Nowa Dacia Duster trafiła w końcu w ręce dziennikarzy i zanim będziemy mogli przedstawić Wam dłuższy i bardziej szczegółowy raport z jazd, mamy kilka spostrzeżeń na gorąco. Jak się jeździ Dusterem?
Wiecie już, że nowy SUV marki Dacia wygląda znakomicie – nowoczesne, ostre i zdecydowane linie pokazują, że mamy do czynienia z samochodem godnym miana pojazdu XXI wieku. Mimo, że nadal widać tu pewne uproszczenia, to Duster wyróżnia się na ulicy. Ogromne zmiany zaszły w środku.
Dacia Duster III – porównanie wymiarów z poprzednimi generacjami
Dacia Duster III |
Dacia Duster II |
Dacia Duster I |
|
Długość (mm) |
4343 |
4341 |
4315 |
Szerokość (mm) |
1813 |
1804 |
1822 |
Wysokość (mm) |
1656 |
1626 |
1625 |
Rozstaw osi (mm) |
2657 |
2674 |
2673 |
Prześwit (mm) |
209 (4×2) / 219 (4×4) |
210 |
205 |
Bagażnik (l) |
472 (430) |
445 |
408 |
Kąt natarcia |
31 |
30 |
30 |
Kąt zejścia |
36 |
34 |
36 |
Na trasę testową wybrano między innymi drogi terenowe – gdzie samochody mogły zostać przetestowane pod kątem swoich (bardzo dobrych) właściwości. Spory prześwit umożliwia bezproblemowe wjechanie tam, gdzie inni będą się obawiali.
W środku nie ma porównania do poprzedniej generacji. Chociaż plastiki są nadal twarde, to design stał się znacznie bardziej wyszukany. Jest więcej skomplikowanych kształtów, przetłoczeń, wzorów. Kabina Dustera mocno zyskała też na cyfrowych wskaźnikach przed kierowcą. Pośrodku możemy mieć spory ekran – a oba, zarówno lewy jak i środkowy, mają zupełnie nową grafikę. Interfejs, zaprojektowany na czymś w rodzaju czytelnych wirtualnych kafelków, działa szybko i przyjemnie. Siedzenia też już nie przypominają poprzednika, nadal nie są to fotele najwyższej klasy, ale na pewno nie męczą a zakres regulacji jest spory. Wnętrze zmontowano bardzo solidnie. Nic nie trzeszczy, nie ma luźnych elementów.
W środku jest nieco więcej miejsca niż w poprzednim modelu. Ogólne wrażenie co do materiałów jest takie, jakbyśmy nie byli już w Dacii, to poziom klasy popularnej, nie budżetowej – przynajmniej wizualnie.
Można odnieść wrażenie, chociaż to dopiero będziemy mierzyć, że nowy Duster jest lepiej wyciszony od poprzednika. Silnika w środku nie słychać, wibracje są dobrze tłumione. Praca zawieszenia to niezły kompromis pomiędzy komfortem a trzymaniem się drogi z przewagą w stronę komfortu. Jest chyba nieco bardziej miękko niż w poprzedniku, nierówności są filtrowane skuteczniej.
Zobacz: Testy samochodów Dacia. Pomiary, spalanie, głośność, opinie
Napęd 4×4 ma dużo więcej trybów jazdy niż w poprzedniej wersji, bo Duster, w przeciwieństwie do wielu SUVów, nie bo się zjechać z asfaltu. Teren to jego żywioł. Pierwsze wrażenia z jazdy Dusterem 4×4 opisali francuscy dziennikarze – możecie przeczytać o tym u nas.
Zobacz: Wiadomości na temat Dacii. Codziennie nowe, aktualne, ciekawe
Dacia spodziewa się, że w Polsce ponad połowa sprzedaży nowego Dustera to będą wersje z LPG. Może to być nawet więcej po tym, jak pojawią się mocniejsze napędy – mowa nawet o 150 KM i połączeniu z 4×4 (ale nadal bez automatycznej skrzyni biegów).
Zobacz cennik polskiej wersji Dacii Duster
Szczegółowy raport z jazd przedstawimy w kwietniu. Warto też przeczytać nasz raport z premiery nowej Dacii Duster III w Portugalii, na której byliśmy.
Samochód można już zamawiać w salonach – pierwsze dostawy przewidywane są na maj i czerwiec.
Najnowsze komentarze