Peugeot 205 GTi świętuje w tym roku swoje 40-lecie. Warto dodać, że dwieście piątka pomogła zmienić wizerunek Peugeot, nadając mu bardziej nowoczesny i dynamiczny charakter, który kontrastował z tradycyjnym i konserwatywnym wizerunkiem marki w segmencie sedanów klasy średniej.
Sportowy charakter Peugeot 205 został zademonstrowany na tak wymagających trasach, jak Mistrzostwa Świata WRC i Rajd Dakar, a także na ulicach w legendarnym Peugeot 205 GTi. Jego twórca, Gérard Welter, był w stanie nałożyć swoje piętno i zamiłowanie do osiągów i rywalizacji na samochód, który jest obecnie legendą. – Początkowo wprowadzony na rynek z silnikiem o mocy 105 KM, Peugeot 205 GTi stopniowo zwiększał swoje osiągi przez cały okres sprzedaży, osiągając 115 KM i 130 KM w dwóch wersjach wprowadzonych na rynek w 1987 roku. Gama obejmowała również wersję kabrio zaprojektowaną przez Pininfarinę: Peugeot 205 CTi.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje i wyprzedaż
Peugeot 205 GTi to legenda wśród entuzjastów samochodów sportowych, jeden z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów marki Lion. Podczas gdy sam Peugeot 205 stanowił stylistyczną rewolucję ze swoim zaokrąglonym designem i dynamicznymi liniami, jego bardziej dynamiczna wersja standardowa, wraz z sukcesem Peugeot 205 T16 w Rajdowych Mistrzostwach Świata i Dakarze, ugruntowała wizerunek Leona jako marki o wysokich osiągach, zdolnej do oferowania wrażeń i emocji za kierownicą. Inne wersje, takie jak Peugeot 205 Rallye, również przyczyniły się do tej reputacji.
Twórca tego modelu, Gérard Welter, wyraził swoją miłość do wyścigów w Peugeot 205. Projektant i szef zespołu wyścigów długodystansowych od 1969 roku, z rekordem prędkości w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, uważał że stylistyka 205 doskonale nadawała się do sportowych interpretacji, które stworzyły dziedzictwo marki. O ile Peugeot 205 GTi stał się pojazdem legendarnym, z modelami 208 GTi i 308 GTi jako najbardziej aktualnymi wersjami tej koncepcji, Peugeot 205 T16 był prekursorem sportowych sukcesów marki z dala od komfortu asfaltu, z dwoma zwycięstwami w Dakarze i dwoma innymi zwycięstwami w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Zobacz: wiadomości na temat samochodów Peugeot. Aktualności ze świata lwa, codziennie
W rzeczywistości na premierę Peugeot 205 GTi nie trzeba było długo czekać: pojawił się na rynku w marcu 1984 r., zaledwie rok po premierze modelu. Chodziło o skoncentrowany sportowy charakter w kompaktowych wymiarach, zaprojektowany dla kierowców spragnionych wrażeń, ale szukających dyskrecji najlepiej sprzedającego się modelu. Silnik o mocy 105 KM w połączeniu z niską masą 205 zapewniał dreszczyk emocji.
W połowie lat 80. w segmencie kompaktowych samochodów miejskich trwał prawdziwy „wyścig zbrojeń”, w którym wszystkie marki rywalizowały ze sobą o zaoferowanie jak największej mocy w jak najmniejszym pod względem masy i wymiarów pojeździe. Gdy 205 GTi pojawił się na drogach, inżynierowie Peugeot pracowali już nad mocniejszymi wersjami o mocy 115 KM, a nawet 130 KM. Problem polegał na tym, że musiało minąć jeszcze kilka lat, zanim mogli przejść od planów do rzeczywistości.
Menedżerowie Peugeot zrobili pomyśleli o najszybszym sposobie zaoferowania jeszcze mocniejszej wersji GTi, z oficjalną pieczęcią homologacyjną marki oraz wsparciem i gwarancją jej działu wyścigowego, Peugeot Talbot Sport (PTS). Rozwiązaniem było zaoferowanie specjalnego zestawu dla najbardziej wymagających kierowców. Podobnie jak w przypadku Peugeot 505 Turbo Injection, klient kupował samochód z oryginalnymi osiągami i oferowano mu zestaw do konwersji na 125 KM, który musiał zostać zainstalowany w specjalistycznym warsztacie i zatwierdzony przez oficjalne władze. W ten sposób narodził się prawdziwy „Święty Graal” dla fanów 205, pożądany, ale nieznany wielu: Peugeot 205 GTi Kit PTS 125.
Rezultat był spektakularny: magiczna wartość 125 KM została osiągnięta przy 6900 obr/min, 140 Nm przy 4800 obr/min, 0-100 km/h w 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna wzrosła do 205 km/h.
Zobacz: Testy samochodów Peugeot. Opinie, pomiary, spalanie
W 1987 roku na rynku pojawiła się nowa generacja Peugeot 205 GTi z dwoma silnikami: 1.6 GTi o mocy 115 KM, który wyróżniał się żywym charakterem i szybkością reakcji, oraz 1.9 GTi o mocy 130 KM. Oprócz mocy, te dwie wersje różniły się szczegółami, takimi jak hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach w 1.9 i tylko na przednich kołach w 1.6, a także tapicerką, w połowie skórzaną na pokładzie 1.9 i tkaniną w 1.6.
Dla miłośników kabrioletów, Peugeot 205 GTi posiadał wariant kabrio zaprojektowany przez Pininfarinę, który wyróżniał się swobodną elegancją: Peugeot 205 CTi.
Najnowsze komentarze