Nowa Dacia Duster 4×4 ma już za sobą pierwszy dziennikarski test jazdy w terenie. Miał on miejsce w Centrum Technicznym Renault we Francji i pokazał mocne i słabe strony nowego samochodu. Testowy samochód był wyposażony w standardowe opony całoroczne 3PMSF.
Nowa Dacia Duster oferowana jest z napędami 4×2 oraz 4×4. Ta druga wersja, bardzo ceniona przez miłośników jazdy w terenie, wyposażona jest teraz w silnik benzynowy a dokładnie miękką hybrydę o mocy 130 KM. Diesel zniknął bowiem z gamy i raczej już do niej nie wróci. Wiele osób, które czeka na zamówienie nowego samochodu zastanawia się, jak ten napęd sprawuje się w połączeniu z 4×4 i dzisiaj mamy dla Was odpowiedź. Samochód w takiej wersji został bowiem dokładnie przetestowany przez naszych kolegów z magazynu L’Argus na terenie Centrum Technicznego Renault w Aubevoye we Francji.
Zobacz: nowe samochody Dacia. Promocje na wersje z LPG
Wersja 4×4 oferuje wielowahaczową oś tylną. Z tego powodu w bagażniku jest mniej miejsca – szczegółowych danych jednak na razie jeszcze nie mamy. Powinniśmy poznać je wkrótce na jazdach testowych w Hiszpanii, na które wybiera się nasz redaktor naczelny, Krzysztof Gregorczyk.
Pod maską testowego Dustera znajduje się silnik 1.3 TCe 130 mild hybrid 48V. To trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2 nowej generacji współpracujący z silnikiem elektryktrycznym o mocy 16 KM. Akumulator 48V ma pojemność 0,9 kWh a łączna moc napędu wynosi 131 KM. Maksymalny moment obrotowy, rzecz istotna dla 4×4, wynosi 230 Nm. To pierwsza różnica na minus, bowiem diesel oferował 260 Nm.
Zobacz: Testy samochodów Dacia. Opinie, pomiary, wady i zalety, spalanie
Właściwości terenowe? Kąt natarcia wynosi 31°a kąt zejścia i 36°. Prześwit to z kolei 217 mm. Można ruszać!
Nowa Dacia Duster rekompensuje jednak tą różnicę dzięki systemowi 4×4 Terrain Control z kilkoma trybami jazdy:
- tryb Eco nadaje priorytet napędowi na przednie koła, zachowując jednocześnie opcję wysyłania momentu obrotowego na tylne koła w razie potrzeby,
- tryb Snow zapewnia maksymalne bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, takich jak śnieg i asfalt pokryty lodem, z naciskiem na trakcję i kontrolę trajektorii,
- tryb Auto dostosowuje się do większości sytuacji drogowych, nawet w terenie, o ile trudności są umiarkowane,
- ryb Błoto i Piasek przeznaczone są do typowego offroadu – blokują dystrybucję na poziomie 50-50 między przednią i tylną osią, zmienia się ona w zależności od przyczepności, prędkości, a także nacisku prawej stopy na akcelerator, z lepszym czasem reakcji i bardziej efektywnym zarządzaniem utratą przyczepności na każdym z czterech kół.
Zobacz: Aktualności ze świata marki Dacia. Codziennie
Terrain Control jest również w stanie stale przekierowywać moment obrotowy na koła o największej przyczepności. Może także znacznie dokładniej oddzielić kontrolę trajektorii i kontrolę trakcji. Tam, gdzie wcześniej często konieczna była dezaktywacja ESC, teraz można pozostawić to elektronicznemu systemowi zarządzania, który daje swobodę stosowania gazu bez żadnej zbędnej interwencji i hamowania.
Jak więc jeździ nowy Duster 4×4? Znakomicie! Bez problemu, nawet przy całorocznych oponach, radził sobie i z błotem i śliskimi nawierzchniami pełnymi mokrych liści i z piaskiem. Silnik pracuje cicho i sprawnie chociaż trzeba używać nieco więcej gazu niż w dieslu. Napęd 4×4 używa znacznie więcej elektroniki niż w poprzedniej, mocno mechanicznej wersji, ale to skutkuje lepszym radzeniem sobie w trudnych sytuacjach i wysoką stabilnością. Wady? Zapewne wiele osób chciałoby mieć jednak diesla i cztery cylindry. Na razie jednak Duster 4×4 pokazał się z dobrej strony.
Na szczegółowe testy jazdy musicie poczekać do kwietnia – wybieramy się na premierowe testy dziennikarskie do Hiszpanii.
źródło: L’Argus, własne
Najnowsze komentarze