla 4 PS, sprzedawano jak ciepłe bułeczki. W latach 30. XX wieku Opel P4 i Kadett (już z nadwoziem samonośnym), wyposażone w wiodące na owe czasy technologie, stały się prawdziwymi samochodami dla ludzi. Niemiecka jakość i niemiecka inżynieria stały się popularne i szeroko dostępne. Opel pozostał wierny tej demokratyzacji technologii nawet w produkcji samochodów sportowych: wprowadzony na rynek w 1968 roku, fantastycznie piękny samochód marzeń Opel GT można było kupić w naprawdę przystępnej cenie.
Tak rewolucyjne jak te samochody w latach dwudziestych, był Kadett w latach trzydziestych. Postęp motoryzacyjny rozwijał się w zawrotnym tempie. Kadett był następcą udanego Opla P4 i zadebiutował w 1936 roku z nadwoziem ze stali, niezależnym przednim zawieszeniem, czterocylindrowym silnikiem czterosuwowym i hydraulicznymi hamulcami bębnowymi. Ceny były znacznie niższe niż u bezpośrednich konkurentów. W 1938 roku „zwykłego” Opla Kadetta można było kupić za dość demokratyczne 1.795 marek.
Od lat pięćdziesiątych XX wieku marka Opel odnosi sukcesy we wszystkich klasach pojazdów – modele takie jak Opel Kadett, Rekord i Kapitän zwiastowały okres powojennego ożywienia i cudu gospodarczego w Niemczech. Za nimi poszły prawdziwe ikony stylu – Opel GT, Manta i Monza. W latach 80. i 90. Corsa, Astra i Zafira stały się bestsellerami i jednocześnie symbolami zjednoczenia Niemiec. Po upadku muru berlińskiego i budowie fabryki w Eisenach popyt na samochody z błyskawicą na grillu był szczególnie duży. W latach 1991-1998 pierwsza generacja Astry została wyprodukowana w ilości 4,2 miliona egzemplarzy – to najbardziej masowy model Opla wszech czasów! Do dziś producent samochodów z Rüsselsheim stara się oferować we wszystkich segmentach technologie, które inne marki rezerwują dla drogich modeli, bądź wręcz dla runku premium. Na przykład Opel oferuje adaptacyjne reflektory matrycowe LED nie tylko we flagowej Insignii, ale także w kompaktowej Astrze, to samo dotyczy ergonomicznych aktywnych foteli z certyfikatem AGR (dostępne już w Crosslandzie X) lub wiele systemów asystujących zwiększających bezpieczeństwo i komfort (wszystkie modele).
Od Olympii Rekord po modele KAD: Opel coraz bardziej prestiżowy
Pierwszym powojennym Oplem o zupełnie nowej konstrukcji był model Olympia Rekord. Ten samochód z nadwoziem pontonowym (z przednimi i tylnymi skrzydłami połączonymi w jedną linię) i chromowanej „paszczy rekina” rozpoczął nową erę w 1953 roku. Projekt nawiązuje do stylu dużych amerykańskich sedanów, w sam raz dla rodzącego się cudu gospodarczego. Każdy, kto osiągnął życiowy sukces, chciał go mieć. W tym samym czasie zadebiutował nowy typ samochodu – Olympia Rekord Caravan, stylowe kombi dla całej rodziny. A drabina sukcesu wiodła coraz wyżej: w 1954 roku na rynku pojawił się zupełnie nowy Opel Kapitän, w 1960 roku wypuszczono Opla Rekord P2, w 1963 roku pojawił się Rekord A z hamulcami tarczowymi, a wkrótce nawet z sinikiem sześciocylindrowym! Czy to jako coupe, kombi czy sedan, Rekord stał się synonimem nowej klasy średniej w młodej Republice Federalnej Niemiec. Do 1965 roku Opel wyprodukował 882.433 egzemplarze Rekorda A. Ten sukces otworzył drzwi Wielkiej Trójce: w 1964 roku pojawiły się trzy modele w najwyższej klasie – Kapitän, Admiral i Diplomat. Generacja „B” tych tak zwanych modeli KAD oferuje wyjątkowo płynną jazdę dzięki legendarnemu tylnemu zawieszeniu De Dion. W 1968 roku Opel wprowadza bezpieczną kolumnę kierownicy we wszystkich swoich modelach samochodów osobowych. Innowacje pomagają podczas jazdy w coraz gęstszym ruchu ulicznym.
W 1962 reaktywowano nazwę Kadett. Wraz z wprowadzeniem Kadetta A, Opel podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej. Podczas gdy wiele konkurencyjnych modeli wciąż korzystało z silników dwusuwowych lub montowanych z tyłu, chłodzonych powietrzem, nowy model Opla przyciągnął uwagę wygodą, czterocylindrowym silnikiem chłodzonym cieczą, czterobiegową skrzynią biegów i szeroką gamą stylów nadwozia – od coupe do kombi.
Od Opla GT do Calibry: nowy poziom sportowego charakteru
W czerwcu 1964 roku Opel jako pierwsza firma motoryzacyjna w Europie otworzyła nowoczesne studio projektowe. Rok później pierwszy samochód koncepcyjny europejskiego producenta Experimental GT świętował swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego IAA 1965 we Frankfurcie. Trzy lata później Opel GT wprowadzony do masowej produkcji trafił do salonów i oznaczał narodziny legendarnego samochodu sportowego. Dzięki produkcji na dużą skalę GT był dostępny dla szerokiej publiczności i stał się kolejnym hitem Opla. Firma z siedzibą w Rüsselsheim w kolejnych latach stosowała takie samo podejście. W 1970 roku pojawił się model Manta, który miał wspólne zaplecze techniczne z Asconą – podobnie jak Calibra od 1989 roku, która „pożyczyła” platformę od Vectry. Pozwalało to poszerzać gamę o ekscytujące modele nie ponosząc przesadnie wysokich kosztów. Topowy model Calibra Turbo 4×4 miał rekordowo niski opór aerodynamiczny (Cw 0,26) i moc 204 KM. W efekcie oferował osiągi na poziomie samochodów sportowych prawie dwukrotnie droższych od niej.
Od Corsy do Ampery: bestsellery i trendsetterzy
W 1982 roku Opel zrobił furorę, wprowadzając na rynek samochód klasy miejskiej. Pozycjonowana poniżej Kadetta Corsa A jest podstawowym modelem firmy i stanowi imponującą demonstrację, jak można osiągnąć niskie zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie dużo miejsca w małym opakowaniu bez poświęcania przyjemności z jazdy. Każde pokolenie Corsy (od A do E) jeszcze bardziej zdemokratyzowało indywidualną mobilność. Do tej pory sprzedano prawie 14 milionów egzemplarzy tego modelu. W 2019 roku pojawiła się kolejna generacja Corsy, w tym po raz pierwszy z napędem czysto elektrycznym, która pisze nowy rozdział w historii sukcesu.
Tak jak Corsa ukształtowała segment samochodów kompaktowych, tak i Zafira od 1999 roku nadaje ton w klasie siedmiomiejscowych minivanowi. Trzeci rząd siedzeń, który całkowicie chował się pod podłogą samochodu, był po prostu genialnym posunięciem Zafiry pierwszej generacji. Właściciele konkurencyjnych modeli musieli poświęcać sporo wysiłku, aby usunąć bardzo ciężkie siedzenia, gdy potrzebowali zrobić miejsce w bagażniku. Przy całkowitej długości zaledwie 4,32 metra Zafira mogła swobodnie pomieścić siedem osób. Ponadto pojazd mógł pełnić rolę kompaktowego vana, szybko i łatwo składając siedzenia i tworząc przestrzeń ładunkową o długości 1,56 metra i szerokości 1,15 metra – o łącznej pojemności do 1.700 litrów. Nowoczesna Zafira była również mistrzem transformacji, przekształcając się z furgonetki w komfortowego vana w ciągu kilku sekund dzięki systemowi siedzeń Flex7®Plus.
Podążając śladami najlepiej sprzedających się modeli (Corsa i Zafira), podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2009 roku szerokiej publiczności zaprezentowano kolejnego trendsettera. To Opel Ampera, samochód, który na nowo zdefiniował elektromobilność. Model 2012 jest wyposażony w napęd elektryczny, a dodatkowo ma na pokładzie własne źródło energii elektrycznej – system Range Extender zwiększający zasięg. Dzięki temu Ampera jest tak samo niezależna od stacji ładowania, jak zwykły samochód osobowy. Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2016 roku Opel zaprezentował samochód elektryczny nowej generacji. Dzięki najnowocześniejszym akumulatorom litowo-jonowym, zasięg elektryczny (według NEDC) Ampery-e wynosił teraz 520 kilometrów! Jednocześnie silnik elektryczny o mocy 150 kW/204 KM zapewniał Amperze-e przyspieszenie samochodu sportowego. W przyszłym roku pojawi się kolejny samochód elektryczny od Opla. Od 2019 roku Corsa-e staje się kolejnym przekonującym argumentem na rzecz elektromobilności.
Od Astry do Insigni: nowy poziom wydajności
Wraz z nową wersją Astry 2015 Opel odkrywa nowy poziom wydajności. Kompaktowy samochód waży o 200 kg mniej niż jego poprzednik. Gama silników jest zgodna z tak zwaną koncepcją downsizingu: zmniejszenie pojemności skokowej w połączeniu z turbodoładowaniem w celu zmniejszenia zużycia paliwa i maksymalizacji wydajności. Po raz pierwszy Astra jest wyposażona w superwydajny trzycylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a także w rewolucyjne reflektory matrycowe LED. Innowacyjny system oświetlenia zamienia noc w dzień bez oślepiania innych użytkowników drogi – unikalne rozwiązanie dla klasy kompaktowej! Astra imponuje zarówno kupującym, jak i krytykom – została wybrana „Samochodem Roku” w Europie w 2016 roku.
Od 2008 roku Insignia A jest pierwszym pojazdem Opla, który oferuje rozpoznawanie znaków drogowych i inteligentny system oświetlenia AFL+. Druga generacja flagowego modelu Opla, podobnie jak wcześniej Astra, konsekwentnie podążała ścieżką zwiększania wydajności. Insignia stała się lżejsza, bardziej ekonomiczna i jednocześnie znacznie przestronniejsza. Jako opcję specjalną, sportowe modele Insignia GSi, Country Tourer, Grand Sport i Sports Tourer oferują adaptacyjny napęd na wszystkie koła z Torque Vectoring, w którym moc z silnika jest rozdzielana indywidualnie między tylne koła w ułamku sekundy. Technologia, która została po raz pierwszy zaoferowana w dużym modelu klasy średniej, takim jak Opel Insignia.
Od Mokki do Grandlanda X: crossovery wkraczają na rynek
Magiczne słowo nowoczesności to crossover. Klienci chcą usiąść nieco wyżej, aby mieć lepszy widok na drogę i w pełni cieszyć się dalekimi podróżami i przygodami. Opel wcześnie odpowiedział na ten trend i od 2012 roku zaoferował unikalny pojazd w segmencie B, Mokkę. Kompaktowy crossover był również dostępny z napędem na wszystkie koła (opcja) i od samego początku cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Od 2017 roku dołączyły do niego Crossland X i Grandland X w klasie kompaktowej. Wszystkie modele z rodziny X wyposażone były w fotele certyfikowane przez stowarzyszenie ortopedów AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V). Pierwszorzędne ergonomiczne i wygodne fotele od dawna są znakiem rozpoznawczym Opla – już 120 lat temu opatentowany samochód systemu Lutzmanna był wyposażony w wygodne skórzane fotele.
Opel dzisiaj: misja marki – zero emisji
Przez ponad 160 lat marka Opel ewoluowała od producenta maszyn do szycia, rowerów i samochodów do zaawansowanego technologicznie dostawcy usług mobilności elektrycznej.
Do 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w wersjach zelektryfikowanych, a od 2028 r. wszystkie pojazdy Opla w Europie będą w pełni elektryczne. Obecnie firma oferuje dziewięć modeli zelektryfikowanych, w tym lekki samochód dostawczy. Już 10% sprzedaży przypada na pojazdy elektryczne. Opel konsekwentnie podąża ścieżką elektryfikacji: od 2025 roku Opel będzie produkować własne ogniwa akumulatorowe w zakładzie w Kaiserslautern. Dzięki tej gigantycznej fabryce Opel będzie w stanie długoterminowo wyposażać 500.000 pojazdów rocznie w wysokowydajne ogniwa akumulatorowe.
Wszystko to pozwoli nowej generacji modeli opartych na nowych platformach Stellantis stać się liderami pod względem czasu i zasięgu ładowania. Lżejsze pojazdy i szybsze ładowanie będą w tym odgrywać pewną rolę. Celem Opla jest zapewnienie, że jedna minuta ładowania samochodu pozwoli mu przejechać 30 kilometrów.
I oczywiście najważniejsze: marka Opel pozostaje niemiecka w najbardziej tradycyjnym znaczeniu tego zdania – najwyższej jakości i najlepszych rozwiązań inżynieryjnych. Jak powiedział szef Opla Uwe Hochgeshurtz: „Jeśli chcesz niemiecki samochód, możesz go kupić tylko w Oplu należącym do Stellantis Group”.
Historię Opla bardzo łatwo prześledzić poprzez metamorfozy jego logo – najpierw jest to nazwisko właściciela na pierwszym produkcie firmy – maszynie do szycia, potem jest to stylizowany sterowiec – symbol innowacyjności i postępu technologicznego i wreszcie legendarna błyskawica, która od 1964 roku zdobi wszystkie modele marki.
Sprawdź ofertę samochodów marki Opel w Polsce
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze