Renault Espace z nowym 200-konnym silnikiem hybrydowym trafił do nas na dwudniowy test, w czasie którego mogliśmy pojeździć po mieście i na trasach szybkie ruchu oraz autostradzie, a także poznać wszystkie cechy tego SUV-a. Jak się sprawdził i ile pali?
Renault Espace VI generacji to 7-osobowy, bardzo wygodny SUV, który przeznaczony jest głównie dla rodzin z dziećmi. Producent chciałby go też sprzedawać do firm dla osób na średnich stanowiskach menadżerskich. Auto ma kilka cech, które czynią go ciekawą propozycją: oszczędny i dynamiczny silnik, niesamowicie wygodne wnętrze, komfortowe zawieszenie, praktyczne rozwiązania. Można go polubić. Jak się sprawdził?
Nadwozie ma 4.722 mm długości, 1.843 mm szerokości, rozstaw osi wynosi 2.738 mm. Mimo tego w środku udało się osiągnąć sporą przestrzeń, według producenta rekordową. I rzeczywiście, szczególnie na środkowej kanapie miejsca znajdzie się ogromną ilość.
Do testu otrzymaliśmy topowo wyposażoną wersję Iconic, której cena zaczyna się od 216 tysięcy złotych. Wyposażenie szczegółowo omówione jest na końcu, teraz chciałbym skupić się na najważniejszych elementach, czyli napędzie, komforcie, wyciszeniu i funkcjonalności wnętrza.
Otrzymane przez nas auto miało jasną wentylowaną tapicerkę, która wygląda znakomicie – jest ona standardem dla wersji Iconic. Do tego wielki, nieotwierany szklany dach o powierzchni ponad 1 m², który powiększa wrażenie przestrzeni. Nie ma on jednak żadnego mechanizmu zasłaniania – według producenta wnętrze auta nie będzie się nagrzewać dzięki zatrzymywaniu promieniowania podczerwonego przez specjalne szkło. Testowy egzemplarz miał też piękny lakier, kolor nazwano niebieski nocturne. 20-calowe koła dopełniały obrazu eleganckiej sylwetki.
Po włączeniu zapłonu auto pracuje w trybie elektrycznym. Rusza cicho i szybko, dopiero po chwili do głosu dochodzi, o ile potrzeba, silnik spalinowy. Wszystko działa niezwykle płynnie i miękko dzięki skrzyni wielotrybowej o 15 biegach.
Kluczowa rzecz, związana z Espace, to nowy napęd. Czy taka 200-konna hybryda, oparta na nowym silniku 1.2, może sprawnie napędzać tak wielkie auto? Zaskakujące, ale tak! Dynamika, w tym przyspieszanie czy wyprzedzanie, nie dają żadnych powodów do narzekań. Auto bardzo chętnie przyspiesza do 140 km/h na autostradzie (max prędkość fabryczna 180 km/h), pedał przyspieszenia jest bardzo responsywny. Płynność zachwyca. Osiągnięto to m.in. dzięki odchudzeniu nadwozia o ponad 200 kg w porównaniu do poprzedniej generacji.
Średnie spalanie w czasie szybkiej dynamicznej jazdy po autostradzie wyniosło 8,2 litra na 100 kilometrów (2 osoby plus niewielki bagaż, mały ruch). W mieście bez problemu i bez ekologicznej jazdy da się uzyskać wynik sporo poniżej 6 litrów, co jak na dużego masywnego SUV-a jest wynikiem bardzo dobrym. Silnik oparty jest na łańcuchu rozrządu, którego wg. Renault nie trzeba wymieniać przez całe życie auta.
Ten całkowicie nowy silnik 1.2 200 KM ma trzy cylindry i – co było dla mnie zaskakujące – nie czuć tego w środku ani w formie jakichś nadmiernych wibracji, ani jeśli chodzi o dźwięk. Aktualnie jest to jedyny napęd oferowany w Polsce w Espace. W przyszłości powinien dojść jeszcze hybrydowy silnik 300 KM.
Jakie są największe plusy Espace? Napęd działa bardzo dobrze i płynnie, jest cichy. Ale największym wygranym w tym SUV-ie jest przestrzeń. Spory rozstaw osi powoduje, że na tylnej kanapie (dzielonej w proporcjach 1/3 i 2/3) panują królewskie warunki nawet, gdy przesunie się ją do przodu – każda z części ma regulowaną pozycję. Przy jeździe w 4 osoby (lub 6 – dokładając dwa miejsca z tyłu) można korzystać z bardzo wygodnego podłokietnika. Jest duży i posiada uchwyty na kubki.
Bardzo dobrze rozwiązano sprawę tylnej półki z roletą. Można ją zdjąć a do jej schowania służy specjalne wgłębienie z prawej strony bagażnika. Dwa tylne fotele integrują się z podłogą na płasko, jeśli tylko je złożycie. Usiądzie tam nawet dorosły, ale raczej na krótką trasę. Dużym ułatwieniem jest intuicyjna obsługa wszystkich elementów składanych, jest to nie tylko proste, ale też lekko pracuje, poradzi sobie z tym nawet drobna kobieta czy dziecko.
Wróćmy teraz do przodu kabiny: kierowca ma do dyspozycji królewsko wyposażone miejsce zarządzania pojazdem. Obszerne fotele są wygodne, regulowane we wszystkich kierunkach. Materiały spasowano bardzo dobrze i chociaż jest sporo gładkiego tworzywa sztucznego, nie razi to. Wręcz przeciwnie, całość skomponowano tak, aby te elementy lepszej i zwykłej jakości się uzupełniały. Wielki ekran pośrodku zarządzany jest przez system Android, łatwy w obsłudze, przyjazny. Espace VI to taki trochę jeżdżący smartfon na kołach. Na pokładzie mieliśmy jeszcze wyświetlacz head up na przedniej szybie – obraz jest krystalicznie czysty i jasny także w słońcu. Przydatna rzecz, chociaż trzeba do niej dopłacić.
W kwestii komfortu ważne są dwie sprawy: po pierwsze zawieszenie, które nawet na wrocławskich brukach pracowało cicho i miękko, jest wyjątkowo dobrze zestrojone (wielowahaczowe tylne zawieszenie jest standardem od odmiany Techno, czyli drugiej wersji wyposażenia). Zapewnia i dużo komfortu, i jednocześnie całkowite panowanie nad autem. Nawet szybka jazda po autostradzie przy silnym wietrze nie jest w stanie wytrącić Espace z równowagi. Wyjątkowo dobrze zawieszenie radzi sobie ze wszelkiej maści dziurami. Samochód łagodnie, miękko przez nie przejeżdża, a jednocześnie nadwozie nie buja się nadmiernie i jest wyjątkowo ciche. Wyciszenie należy uznać za bardzo dobrze. Nie jest to jednak klasa premium.
Renault Espace VI – podsumowanie
Zalety:
+ duża ilość przestrzeni na pokładzie, praktyczność, modularność,
+ dynamiczny i oszczędny hybrydowy silnik 200 KM,
+ wysoki komfort jazdy,
+ wysoka jakość wnętrza,
Wady
– szyberdach nie ma rolety,
– niektóre materiały wewnątrz mogłyby być nieco wyższej jakości, ale jest lepiej niż w Australu,
– trzeci rząd raczej dla dzieci,
Wyposażenie
WYGLĄD
obudowy lusterek bocznych w kolorze czarnym
nadwozie jednokolorowe
relingi dachowe
felgi aluminiowe 20″
wzór felg 20″ effie
szyby przednie barwione i tylne przyciemniane
MULTIMEDIA
system multi-sense (3. generacji) z funkcją living lights
zespół zegarów i wskaźników z kolorowym 12,3-calowym ekranem TFT
2 USB-C z przodu + 2 USB-C z tyłu + 2 USB-C w 3. rzędzie siedzeń
openR link 12″ DAB, nawigacja, usługi Google
język polski w systemie
ładowarka indukcyjna
funkcja łączności z usługami online na 5 lat
KOMFORT I WNĘTRZE
tapicerka skórzana riviera jasna
nawiewy dla pasażerów z tyłu
lusterko do obserwowania pasażerów 2. i 3. rzędu siedzeń
elektrycznie i bezdotykowo otwierana klapa bagażnika
szyby tylne sterowane elektrycznie
system air quality (filtr PM 2.5, funkcja oczyszczania powietrza w kabinie)
tylna kanapa przesuwana o 220 mm
kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
podgrzewana tylna szyba
tapicerka skórzana
podgrzewana przednia szyba
podgrzewana kierownica
centralny zamek
podgrzewane fotele przednie
szyby przednie sterowane elektrycznie
przednie zagłówki z regulacją portfelową
ozdobne listwy progowe
fotele przednie regulowane elektrycznie z pamięcią ustawień oraz funkcją masażu dla kierowcy
kierownica pokryta skórą nappa
osłony przeciwsłoneczne z oświetleniem LED
wysoka konsola między przednimi fotelami z podłokietnikiem
2 fotele w trzecim rzędzie siedzeń
oświetlenie podłoża z lusterek bocznych
WIDOCZNOŚĆ I OŚWIETLENIE
kierunkowskazy w lusterkach bocznych
oświetlenie wnętrza LED z włącznikiem dotykowym
elektrycznie regulowane i składane lusterka boczne z pamięcią
kierunkowskazy sekwencyjne
trzecie światło stopu
światła przednie full LED Adaptive vision w kształcie litery C + AFS
oświetlenie podłoża w lusterkach bocznych
światła do jazdy dziennej LED
czujnik światła i deszczu
funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
tylne światła LED z efektem włókien 3D
lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
PROWADZENIE POJAZDU
kamera 3D 360 st.
system ostrzegający pieszych (AVAS)
system kontroli martwego pola (BSW)
tryb eco drive
inteligentny aktywny regulator prędkości (i-ACC)
aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS)
system rozpoznawania znaków drogowych (TSR)
system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
wskaźnik zmiany prędkości
automatyczny elektromechaniczny hamulec postojowy
system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA)
czujniki parkowania tył, przód, bok + Hands Free Parking
łopatki za kierownicą do regulacji siły rekuperacji
system wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do tyłu (R-AEB)
zestaw do naprawy uszkodzenia opony
funkcja bezpiecznego wysiadania (OSE)
4Control advanced z zawieszeniem wielowahaczowym na tylnej osi
system kontroli zmęczenia kierowcy (DAA)
BEZPIECZEŃSTWO
ESP z systemem Trailer Stability Assist (TSA) i Hill Assist
możliwość wyłączenia poduszki powietrznej pasażera
mocowanie fotelika ISOFIX
ABS
AFU
pasy bezpieczeństwa z przodu z regulacją wysokości
3 zagłówki dla pasażerów z tyłu
przygotowanie do montażu alarmu akcesoryjnego
pasy bezpieczeństwa trzypunktowe
połączenie alarmowe eCall
system kontroli ciśnienia w oponach (pośredni)
czujnik niezapięcia pasów bezpieczeństwa
poduszki powietrzne boczne, kurtynowe
poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz centralna
Polski cennik Renault Espace VI
Opcjonalnie do wersji Iconic można zamówić
– pakiet Harman Kardon (11 głośników, Hi-Fi, moc 485 W) – 4500 zł
– pakiet Advanced Driving Assistant – 1500 zł
– światła przednie Full Matrix Vision – 4000 zł
– wyświetlacz Head-Up 9,3” na przedniej szybie – 3000 zł
– panoramiczny dach szklany – 4500 zł
Najnowsze komentarze