W każdy weekend w Polsce średnio ponad 10 tys. kierowców zaprasza przez Internet do swoich samochodów nieznajomych pasażerów, szukających środku transportu. Jacy są kierowcy – zwolennicy ekonomii współdzielenia i co skłania ich do zabierania – nieznajomych przecież – pasażerów?
Ekonomia współdzielenia staje się coraz bardziej popularna. Aby korzystać, nie trzeba posiadać. W serwisach społecznościowych działających zgodnie z filozofią współdzielenia, najpopularniejszymi przedmiotami wymiany są rowery, samochody lub tylko wolne miejsca w nich, wolny czas bądź umiejętności, mieszkania lub miejsce na kanapie. Można się dzielić – bezpłatnie lub odpłatnie – sprzętem sportowym, wynajmować miejsca parkingowe, a nawet znaleźć „dogsittera” dla swojego pupila. Ekonomia współdzielenia zmienia przyjęty dotychczas rynkowy porządek, a rozumienie pojęć konsumpcji i własności ulega modyfikacji.
Jacy są kierowcy, którzy otwierają nieznajomym drzwi swojego samochodu?
Kierowcy, którzy wpuszczają pasażerów do auta posiadają pewne wspólne cechy. Rozumieją, że aby korzystać, nie trzeba posiadać. Oferują miejsca w samochodach tym, którzy potrzebują przejazdu, a już niekoniecznie własnego pojazdu. W każdy weekend, za pomocą samego tylko internetowego serwisu wspólnych przejazdów BlaBlaCar, średnio 10 tys. kierowców zaprasza do swoich samochodów nieznajomych pasażerów.
Zaufanie jako podstawa
Aby taka wymiana mogła zaistnieć, najważniejsza jest zaangażowana społeczność, która darzy się wzajemnym zaufaniem. Wszystkie serwisy wymiany dóbr i usług podkreślają, że swój intensywny rozwój zawdzięczają właśnie jej. Badania przeprowadzone na grupie ludzi korzystających ze wspólnych przejazdów pokazują, że zwolennicy „sharing economy” bardziej ufają nieznajomym w sieci, niż swoim sąsiadom, czy nieznajomym przypadkowo spotkanym na ulicy. Z niedawno opublikowanej „Diagnozy społecznej 2013” wynika , że typowy, statystyczny Polak wciąż nie ma zaufania do innych i nie wierzy w dobre intencje nieznajomych osób.
Wirtualna weryfikacja
– Mam potrzebę sprawdzenia danych o użytkowniku, z którym planuję przejazd. Dla mnie jego wiarygodność budują oceny, które w takich serwisach wystawiają sobie użytkownicy – mówi Małgorzata z Warszawy (33 l.), która korzysta ze wspólnych przejazdów BlaBlaCar i jest aktywną couchsurferką. – Widzę oceny, które wystawili danej osobie inni użytkownicy i dzięki temu wiem, że nie mam się czego obawiać – tłumaczy.
Otwartość na ludzi
Osoby, które decydują się na zabieranie pasażerów czy goszczenie nieznajomych w swoich domach to osoby otwarte. Dom czy samochód to przestrzeń prywatna, właściwie intymna, dlatego zaproszenie do środka nieznanych wcześniej osób wymaga od ludzi otwartości. Na swoje terytorium innych zapraszają zarówno kobiety jak i mężczyźni. Użytkowniczki BlaBlaCar stanowią 42% całej społeczności i liczba ta rośnie.
Ponadprzeciętna gadatliwość
Większość z tych osób określa się jako osoby bardzo rozmowne – Z zebranych, przez serwis wspólnych przejazdów, danych wynika, że aż 99% polskich użytkowników wspólnych przejazdów BlaBlaCar określa się jako osoby rozmowne i bardzo rozmowne. – mówi Michał Pawelec, jeden z założycieli BlaBlaCar w Polsce. – Pod tym względem Polacy przegonili Włochów i Hiszpanów, którzy – wydawałoby się – są nie do przegadania – dodaje Pawelec.
Zgromadzone przez serwis wspólnych przejazdów, dane przeczą jeszcze jednemu stereotypowi – Polaka narzekacza i krytykanta. Pasażerowie wystawiają bardzo wysokie oceny kierowcom, z którymi odbyli wspólny przejazd. Średnia generalna ocena dla kierowcy to 4,9 na 5 możliwych gwiazdek, a jeśli chodzi o same umiejętności prowadzenia pojazdu, to aż 88% kierowców otrzymuje najwyższą ocenę w 3-stopniowej skali.
Młodość lub młody duch
Sharing Economy to wciąż trend najbardziej popularny wśród ludzi młodych. Najwięcej kierowców stanowią osoby z grupy wiekowej od 26 do 40 lat: jest ich 45% . Natomiast większość pasażerów to ludzie w wieku od 18 do 25 lat (48%). Tych od 26 do 40 lat jest 42%. – Mamy podobną liczbę kobiet i mężczyzn, którzy korzystają ze wspólnych przejazdów, choć wśród samych kierowców jest nadreprezentacja mężczyzn. Jednak – co może zaskoczyć niektórych Panów – kobiece umiejętności prowadzenia samochodu są przez pasażerów oceniane nieco wyżej, niż umiejętności mężczyzn – mówi Michał Pawelec.
Co im to daje? Wybór mniej konsumpcyjnego stylu życia to jeden z argumentów. Poza nim, pojawia się również argument korzyści ekonomicznych. Forbes wyliczył, że dzięki korzystaniu z zasobów, zamiast ich posiadania, Amerykanie wzbogacą się w 2013 roku o 3,5 miliarda dolarów.
BlaBlaCar – fakty
BlaBlaCar w Europie
Od początku działalności serwisu, czyli od 2008 r., do społeczności dołączyło ponad 3 miliony osób, które obecnie realizują miesięcznie ponad 600 tysięcy wspólnych przejazdów. W sumie pokonali oni dotąd przeszło 3 miliardy kilometrów, średnia długość trasy wynosiła 342 km, a łącznie na wspólnych przejazdach kierowcy zaoszczędzili ponad 250 milionów euro.
BlaBlaCar w Polsce
BlaBlaCar swoją działalność w Polsce rozpoczął w listopadzie 2012 i w ciągu zaledwie kilku miesięcy stał się największym tego typu serwisem w Polsce. Miesięcznie przejeżdżają oni wspólnie około 1,6 miliona km, a właściciele samochodów oszczędzają łącznie ponad milion złotych. W każdy weekend kierowcy oferują pasażerom średnio 10 tysięcy miejsc w swoich samochodach, a przeciętna długość trasy wynosi 255 km.
Założenia serwisu
Kierowcy określają szczegóły podróży, którą zamierzają odbyć oraz sugerowaną cenę. Automatyczny kalkulator cen pomaga im ustalić kwotę, jaką pasażer ma zapłacić za skorzystanie z przejazdu. Ceny ograniczone są tak, żeby kierowca mógł pokryć wyłącznie koszty związane z przejazdem, bez osiągania zysku. Ustalona przez niego cena nie podlega negocjacjom, więc pasażerowi łatwiej zaplanować wydatki, a sama transakcja jest przejrzysta dla obu stron. Pasażerowie mogą szukać konkretnego przejazdu i sami zadecydować, ile chcą za niego zapłacić. Dzięki szczegółowemu formularzowi, już na etapie przygotowań do podróży, wybierają osobę o podobnych zainteresowaniach i nawykach.
Pewność i bezpieczeństwo
Zbudowanie wzajemnego zaufania użytkowników jest możliwe dzięki systemowi wzajemnej weryfikacji. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie po zakończonej podróży wystawiają sobie oceny. Od października 2011 r. do października 2012 r. o 253 proc. wrosła liczba publikowanych ocen. Nic zatem dziwnego, że według badań przeprowadzonych we Francji w 2012 r., 63 proc. badanych chętnie dzieliłoby podróż samochodem, gdyby miało taką możliwość. Z kolei 81 proc. badanych podkreśla, że dzielenie się polepsza im samopoczucie. W te wyniki dobrze wpisują się odpowiedzi uczestników dużego festiwalu muzycznego w Polsce, uzyskane w 2011 r. Otóż, 80 proc. ankietowanych chętnie podwiozłoby lub dałoby się podwieźć na festiwal samochodem, jeśli byłaby taka możliwość.
Strona: www.blablacar.pl
Fanpage: https://www.facebook.com/BlaBlaCarPL
Sharing Economy
źródło: Profeina.pl
Najnowsze komentarze