nowy Peugeot 5008 1.6 THP 165 KM EAT6
Wiadomości

Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-23
Stellantis
Wiadomości

Stellantis wzmacnia działalność na rzecz edukacji w Polsce. Współpraca z trzema fundacjami

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-20
Dacia Bigster
Wiadomości

Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
Opel Mokka GSE Rally
Wiadomości

Nowy Opel Mokka GSE Rally ma rasowy wygląd i moc 280 KM

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
ds automobiles 3 Wiadomości
Wiadomości

Tokyo E-Prix 2025: DS Automobiles, mistrzowie elektrycznych emocji i walka do końca

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
miasto budzi sie 2024 3 Wiadomości
Wiadomości

Dokąd zmierza motoryzacja, jeśli jakość staje się opcjonalna?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Nissan Micra 2026
Wiadomości

Nowy Nissan Micra w szczegółach. Model powraca do segmentu B jako elektryk

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy

Test: DS 3 1.2 PureTech 110 KM – styl, elegancja i wysoka jakość. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2016-11-12
w Testy, DS - testy i opinie
Czas czytania 25 minut
732
A A
13
01. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości

Marka DS słynie z elegancji, a DS 3 – musicie się chyba zgodzić – to zdecydowanie samochód stylowy. Niedawno miałem przyjemność testować wersję napędzaną 3-cylindrowym silnikiem PureTech 110 połączonym z automatyczną skrzynią biegów. I to fajne połączenie jest.

02-samochod-stylowy-czyli-ds-3DS 3 nie jest autem spotykanym zbyt często, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę modele sprzedawane wcześniej pod logiem Citroëna. Powodem jest przede wszystkim cena – mało kto w Polsce jest w stanie wydać na małe, choć pięcioosobowe autko co najmniej 66.900 zł. I to z co najmniej dwóch powodów. Pierwszy, to „wartość za pieniądze”. Dostajemy stosunkowo niewiele samochodu za dość dużą kwotę. Drugi, to fakt, iż od wspomnianej kwoty zabawa się dopiero zaczyna – klient kuszony licznymi możliwościami personalizacji i dokupowania opcjonalnego wyposażenia na przykład szybko jest w stanie zapędzić się w wartości zbliżone do trzycyfrowych. No i trzeci powód, kto wie, czy nie najważniejszy w Polsce – „ekonomiczne” podejście, że lepiej kupić wypasioną limuzynę wierząc w to, ze jeździł nią sporadycznie, z ostatnia posługą, niemiecki ksiądz, niż fabrycznie nowy samochód z gwarancją. Nawet, jeśli jest to samochód stylowy, choć mały.

DS3 – samochodowa awangarda

Marka DS Automobiles, to samochodowa awangarda. I nie mam tu na myśli jedynie stylistyki. Bo pewnie niewielu z nas zdaje sobie sprawę, nie zaglądając do cennika, że DS 3 nie da się kupić z dieslem pod maską! Do wyboru są tylko silniki benzynowe. Wpisuje się to idealnie w preferencje zakupowe Polaków, którzy po latach wybierania diesli powoli odchodzą w autach osobowych od silników wysokoprężnych. Gama jednostek napędowych w DS 3 obejmuje na31-samochod-stylowy-czyli-ds-3stępujące zespoły napędowe:
– 1.2 PureTech 82
– 1.2 PureTech 110 Stop & Start
– 1.2 PureTech 110 Stop & Start EAT6
– 1.2 PureTech 130 Stop & Start
– 1.6 THP 165 Stop & Start
– 1.6 THP 208 Stop & Start

Decydując się na ten stylowy samochód niemal każdy znajdzie coś dla siebie. Dodajmy, że najmocniejszy silnik dostępny jest jedynie w dwóch wersjach DS 3 – GT Performance i GT Performance Black. Pozostałe, słabsze silniki, oferowane są w wersji Be Chic. Bowiem marka DS Automobiles oferuje wszystkie samochody w tej samej wersji (poza wspomnianymi usportowionymi modelami Performance), a klient wybiera sobie wyposażenie z listy, dość bogatej. To często spotykana polityka w przypadku samochodów marek premium. Wynika z tego, że klient, który ma pieniądze, wybiera sobie to, czego potrzebuje i nie chce być ograniczany pakietową ofertą.

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
ds 7 ds 4 Wiadomości

Nowy luksusowy DS 3 będzie SUVem i otrzyma nową platformę

2025-05-18

DS Automobiles walczyło o punkty w deszczu. Pierwszy wyścig Tokyo E-Prix pełen emocji

2025-05-18

Jakie silniki otrzymał nowy DS N°4? DS Automobiles mówi: żegnaj dieslu

2025-05-16

Z drugiej strony, skoro już jesteśmy przy cenach, to DS 3 wcale nie jest taki bardzo drogi, jeśli odniesiemy jego cenę do innych modeli uważanych za premium. Gama takich aut jest zresztą niewielka. Wynotowałem zaledwie cztery:

Alfa Romeo MiTo – cena od 57.500 zł;
Audi A1 – cena od 77.100 zł;
Lancia Ypsilon III;
Mini – cena od 77.200 zł.

Alfa Romeo oferowała w momencie pisania tego tekstu szereg rabatów na MiTo – w bzowej wersji wynosił on 2.500 zł, czyli cena promocyjna wynosiła 55.000 zł za auto napędzane 78-konnym silnikiem benzynowym. Audi A1 jako bazowy silnik ma 95-konny motor 1.0 TFSI i cenę takiego modelu przyjąłem. W przypadku Mini One bazowa wersja napędzana jest 102-konnym silnikiem benzynowym. Jeśli chodzi o Lancię Ypsilon III, to jednoznacznych cen nie znalazłem, ale wychodzi na to, że to poziom mniej więcej ten sam, co Alfa Romeo MiTo. Może nawet trochę taniej.

Wynika z powyższego, że DS 3 jest droższe od konkurencji włoskiej, która ma słabsze pod względem mocy silniki, a sporo tańsze od produktów koncernów niemieckich.

Cennik DS 3

Jak się prezentuje cennik DS 3 w takim razie? Oto on:
– 1.2 PureTech 82 – 66.900 zł;
– 1.2 PureTech 110 Stop & Start – 73.900 zł;
– 1.2 PureTech 110 Stop & Start EAT6 – 79.900 zł;
– 1.2 PureTech 130 Stop & Start – 78.900 zł;
– 1.6 THP 165 Stop & Start – 85.900 zł;
– 1.6 THP 208 Stop & Start GT Performance – 117.900 zł;
– 1.6 THP 208 Stop & Start GT Performance Black – 131.900 zł.

Audi A1 z 95-konnym silnikiem jest więc zauważalnie droższe od DS 3 z motorem 110-konnym. Podobnie Mini One ze 102-konnym benzyniakiem.

Oczywiście cena, to nie wszystko, trzeba by było porównać chociażby wyposażenie. Bo stylistyki nie ma co ;-) Stylowy DS 3 bije pod tym względem Audi na głowę, a i Mini – choć bardzo oryginalne – jest, jak dla mnie, zbyt wulgarne designersko. Brak mu stonowania, jest zbyt ostentacyjne. Jakieś takie przerysowane. Przesadzone. DS 3 jest subtelne, świeże, lekkie.

Zerknijmy teraz może, jakie najważniejsze elementy wyposażenia wymagają w DS 3 dopłaty do bazowej ceny. I jaka to jest dopłata.

– czujniki parkowania z tyłu – 1.200 zł;
– czujniki parkowania z przodu i z tyłu – od 2.000 zł;
– czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania – od 3.800 zł*;
– klimatyzacja automatyczna – 1.200 zł (standard w GT Performance);
– system Active City Brake – od 4.000 zł**;
– DS LED Vision (dwufunkcyjne, dynamiczne reflektory przednie w technologii xenon-LED) – 4.000 zł;
– światła tylne LED z efektem 3D – 1.200 zł***;
– Pakiet Automatyczny: klimatyzacja automatyczna, czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, lusterko wewnętrzne wsteczne elektrochromatyczne, lusterka boczne podgrzewane i składane elektrycznie, reflektory przeciwmgłowe LED – od 2.800 zł****;
– dywaniki – 300 zł;
– pakiety dekoracyjne – od 300 zł;
– chromowane lusterka boczne – 300 zł;
– Pakiet DS NAVI SMEG DAB (zawiera: kolorowy ekran dotykowy 7″ SMEG, system nawigacji z mapami HERE, klimatyzację automatyczną, port USB, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz radio cyfrowe DAB) – 6.500 zł;
– Pakiet DENON Hi-Fi + DS NAVI SMEG (zawiera: system Hi-Fi marki Denon, kolorowy ekran dotykowy 7″ SMEG, system nawigacji z mapami HERE, klimatyzację automatyczną, port USB, zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz radio cyfrowe DAB) – 8.500 zł;
– funkcja MirrorScreen (zawiera modem wi-fi) – 800 zł;
– DS Connect Box – 1.200 zł;
– tapicerki – od 2.800 zł do nawet 18.700 zł;
– koło zapasowe – 500 zł;
– felgi aluminiowe 16” – 500 zł;
– felgi aluminiowe 17” – od 1.500 zł do 3.500 zł;
– felgi aluminiowe 18” – seryjne w GT Performance i GT Performance Black;
– lakiery niestandardowe – od 1.000 zł.

* w przypadku wersji GT Performance cena wynosi 1.600 zł; w wersji GT Performance Black – wyposażenie seryjne
** w przypadku wersji GT Performance cena wynosi 1.200 zł; w wersji GT Performance Black – wyposażenie seryjne
*** w przypadku silników THP – wyposażenie seryjne
**** w przypadku silników PureTech cena wynosi 5.000 zł, z 1.6 THP 2.800 zł, w wersjach GT Performance – wyposażenie seryjne

DS 3 – wyposażenie standardowe

17-samochod-stylowy-czyli-ds-3Czy coś w takim razie jest w standardzie? ;-) Tak, ten stylowy samochód jest całkiem nieźle wyposażony, choć po przejrzeniu powyższych opcji może się wydawać, że trzeba dopłacić za naprawdę wiele. Oto najważniejsze opcje wyposażenia standardowego:
– ABS;
– elektryczny rozdział siły hamowania;
– system wspomagania nagłego hamowania;
– wspomaganie ruszania pod górę (niedostępne w wersjach bez Stop & Start);
– ESP;
– system ostrzegania o nagłym hamowaniu;
– poduszki powietrzne czołowe, boczne oraz kurtynowe dla I i II rzędu;
– LED-owe światła do jazdy dziennej;
– elektrycznie regulowane szyby przednie (po stronie kierowcy sekwencyjna);
– elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne;
– klimatyzacja manualna;
– tempomat z ogranicznikiem prędkości;
– dwupłaszczyznowa regulacja położenia kolumny kierownicy;
– obszyta skórą kierownica;
– rozpylacz zapachów (seryjnie z zestawami multimedialnymi wyposażonymi w dotykowy ekran 7”);
– fotele przednie regulowane na wysokość;
– asymetrycznie dzielona tylna kanapa;
– lusterka boczne w kolorze nadwozia;
– lusterka boczne w kolorze dachu, jeśli zamówiono dwukolorowe nadwozie;
– chromowane klamki zewnętrzne;
– radioodtwarzacz DS Audio z czytnikiem płyt CD i obsługą plików mp3;
– zestaw naprawczy do kół;
– alufelgi 16” o wzorze Ashera (z silnikiem THP 165 czarne 17” o wzorze Bellone;
– opony Michelin;
– jednokolorowe nadwozie o barwie Blanc Banquise.

Niestety ten samochód dziś wyposażeniem już nie szokuje. Owszem, jest nieźle, ale od marki awangardowej, stylowej i premium na dodatek klienci zwykli oczekiwać nieco więcej. W konstrukcji DS 3 czuć już upływ czasu. Ten stylowy samochód zadebiutował już siedem lat temu i choć rebranding z Citroëna na DS związany był z paroma zmianami, to jednak w dobie XXI wieku klienci oczekują więcej.

15-samochod-stylowy-czyli-ds-3Fakt, nie wszyscy. Ci, którzy wybierają auta niemieckie na przykład, często są bardzo konserwatywni (niektórzy mówią, że nudni!) i zbyt wielu zmian przy przejściu z generacji na generację nie oczekują. I w DS 3 jest podobnie – przy zmianie marek stylistyki ruszono niewiele. W zasadzie tylko przedni pas. Szkoda jednak, że nie dołożono paru elementów wyposażeniowych, których klienci dziś oczekują. Niezależnie od tego, czy są im te elementy potrzebne, czy też nie. Ale auto „musi mieć”.

Co ja bym tu wymienił? Czego mi brakowało podczas testu DS 3, a o co nietrudno w nowszych konstrukcjach Grupy PSA? Przede wszystkim:
– czujników martwego pola;
– składanych lusterek bocznych – w aucie marki premium by się przydały;
– płynnej regulacji kąta pochylenia oparcia foteli.

To w zasadzie te największe, najbardziej pożądane opcje, które by się przydały. Proszę mnie jednak nie zrozumieć źle – czepiam się tego tylko i wyłącznie z powodu oczekiwań, jakie można mieć od samochodu kosztującego „na wejście” niemal 67.000 zł i oferowane przez markę chcącą być premium. Nie oczekiwałbym tych elementów wyposażenia w samochodzie za 50.000 zł, zwłaszcza z logo Citroëna, czy Peugeota. Choć to właśnie w tych autach jestem w stanie je znaleźć.

Oznacza to, że rozwiązania dostępne w koncernie z jakiegoś powodu nie zostały zaimplementowane do DS 3. A obawiam się, że na samym stylu i nowoczesnych jednostkach napędowych daleko się nie zajedzie. Tu trzeba pomyśleć bardzo poważnie o rozpieszczaniu klientów. Nawet elementami, których być może oni nie potrzebują. Z drugiej zaś strony czujniki martwego pola podnoszą poziom bezpieczeństwa.

W testowanym egzemplarzu, wyposażonym wszak w zaawansowany system multimedialny DS NAVI SMEG DAB kosztujący, przypomnijmy, 6.500 zł, brakowało mi odtwarzacza CD. Ale ja jestem już stary, a dinozaury lubią odtwarzacze płyt kompaktowych ;-) I takowy jest dostępny w DS 3, ale jedynie w sytuacji, gdy klient nie chce mieć nawigacji.

41-samochod-stylowy-czyli-ds-3A skoro już jesteśmy przy zestawie audio, to ten zainstalowany w testowym DS 3 gra naprawdę przyjemnie. Owszem, nie jest to zestaw audiofilski, ale ja nigdy od samochodu nie oczekiwałem, by miał na pokładzie zestaw, który brzmi. Ma grać, brzmieć nie musi ;-) Dorzucając do 6.500 zł za zestaw DS NAVI SMEG DAB kolejne 2.000 zł można zresztą mieć w tym samochodzie Pakiet DENON Hi-Fi + DS NAVI SMEG. Pewnie będzie lepszy, może nawet zauważalnie. Ja osobiście konieczności kolejnej dopłaty nie widzę.

Jeszcze jedna uwaga związana z dotykowym ekranem i pakietem multimedialnym. Nie jest to bynajmniej uciążliwe, ale nie mogę o tym nie napisać. Kiedy robi się ciemno, to obraz z ekranu odbija się na obudowie tegoż ekranu, głównie na poziomych krawędziach.

Kiedy robi się ciemno, a od ostatniego weekendu października mamy z tym do czynienia w szczególny sposób (czas zimowy), docenimy z pewnością reflektory DS 3. Ten stylowy samochód ma zresztą bardzo interesującą tzw. sygnaturę świetlną. Dziś, w dobie lamp LED-owych łatwo można zabłysnąć ciekawą linią świateł. DS 3 bardzo przyjemnie wygląda z zapalonymi reflektorami, zarówno z przodu, jak i z tyłu, dzięki światłom z efektem 3D. Dodatkowo opcjonalne lampy DS LED Vision zapewniają naprawdę dobre oświetlenie drogi przed samochodem. W DS 3 treść podąża za formą – lampy są nie tylko piękne, ale i wydajne.

Jedyne, czego można by było w kwestii oświetlenia oczekiwać od DS3, to – choćby opcjonalny – system automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe i z powrotem. Nie, żeby było to konieczne w aucie z założenia miejskim, ale mowa o modelu premium, a tu już wymagania mają prawo rosnąć.

Za to ktoś, kto ma pieniądze na tego typu autko zapewne ma też czas, by w drodze spokojnie wypić kawę. Nie musi zabierać jej ze sobą do samochodu. Może zatrzymać się czy to na stacji paliw (sieciówki często mają niezłe ekspresy do kawy), czy w jakiejś przydrożnej knajpce i tam w spokoju spożyć esencjonalne espresso, smakowite latte, czy łagodne cappuccino. Przynajmniej z takiego założenia musieli wyjść projektanci wnętrza pozbawiając kierowcę i pasażera uchwytów na kubki ;-) Mi osobiście to nie przeszkadza – kawę mogę wchłaniać litrami i nie muszę celebrować jej spożycia odstawiając kubek. Zwłaszcza, że w takim samochodzie, jak testowy DS 3, mogłem bez problemów prowadzić jedną ręką. Z uwagi na automatyczną skrzynię.

Jeśli zamiast kawy popijacie w drodze napoje z butelki, to z nimi nie będziecie mieli problemu. Kieszenie w drzwiach są pojemne i butelka, nawet spora, z pewnością się tam zmieści.

30-samochod-stylowy-czyli-ds-3Sam bagażnik też jest niemały – mieści (pod półką) 285 dm³ (wg normy VDA). Ma przy tym regularne kształty, co ułatwia pakowanie. Po złożeniu kanapy pojemność kufra rośnie do 980 dm³ (również wg normy VDA), a to już dość sporo. Co ważne – ładowność też jest niemała, bo ten stylowy miejski samochód jest w stanie zabrać na pokład od 432 do 537 kg. 432 kg udźwignie DS 3 Performance z 208-konnym silnikiem 1.6 THP. 465 kg wynosi ładowność auta napędzanego silnikiem 1.6 THP 165. Słabsze wersje mogą zabrać minimum 508 kg, a najsłabsza, 82-konna, nawet 537 kg. Jako ciekawostkę podam, że wychwalana przez „Auto Świat” Kia Optima GT kombi (auto segmentu D) ma ładowność jedynie 377 kg! A przynajmniej tak napisano w tym periodyku.

To ważny parametr, bo co nam po wielkim kufrze, jeśli ładowność samochodu do niego nie przystaje. A pamiętajmy, że trzeba liczyć wszystko, co na pokład auta wrzucamy. Przy czterech dorosłych osobach taką Kię Optimę strach zatankować do pełna ;-) DS 3 spokojnie weźmie na pokład czterech takich facetów, jak ja (łącznie 380 kg) i jeszcze nawet w odmianie Performance zostanie ponad 50 kg do dyspozycji. A w przypadku wersji ze słabszymi silnikami – nawet ponad 150 kg! Kia będzie musiała jechać z pustym bagażnikiem i śladowymi ilościami paliwa.

Tyle, że w DS 3 pasażerowie z tyłu przesadnego komfortu odczuwać raczej nie będą. Stylowy wygląd pociągnął za sobą stosunkowo słabe doświetlenie tylnej części kabiny. Pięknie z zewnątrz wyglądający słupek B w środku zabiera pasażerom kanapy dużą część pola widzenia. Jeśli więc macie przewieźć kogoś z problemami klaustrofobicznymi, to posadźcie go raczej z przodu.

65-samochod-stylowy-czyli-ds-3Przestronność z tyłu jest całkiem niezła, jak na samochód segmentu B. DS 3 jest rejestrowany na piątkę pasażerów, ale na kanapie trzy osoby będą miały ciasno. To jednak normalne w autach miejskich. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie się upierał, że w segmencie B są pojazdy potrafiące przewieźć w miarę wygodnie trzy osoby z tyłu. Choć w testach Fabii możecie natrafić na jeszcze lepsze kwiatki ;-) DS 3 bez większych wyrzeczeń przewiezie na kanapie dwie osoby i cierpieć one nie powinny. Acz na ograniczoną widoczność narzekać mogą.

Za to z miejsca kierowcy widoczność jest bardzo dobra. Owszem, jeśli ktoś nie umie cofać inaczej, niż odwracając się w fotelu i patrząc w tylną szybę, to mogą mu trochę przeszkadzać słupki C. Kierowcy cofający „na lusterka” narzekać nie powinni. A biorąc pod uwagę, że można dokupić czujniki parkowania i kamerę cofania, kłopotów z cofaniem łatwo się da uniknąć. Można wprawdzie dyskutować, czy 3.800 zł za komplet czujników oraz kamerę, to cena adekwatna, ale decyzję zostawmy osobom, które kupić DS 3 planują. Ze swojej strony napiszę, że obraz przekazywany przez kamerę jest dobry. Nawet po zmroku.

No to skoro wreszcie usiedliśmy za kierownicą, to sprawdźmy, jakie wrażenia może odnieść kierowca DS 3. Ten stylowy samochód ma również całkiem oryginalne, przyjemne wnętrze. Zegary są czytelne, kokpit uporządkowany, a najwięcej stylu skoncentrowano na konsoli środkowej. Ciekawie wygląda sterowanie klimatyzacją i nawiewami, a przy tym jest funkcjonalne. Elementy kokpitu zmontowano starannie, nic tam nie skrzypi, nie stuka, nie puka. Materiały wykończeniowe mogą się podobać, choć znajdą się pewnie malkontenci, którzy stwierdzą, iż na elementach z błyszczącego plastiku będzie widać ślady palców. Tylko po co je dotykać? Macie problemy z trafianiem w przyciski? ;-) No właśnie. Zwłaszcza, że akurat na tych elementach przycisków nie ma, poza włącznikiem świateł awaryjnych.

Opcjonalny dyfuzor zapachów został umieszczony na górę i w prawo od prawego zegara, więc kierownica trochę go zasłania, ale nie stanowi to żadnego problemu. Przecież nie musicie na niego patrzeć, a z kolei w wymianie zasobnika z aromatem wieniec kierownicy nie przeszkadza.

61-samochod-stylowy-czyli-ds-3Fotele zapewniają znakomite trzymanie boczne świetnie podtrzymując ciało. Powiedziałbym, ze są aż przesadzone, jak na 110-konną wersję. Co więcej – ja wprawdzie ważę 95 kg przy wzroście 181 cm, nie jestem więc chuderlakiem, ale kierowcy tężsi ode mnie (a wcale o takich nietrudno) mogą już na te fotele narzekać. Mam wrażenie, że przy mojej sylwetce jestem ostatnim stadium, które z takich foteli będzie zadowolone. Tyle, że DS 3 zdaje się być samochodem adresowanym raczej do młodych i aktywnych użytkowników ;-) Których na takie auto stać, rzecz jasna.

Nie mogłem też narzekać na podparcie lędźwiowe – było co najmniej wystarczające, a jestem w tej kwestii dość wyczulony.

Również z tyłu miejsca są całkiem wygodne, choć oczywiście o bocznym podparciu trudno mówić – kanapa w miejskich autach zawsze jest kompromisem. Musi wszak uwzględniać różne warianty „obsadzenia” – od jednego do trzech pasażerów. Możliwy jest jeszcze ich brak, ale wówczas mogłaby być wysadzana nawet gwoździami i nie miałoby to znaczenia ;-)

Odpalamy silnik i… I co? W motogazetkach zwykle naczytacie się, jak to koszmarnie działa ów trzycylindrowy motor. Wprawdzie jest dobrze wyważony i nie trzęsie się, jak epileptyk w czasie ataku, albo auta koncernu VAG z motorem 1.4 TDI, ale ten dźwięk… Tak, właśnie tak z reguły piszą w motogazetkach. Słuchajcie – to bzdura. Wielu kierowców nie dostrzeże różnicy w stosunku do silników czterocylindrowych. Ci, którzy zwrócą uwagę, usłyszą różnicę, ale tylko wówczas, gdy silnik jest zimny, a przyznać trzeba, że dzięki przemyślanej konstrukcji szybko osiąga temperaturę roboczą i nieco odmienny dźwięk przestaje być zauważalny. I wolę coś takiego, niż trzęsący się i hałaśliwy na zimno i na gorąco wspomniany 1.4 TDI o również trzech cylindrach. No ale jeśli chcecie poczuć trwogę, jak Włosi z miasta L’Aquila, to wybierzcie np. Fabię 1.4 TDI (na rynku wtórnym).

Silnik PureTech jest jednostką, która nie tylko kulturalnie pracuje, ale do tego bardzo płynnie rozwija moc. Lubię taką pracę, nie znoszę, gdy przez pewien czas nie dzieje się nic, a potem auto zaczyna przyspieszać, jak człowiek po kopnięciu w nerki. Turbodziura w 1.2 PureTech 110 jest niemalże nieodczuwalna, a już na pewno nie przeszkadza w codziennym użytkowaniu. Stylowy DS 3 z tym motorem, choć oznacza wydatek co najmniej 73.900 zł (a z automatem jeszcze o 6.000 zł więcej), wydaje się być naprawdę dobrym wyborem.

Według danych producenta taka wersja przyspiesza do setki w 9,6 sekundy, a gdy z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia – 9,9 sekundy. 130-konna wersja, w której automat jest niedostępny, osiąga trzycyfrową prędkość po 8,9 sekundy. Jeśli dla kogoś to za mało, to musi sięgnąć po jednostki czterocylindrowe – 1.6 THP 165 uzyskuje setkę po 7,5 sekundy, a 208-konna wersja jest o sekundę szybsza.

67-samochod-stylowy-czyli-ds-3Jak widać trzycylindrowe silniki PureTech są całkiem dynamiczne – nie licząc 82-konnej odmiany wszystkie zapewniają DS 3 przyspieszenie do setki w czasie poniżej 10 sekund. To niezły wynik. A przy tym są to silniki naprawdę oszczędne. Według producenta auto takie, jak testowane (1.2 PureTech 110 automat) zużywa średnio 4,6 l/100 km. W cyklu pomiarowym przeprowadzonym w warunkach rzeczywistych podobne auto (ze skrzynią manualną) potrzebowało 6,0 l/100 km. Ja w teście na dystansie 1.159 km autem z automatem zużyłem średnio 6,3 l/100 km. I to by się zgadzało, bo różnica „homologacyjna” między DS 3 1.2 PureTech S&S manual, a DS 3 1.2 PureTech S&S automat wynosi dokładnie 0,3 l/100 km.

Uzyskany przeze mnie średni wynik spalania należy uznać za rozsądny, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że jakieś 200 km pokonałem drogami ekspresowymi z prędkościami granicznymi w przepisach. W ruchu miejskim, dość gęstym, też pokonałem łącznie co najmniej 150 km. Reszta, czyli ok. 800 km, przypadła na drogi krajowe, wojewódzkie i lokalne.

Maksymalny moment obrotowy oferowany przez silnik 1.2 PureTech 110 wynosi 205 Nm i jest dostępny już przy 1.500 obr./min. To właśnie dzięki temu DS 3 tak ładnie i płynnie przyspiesza zachowując przy tym umiarkowany apetyt na benzynę. Moc maksymalna uzyskiwana jest przy 5.500 obr./min. W efekcie auto jest elastyczne, co może nieco trudniej zauważyć przy skrzyni automatycznej, ale w manualu widać to całkiem dobrze.

49-samochod-stylowy-czyli-ds-3Sama skrzynia EAT6 znowu zasługuje na pochwały, ale trudno, by było inaczej. Przecież to ta sama, nowoczesna i szybka skrzynia, co w innych modelach. Działa płynnie, nie szarpie, ma tryb manualny (sekwencyjny) – spisuje się dobrze. Wymaga rozsądnej dopłaty 6.000 zł i jeśli zamierzacie jeździć głównie po mieście, to naprawdę warto się na nią zdecydować. Dziś automaty nie są już kosmicznym wynalazkiem, coraz więcej Polaków się do nich przekonuje, a przekładnia firmy Aisin stosowana przez Grupę PSA jest jedną z lepszych w swojej klasie.

Za to system Stop&Start montowany seryjnie we wszystkich egzemplarzach DS 3 poza tymi napędzanymi 82-konną wersją silnika PureTech czasem może irytować. Dlaczego? Bo zdarza mu się trochę późno startować, a i gasi silnik np. w sytuacjach, gdy kierowca parkuje. Jest chyba „zbyt czule” skalibrowany. Bo zauważcie, że generalnie chwalę takie rozwiązania, a już na pewno rzadko mi one przeszkadzają. Do tej pory irytował mnie w Clio R.S. Trophy (z uwagi na charakter auta) i teraz trochę w DS 3. Można wprawdzie system Stop&Start wyłączyć, ale będzie to działać tymczasowo, na czas aktualnej podróży. Po zgaszeniu silnika, przy następnej podróży, system i tak się aktywuje.

Hamulce subiektywnie działają bardzo dobrze, są skuteczne i „biorą” szybko. Nie dokonywaliśmy pomiarów drogi hamowania, bo nie dysponujemy odpowiednimi warunkami, by zrobić to naprawdę dobrze, uczciwie i obiektywnie. Niemniej jednak widać wyraźnie, że hamowanie nie sprawia problemu. Jest zdecydowanie dobrą stroną tego samochodu.

Nie każdemu natomiast spodoba się dość sztywne zawieszenie samochodu. Ten stylowy model ma raczej usportowione nastawy zawieszenia. W zasadzie w tym segmencie trudno oczekiwać komfortowego „zawiasu”, więc DS 3 nie jest tu jakimś wyjątkiem. Na szczęście skuteczne tłumienie jest poparte całkiem przyjemną amortyzacją, dzięki czemu zawieszenie nie męczy nawet w długiej trasie, a pokonałem bez przystanku nawet mniej więcej 500-kilometrową podróż.

Stylowy DS 3 dobrze się prowadzi, kierowcy nie brakuje pewności i poczucia bezpieczeństwa. Układ kierowniczy nie jest zbyt bezpośredni, ale też w żadnym wypadku nie można go określić mianem „leniwy”. Jest dokładnie taki, jak tego oczekujemy od cywilnych samochodów. Nie wprowadza nerwowości w prowadzeniu, nie wymaga ciągłego skupienia uwagi na tym, co robi samochód i czy przypadkiem nie planuje urwać nam łba skręcając gdzieś w drzewo. Zachowuje się z lekką powściągliwością, co zdecydowanie w autach do codziennego użytku lubię.

DS 3 jest nieźle wyciszone, nawet pod dość krótką maską znajdziemy matę wygłuszającą. Na szczęście nie izoluje kierowcy i pasażerów zbyt mocno, dzięki czemu bez trudu usłyszycie sygnał nadjeżdżającej karetki, czy innego pojazdu uprzywilejowanego.

Wiele osób w dzisiejszych czasach chwali sobie możliwość personalizacji samochodu. Stylowy z natury DS 3 też daje takie możliwości. O szczegóły musicie jednak pytać w salonach sprzedaży. Ważne, że nie są to zbyt drogie opcje, warto więc dorzucić parę złotych w celu skonfigurowania sobie naprawdę wyjątkowego egzemplarza.

16-samochod-stylowy-czyli-ds-3Stylowy DS 3 na pewno może się podobać. Jest samochodem interesującym, który dobrze jeździ, nie drenuje kieszeni zużyciem benzyny, a i funkcjonalność ma całkiem niezłą, jak na auto segmentu B. Trochę mało w nim elementów, które mogą być oczekiwane przez klientów kupujących auta tej klasy. No i ma jedną wadę – jest naprawdę dość drogi. Jak widzieliście nie odbiega w tym względzie od konkurentów, ale nie zmienia to faktu, że na wydanie na auto segmentu B co najmniej 67.000 zł stać niewielu. Dlatego DS 3 będzie samochodem rzadko spotykanym na polskich drogach. I to nawet nie dlatego, że przeciętny Polak woli duży poniemiecki pełnoletni samochód. Za taką kasę można bowiem kupić nowe auto z popularnego segmentu miejskich crossoverów (Captur, 2008), albo samochód kompaktowy – bardziej funkcjonalny.

Jeśli jednak kogoś stać, to myślę, że DS 3 warto rozważyć. Jest atrakcyjny stylistycznie, stylowy wręcz, ale nie przesadzony. I na pewno długo jeszcze będzie wzbudzał zainteresowanie swoim designem. Tylko poprosiłbym producenta, DS Automobiles, o jakiś upgrade w kwestii wyposażenia. Więcej nie musicie w tym samochodzie zmieniać – jest ekscytujący!

 

Dziękujemy importerowi za udostępnienie samochodu do testu.

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

72. samochóD Stylowy czyli DS 3 felgi Wiadomości53. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości52. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości51. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości50. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości49. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości48. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości47. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości46. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości45. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości44. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości43. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości42. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości41. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości40. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości39. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości38. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości54. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości55. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości71. samochóD Stylowy czyli DS 3 tapicerki Wiadomości70. samochóD Stylowy czyli DS 3 kolory dachu Wiadomości69. samochóD Stylowy czyli DS 3 motywy graficzne dachu Wiadomości68. samochóD Stylowy czyli DS 3 kolory nadwozia Wiadomości67. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości66. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości65. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości64. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości63. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości62. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości61. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości60. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości59. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości58. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości57. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości56. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości37. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości36. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości17. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości16. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości15. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości14. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości13. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości12. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości11. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości10. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości09. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości08. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości07. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości06. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości05. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości04. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości03. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości02. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości18. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości19. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości35. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości34. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości33. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości32. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości31. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości30. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości29. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości28. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości27. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości26. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości25. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości24. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości23. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości22. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości21. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości20. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości01. samochóD Stylowy czyli DS 3 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: DS AutomobilesDS 3
Udostepnij254Tweet159Udostepnij44
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
13 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 508

    Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    3521 udostępnienia
    Udostepnij 1408 Tweet 880
  • Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

    1814 udostępnienia
    Udostepnij 726 Tweet 454
  • Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

    1414 udostępnienia
    Udostepnij 566 Tweet 354
  • Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    3311 udostępnienia
    Udostepnij 1324 Tweet 828

Testy samochodów

13. Nowy Peugeot 308 w teście Francuskie.pl Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 1.6 THP 156 KM – dyskretny urok eleganckiego kompaktu. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-01-14
01. Test Citroën C4 1.2 PureTech 130 MoreLife Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM MoreLife. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-03-18
Nowa Dacia Duster Hybrid 140 2024
Testy

Test: Dacia Duster Hybrid 140, czyli oszczędna jazda z automatem. Czy to najlepsza wersja Dustera?

autor Małgorzata Kozikowska
2024-09-27
01. Renault Megane E Tech Electric – pierwsza jazda dajaca duzo radosci Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości). Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie energii.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-02-11
ds 4 phev 225 km 3 Wiadomości
Testy

Test: DS 4 Cross 1.6 PHEV 225 KM – najbardziej luksusowy samochód kompaktowy z noktowizorem!

autor Małgorzata Kozikowska
2024-03-06

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Citroën, Peugeot, Renault i Dacia: jak globalne są nasze ulubione marki?
  • Anonimowo - Nowy Jeep Renegade Willys MY 2025
  • Lukasz - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
  • Anonimowo - Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper
  • Marco - Stellantis rośnie szybciej niż konkurencja. Luca Napolitano: „To jasny sygnał, że jesteśmy na właściwej drodze”
  • Krzysztof Gregorczyk - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anon - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Renault w Paryżu: Z.E. – oferta przystępnych cenowo samochodów

Marka Opel pierwszym partnerem programu Karta Dużej Rodziny, oferującym samochody w pełni elektryczne

15 lat Citroëna w Polsce

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
13
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz