Nowa Dacia Duster III generacji została zaprezentowana dziennikarzom a dzisiaj mamy dla Was pierwsze informacje z pierwszej ręki i blisko 70 zdjęć tego samochodu. Nasz specjalny wysłannik, redaktor Marek Jasik, był na premierze i jest to jednocześnie jego debiut na łamach Francuskie.pl.
Znacznie lepiej wygląda i jest bardziej eko, a przy tym wciąż wiele oferuje za niewielkie pieniądze. 29 listopada 2023 roku to ważny dzień w historii Dacii. To dzień premiery Dustera III generacji. Ile kosztuje? Kiedy będzie można go zamawiać?
Nasza redakcja miała okazję obejrzeć z bliska nowy model podczas przedpremierowych pokazów dla dziennikarzy w Lizbonie. Dopiero dziś, w dniu światowej premiery, możemy się z Wami podzielić zebranymi tam informacjami i zdjęciami na temat tego kluczowego dla Dacii modelu.
WAŻNE: Jeśli chcesz jako jedna z pierwszych osób zamówić nową Dacię Duster, zostaw swoje namiary tutaj.
Jak więc wygląda nowy Duster?
Znakomicie! Zaczynając od nadwozia, już na pierwszy rzut oka da się dostrzec znaczące zmiany stylistyczne, które wynikają choćby z opracowanych na nowo proporcji. Samochód zyskał dynamiczne, ostrzejsze kształty. Przednie i tylne światła stały się bardziej poziome, a same lampy ułożono w kształt litery “Y”.
Co ciekawe, niektóre elementy Dustera wykonano z materiału kompozytowego o nazwie Starkle. To tworzywo sztuczne, przy którego produkcji wykorzystywanych jest 20% plastiku pochodzącego z recyklingu. Mowa tu choćby o elemencie umieszczonym na przednich drzwiach. Jego powierzchnia nie jest malowana, co ma korzystnie wpływać na środowisko. Dla urozmaicenia wyglądu zastosowano na niej białe drobinki. Efekt? Na żywo wygląda to świetnie!
Duster powstał na nowej platformie CMF-B. Producent zapewnia, że daje ona więcej przestrzeni w kabinie, lepsze prowadzenie, skuteczniejsze wyciszenie i współpracę z różnymi napędami. Podczas pokazu w Lizbonie nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzić Dustera w trakcie jazd testowych, by zweryfikować wszystkie te informacje – tu musimy chwilę poczekać.
YouClip – tego jeszcze nie było
W temacie przestrzeni, na tylnej kanapie miejsca z pewnością nie brakuje – zarówno nad głową, jak i na kolana. Skoro jesteśmy już w kabinie, trzeba tu wspomnieć o nowości, jaką jest system YouClip. We wnętrzu auta, w zależności od wersji, może się znaleźć nawet sześć specjalnych zaczepów, do których da się przymocować choćby uchwyt na telefon, czy latarkę. Mogą posłużyć również jako haczyki albo miejsca na kubek. Ich dodatkowa zaleta to szybki montaż i możliwość dowolnej konfiguracji w zależności od potrzeb.
W kabinie nowego Dustera spędziliśmy krótki czas – to uroki prezentacji prasowej z masą dziennikarzy z całego świata. Pierwsze wrażenia były pozytywne. Tak, nadal widać, że to auto budżetowe. W środku dominuje ciemny plastik, a gdzieniegdzie da się dostrzec śrubki i gołą blachę. Producent zadbał jednak o to, żeby mimo oszczędności, można się było poczuć przyjemnie. Zastosowanie drugiego koloru i nieco innej faktury na niektórych elementach, robi dobre wrażenie. Przed oczami pasażera widnieje duży napis “Duster”. Nawiązania do litery “Y” znajdziemy choćby na drzwiach oraz nawiewach.
Dźwigienka od skrzyni biegów jest mała, za to ekran dotykowy spory, to duża zmiana w stosunku do poprzednika – liczy 10,1 cala i zorientowany jest w kierunku kierowcy. Wyświetlacz ma bardzo dobrą jakość obrazu, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę cenę auta. Klimatyzacją sterujemy tradycyjnymi przyciskami poniżej. Przed oczami kierowcy umieszczono 3,5-calowy kolorowy ekran.
Nowy Duster i nowe silniki! Jest hybryda 1.2 130 KM
W momencie premiery Dacia oferuje Dustera z trzema silnikami do wyboru. Hybrid 140 to układ znany z Joggera. Składa się z 4-cylindrowego benzyniaka o pojemności 1,6 l i dwóch motorów elektrycznych. W sumie do dyspozycji jest 140 KM, a przekładnia to zelektryfikowany automat.
TCe 130 to 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1,2 l. Mamy tu do czynienia z tzw. miękką hybrydą i ręczną, 6-biegową skrzynią.
Co istotne, nie zabrakło też wersji dla miłośników błękitnego paliwa. Wersja ECO-G 100 z fabrycznym napędem LPG pozwoli na tanią eksploatację i zasięg nawet do 1 300 km. Zbiorniki na benzynę i gaz mają tu po 50 litrów każdy. W przyszłości będzie mocniejsza wersja z gazem.
Nowy Duster chętnie zjedzie z asfaltu
Miłośnicy nieutwardzonych dróg dostaną do dyspozycji wersję 4×4 z prześwitem wynoszącym 217 mm i niezłymi kątami natarcia oraz zejścia. W skrojonym pod nią wyposażeniu Extreme dostaniemy zmywalną tapicerkę (!) i gumowe dywaniki.
Duster III generacji został też doposażony w więcej systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Najlepiej wyposażone wersje dostały m.in. 18-calowe alufelgi, 6-głośnikowy system audio, system hands free, czy automatyczną klimatyzację.
Zobacz: Testy samochodów Dacia. Pomiary, opinie, spalanie
Nowy Duster – cena i dostępność
Ceny nowej Dacii Duster w większości krajów mają startować od kwoty poniżej 20 000 euro. Konkretna wartość nie jest jeszcze znana, bo zależeć będzie choćby od przepisów podatkowych danego państwa. Przeliczając tę kwotę po aktualnym kursie na złotówki, otrzymujemy wartość poniżej 90 tys. złotych. Polscy przedstawiciele marki zapowiadają, że zrobią wszystko, aby cena Dustera III była jak najbardziej atrakcyjna.
Zobacz: Nowe samochody Dacia. Promocje na wersję z LPG
Kiedy można zamawiać?
Zamówienia na Dacię Duster III generacji mają ruszyć w lutym 2024 roku, a pierwsze samochody powinny trafić do klientów w maju.

Dużo więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej.
Jeśli chcesz jako jedna z pierwszych osób zamówić nową Dacię Duster, zostaw swoje namiary tutaj.
A jeśli chcesz porównać aktualny model do nowego – proszę bardzo – tutaj jest artykuł Dacia Duster 2 vs Dacia Duster 3.
Najnowsze komentarze