Nowy czy używany? To pytanie zadaje sobie wiele klientów poszukujących samochodu. Obie opcje mają zarówno zalety, jak i wady, a my sprawdziliśmy, czy warto zdecydować się na jednoroczne auto podczas testu Renault Megane Grandtour.
Renault Megane Grandtour IV generacji należy do stosunkowo młodych samochodów na rynku wtórnym. Debiut francuskiego kombi odbył się podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku. Model zaadoptował nowy język stylistyczny marki, który wcześniej pojawił się w hatchbacku i który diametralnie różni się od poprzednika. Wyróżnikiem Renault stały się światła w kształcie litery C oraz większa, wykończona chromowanymi elementami osłona chłodnicy. Przód to jedno, ale Megane powinno zainteresować również kierowców jadących z tyłu. Atrakcyjny efekt dają podłużne światła tylne, które biegną przez prawie całą szerokość klapy bagażnika z małą luką na logo diamentu. Renault Megane Grandtour w 2020 roku przeszło face lifting, który delikatnie podkreślił atrakcyjny wygląd pojazdu i dodał cyfrowe zegary oraz nowe systemy wspomagania prowadzenia. Do katalogu dołączył również napęd hybrydowy. Dzięki uprzejmości autoryzowanego koncesjonera Renault i Dacia, firmy Kruba Group mieliśmy okazję przetestować kombi Renault w wersji Limited z 2019 roku, czyli sprzed kuracji odmładzającej. Przebieg pojazdu był znikomy, na liczniku widniało jedynie 16 tys. km.
Prawie jak nowy
Do testowego Renault Megane Grandtour wsiadamy właściwie jak do samochodu nowego. Nadwozie jest w świetnym stanie, bez żadnych uszczerbków lakieru, ale nie ma prawa ich być. Każdy pojazd oferowany przez firmę Kruba Group przechodzi dokładną kontrolę lakieru a wszelkie wgniotki czy rysy są usuwane. Wnętrze również nie nosi śladów użytkowania. W kabinie trudno doszukać się choćby drobnych zarysowań na plastikach czy zabrudzeń na tapicerce. Wykonanie wnętrza Megane jest solidne, choć miejscami nieco zbyt surowe a poszczególne elementy równo do siebie przylegają. Małym przełamaniem jednolitego, czarnego wnętrza jest dekor imitujący włókno węglowe po prawej stronie deski rozdzielczej i na wewnętrznej stronie tylnych drzwi oraz aluminiowe wstawki.
Zobacz test: używany DS 5 2.0 BlueHDi po czterech latach. Ciekawsza alternatywa dla Passata
Pozycja za kierownicą jest wyprostowana i komfortowa. Położenie fotela możemy regulować na odległość, wysokość, dostosujemy też pochylenie oparcia i wybrzuszenie odcinka lędźwiowego. Renault nie zapomniało o dobrym podparciu bocznym i przesuwanym podłokietniku. Kombi spod znaku rombu choć dla mnie (czyt. osoby wzroście 172 cm) bardzo wygodne, nie będzie ulubionym środkiem transportu dla postawnych osób. Otwór w drzwiach przednich może być dla nich dosyć wąski a rozbudowana konsola centralna ogranicza swobodę ruchów prawej nogi.
Multimedia
Kierowca Renault Megane Grandtour ma łatwy dostęp do multimediów za pośrednictwem systemu R-Link2 oraz 7-calowego wyświetlacza dotykowego. Interfejs jest atrakcyjny, nowoczesny, a sam ekran działa szybko i intuicyjnie. Z poziomu ekranu zarządzamy funkcjami nagłośnienia, nawigacji oraz aplikacjami smartfona sparowanego z pojazdem za pomocą aplikacji Android Auto lub Apple Car Play. Jeśli zamiast samochodowej nawigacji preferujemy mapy Google, wskazówki dotyczące najbliższego skrętu, pojawią się na zestawie wskaźników za kierownicą. Kierowca nie będzie musiał odrywać wzroku od drogi, by upewnić się, w którym kierunku ma jechać. Ekran posłuży nam również do ustawienia koloru oraz intensywności klimatycznego podświetlenia wnętrza, które bardzo w Renault lubię. Francuska marka stawia na manualną obsługę dwustrefowej klimatyzacji i choć cyfry temperatury mogłyby być większe, dodanie lub odjęcie stopnia lub kilku odbywa się szybko i bez potrzeby patrzenia w ekran. W kabinie szybko robi się ciepło, nawet w mroźny, śnieżny grudniowy poranek.
Wielkość schowków możemy określi jako „w sam raz”. Schowek w podłokietniku jest w sam raz na okulary i kabel, ale nie zmieścimy raczej nic ponadto, boczne kieszenie w sam raz na małą lub średnią butelkę z wodą a podstawka pod smartfon w sam raz, by płasko i bez zaginania kabla zmieścić większe urządzenia. W kompaktowym kombi przewidziano uchwyty na dwa napoje, dlatego zarówno kierowca, jak i pasażer będą jednocześnie raczyć się kawą podczas jazdy, jeśli tylko mają na to ochotę. Trzeba jednak uważać, cup-holder jest płytki i łatwo przewrócić wystający kubek lub butelkę łokciem.
Zobacz test: Peugeot 508 SW Hybrid – komfortowe hybrydowe kombi. Rachunek ekonomiczny nieważny
Komfortowe kombi
Jazda Megane Grandtour dostarcza dużo komfortu z jednej strony dzięki fotelowi, z drugiej poprzez dobre wyciszenie kabiny a z trzeciej z pomocą zawieszenia, które sprawnie niweluje drobne i średnie nierówności, ale bez nadmiernej, kanapowej miękkości. Pod maską pojazdu znalazł się benzynowy motor 1.3 TCe o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm, który połączono z 7-biegową automatyczną przekładnią EDC. Silnik pracuje równo a kombi posłusznie wykonuje manewry przyspieszenia zarówno przy niższych, jak i wyższych prędkościach a przy tym zachowuje się pewnie na drodze. Po upływie 9,9 sekundy pojazd osiąga pierwsze 100 km/h. Maksymalna prędkość wynosi 205 km/h.
Kombi Renault służyło głównie do jazdy po drodze ekspresowej, ale kilka razy wjechaliśmy także do miasta. Łącznie nabiliśmy na licznik 800 km zużywając średnio 6,2 l/100 km. Jest to wynik odrobinę niższy od rezultatu z cyklu WLTP, który wynosi 6,3 – 6,7 l/100 km. Aby ograniczyć apetyt na paliwo możemy za pomocą przycisku włączyć tryb Eco. Podczas testu korzystaliśmy z tej możliwości dosyć często.
Podczas parkowania warto dobrze wyczuć reakcję na pedał gazu. Granica pomiędzy „nic się dzieje” a „szybkie ruszanie” jest bardzo cienka. W miejskiej jeździe pomagają czujniki parkowania z przodu i z tyłu, w końcu nie jest to takie znowu małe auto. Mierzące 4626 mm długości kombi wyposażono ustawny bagażnik o pojemności 521 litrów. Klapa podnosi się wysoko a fotele składają jednym ruchem. Pakowanie walizek ułatwia równa z progiem i płaska po złożeniu tylnych oparć podłoga.
Czy roczne Renault Megane Grandtour jest drogie?
Roczne auto może być ciekawą alternatywą dla samochodu nowego. Do zakupu przekonuje niższa cena oraz obowiązująca jeszcze gwarancja producenta. Testowany przez nas egzemplarz wyceniono na 68.900 zł. Dla porównania, za nowe Renault Megane Grandtour w wersji Limited (sprzed liftingu) z tym samym silnikiem benzynowym zapłacimy w polskich salonach marki przynajmniej 93.900 zł. “Renault Selection Gwarantowane Używane” proponuje szereg opcji finansowania dla firm. Przykładowo, w leasingu na 24 miesiące możemy mieć testowe kombi z wpłatą własną w wysokości 45% wartości auta, miesięczną ratą 1226,57 zł i opcją wykupu 19%.
Jak przy zakupie każdego samochodu używanego, także w przypadku Renault Megane Grandtour mogą pojawić się pytania dotyczące pochodzenia pojazdu, stanu technicznego oraz historii serwisowej. Specjaliści ds. sprzedaży Renault Selection starali się rozwiać wszelkie nasze wątpliwości przekonując, że biorą pod uwagę jedynie sprawdzone źródło pojazdów. Większość aut, które oferuje firma Kruba Group pochodzi od Renault Polska: z parku prasowego lub od pracowników. Część samochodów jeździło wcześniej we flotach. Preferowany wiek auta to od jednego roku do 3 lat.
Zanim pojazd trafi do klienta jest poddawany gruntownej kontroli serwisowej obejmującej 100 punktów. Na liście weryfikacji znajdziemy m.in. kontrolę pracy silnika, sprzęgła i skrzyni biegów, pomiar grubości lakieru, a także stan układu wydechowego, hamulcowego i amortyzatorów… Klient otrzymuje certyfikat z wyszczególnieniem wszystkich sprawdzonych elementów oraz ewentualnych napraw.
Nowe czy używane?
Renault Megane Grandtour mimo iż nie należy do najbardziej przestronnych kombi na rynku, jest pojazdem wygodnym o dobrych właściwościach jezdnych i nienagannie działających multimediach. Pozostaje tylko pytanie: wybrać samochód nowy czy używany? O zaletach zakupu nowego auta przekonywać raczej nie musimy. Konfigurujemy samochód według własnych preferencji, mamy pełną gwarancję i sami nabijamy pierwsze kilometry. Renault Megane Grantdtour pochodzące z 2019 roku wizualnie jest identyczne z samochodem nowym. O tym, że ktoś nim wcześniej jeździł świadczy jedynie przebieg. Ponadto sprawdzone źródło, dodatkowe opcje gwarancji oraz dogłębna kontrola serwisowa, którą przeszedł samochód sprawia, że nie powinniśmy bać się młodego auta używanego.
Renault Megane Grandtour – dane techniczne:
- Długość: 4626 mm
- Szerokość (bez lusterek): 1814 mm
- Szerokość z lusterkami bocznymi: 2058 mm
- Wysokość: 1457 mm
- Pojemność bagażnika (siedzenia rozłożone): 521 litrów
- Maksymalna pojemność bagażnika: 1504 litry
- Pojemność silnika: 1333 (cm3)
- Liczba cylindrów: 4
- Maksymalna moc: 103 kW (140 KM) przy 5000 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1600 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 205 km/h
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9,9 s
- Skrzynia biegów: EDC, automatyczna, dwusprzęgłowa, 7-biegowa
- Masa własna (min – max): 1315 – 1444 kg
- Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km): 6,3 – 6,7
- Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km): 143 – 153
- Pojemność zbiornika paliwa: 49,7 l
Materiał powstał we współpracy z firmą Renault Kruba Group, która oferuje sprzedaż używanych samochodów wszystkich marek, autoryzowany serwis, naprawy powypadkowe, remarketing flot oraz car detailing.
Dziękujemy za udostępnienie samochodu do testu.
Prezentowany samochód Renault oraz inne używane auta tej marki można nabyć w firmie KRUBAGROUP, Koncesjoner Renault i Dacia, przy Alei Krakowskiej 3 w Sękocinie Nowym pod Warszawą (Janki), tel: 22 177 99 99, email:
ko*****@kr***.pl
Najnowsze komentarze