Kryzys na rynku samochodowym coraz bardziej widoczny. W drugim kwartale 2023 r. w Polsce dużo mniej klientów odwiedziło salony sprzedaży. Jak to wygląda w liczbach?
W II kwartale 2023 r. salony samochodowe w Polsce odwiedziło 463 tys. konsumentów, którzy pojawili się w 1,7 tys. salonów. Liczba wizyt w tego typu placówkach zmniejszyła się rok do roku o 20,8%, ubyło też 20,6% klientów. W badaniu, przeprowadzonym przez Proxi.cloud i Związek Dealerów Samochodów uwzględniono też działające przy salonach autoryzowane serwisy mechaniczne i blacharskie.
„Już od jakiegoś czasu słyszeliśmy od autoryzowanych dealerów, że mają coraz mniej klientów. Wynika to z kilku kwestii, jednak tą najbardziej oczywistą są rosnące koszty zakupu. Średnia cena auta wyjeżdżającego z polskiego salonu co miesiąc bije kolejne rekordy. Obserwują to również klienci, którzy możliwie długo odwlekają decyzję o zmianie samochodu na nowy. Branża dealerska już zaczyna odczuwać te problemy, wcześniej spowodowane brakiem podaży, a ostatnio – topniejącym popytem” – komentuje wyniki badania Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.
Z powodu inflacji Polacy bardzo ostrożnie podchodzą do zakupów, szczególnie dóbr większej wartości.
„Odkładają je, tak długo, jak tylko mogą, na przyszłość. – Obserwując sytuację, uważam, że szczególnie zintensyfikowało się to na przełomie I i II kwartału br. Moim zdaniem, potrwa to co najmniej do początku IV kwartału, o ile w tym czasie nic negatywnego nie wydarzy się na rynku. Wtedy klienci zaczną interesować się wyprzedażami roczników, a firmy powinny zmieniać swoje wysłużone floty, więc ruch faktycznie może się zwiększyć. Jednak na pełne odbicie w tej kwestii raczej bym nie liczył w tym roku” – komentuje Mateusz Chołuj, współautor badania z firmy technologicznej Proxi.cloud.
Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę technologiczną Proxi.cloud dla Związku Dealerów Samochodów (ZDS) na grupie 463 380 konsumentów, którzy odwiedzili łącznie 1707 salonów samochodowych należących do 34 marek. Zostały one podzielone na dwa segmenty – premium (9 marek) i wolumenowe (25 marek). Wyniki z II kwartału 2023 roku zostały porównane z analogicznym okresem roku poprzedzającego. W ramach badania wzięto pod uwagę wizyty, których czas trwania wynosił od 10 minut do 3 godzin. Ponadto z badania wykluczone zostały osoby, które odwiedziły dany salon minimum 4 razy w ciągu tygodnia. Dzięki temu nie byli brani pod uwagę pracownicy i serwisanci konkretnych salonów.
Informacje zebrano za pośrednictwem aplikacji mobilnych zainstalowanych na telefonach konsumentów, którzy uprzednio zezwolili na udostępnianie danych lokalizacyjnych. W obu analizowanych okresach badawczych wykorzystano dane z tych samych aplikacji, jednocześnie uwzględniając zmiany w ich wielkości oraz odsetku zgód na udostępnienie lokalizacji.
źródło: ZDS
Najnowsze komentarze