Lada moment dwucyfrowe temperatury już na dobre zagoszczą także u nas, to idealna okazja by zacząć korzystać z życia, cieszyć się nawet drogą do pracy czy do pobliskiego dyskontu samochodem bez dachu. Za niewygórowaną kwotę 10-15 tysięcy złotych kupimy kompaktowe kabriolety sprzed dwóch dekad, w ich przypadku znalezienie egzemplarza z rozsądnym przebiegiem nie jest dużym wyzwaniem.
Tani używany kabriolet wciąż jest w zasięgu ręki. Dysponując kwotą 15 tysięcy złotych – w dzisiejszych czasach niewygórowaną – możemy coś ciekawego wybrać.
Peugeot 307 CC
Kariera rynkowa Peugeota 307 rozpoczęła się w 2001 roku, początkowo Europę ogarnęły informacje o egzemplarzach które ulegały samozapłonowi, z problemem szybko koncern PSA zdołał się uporać. Już w 2003 roku do salonów trafiła najciekawsza odmiana kompaktowego 307 – CC. To kolejny po 206 CC kabriolet ze sztywnym składanym dachem, taka konfiguracja pozwala na bezstresową eksploatację samochodu przez cały rok. 307 CC ze standardową wersją dzieli prezencję tylko do słupka A, dalszą część nadwozia narysowano od nowa uzyskując nader ciekawy efekt.
Sylwetka wygląda nawet dzisiaj całkiem atrakcyjnie zarówno z dachem zamkniętym jak i po jego otwarciu – cały proces wykonujemy po zatrzymaniu. Deskę rozdzielczą przeniesiono wprost z innych odmian 307, jest obła i wykonana z miękkiego tworzywa. Obsługa wszystkich przyrządów jest intuicyjna. Przednie fotele za to zasługują na słowa uznania, są odczuwalnie lepiej wyprofilowane niż w tanich popularnych wersjach, dodatkowo wystarczająco trzymają ciało w szybciej pokonywanych zakrętach.
Już na wstępie warto uświadomić sobie, iż 307 CC w żadnej wersji silnikowej nie przejawia sportowego ducha – ot estetyczny samochód do przemieszczania się, czerpania radości z samej spokojnej podróży bez dachu. Na tylnej kanapie rzecz jasna nie zaznamy wybitnie komfortowych warunków podróży, miejsca jest dużo mniej niż w innych wersjach – jednakże wciąż zamontujemy tam fotelik dziecięcy lub dostarczymy nieco starszą pociechę do szkoły. Po zamknięciu dachu mamy do dyspozycji także bagażnik o pojemności 350 litrów.
Lista wyposażenia nie rozczarowuje, najczęściej mamy do dyspozycji automatyczną klimatyzację, tempomat, rzecz jasna elektrycznie otwierane szyby i dach, skórzaną tapicerkę, kontrolę trakcji, ABS, komputer pokładowy i wiele innych. W palecie napędowej 307 CC zabrakło bazowych silników, gama skupia się na czterocylindrowych 1.6 16V 109 KM, 2.0 16V 136-177 KM z wielopunktowym wtryskiem paliwa i napędem rozrządu napędzanym tanim paskiem. Przy okazji modernizacji z 2005 roku cennik uzupełnił dobrze nam znany diesel 2.0 HDi o mocy 136 KM. Dla 307 CC problem korozji praktycznie nie występuje, czego nie można powiedzieć o pozostałych odmianach – które jednostkowo coraz częściej zmagają się z rdzawym nalotem. Największą zaletą jest niewątpliwie łatwość z jaką znajdziemy zadbany, przeważnie importowany, egzemplarz z niskim jak na ten wiem przebiegiem.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Renault Mégane II CC
Również Renault ma długą tradycję związaną z kompaktowymi kabrioletami. I generacja Megane dysponowała – podobnie jak Peugeot 306 kabrio – tekstylnym dachem, jej bolączką była jednak dramatyczna jakość karoserii która przekładała się na niekończące się problemy z korozją. W przypadku drugiej generacji Megane problem zniknął całkowicie. Megane II produkowane od 2002 do 2009 roku stało się wzorcem w kwestii poziomu ochrony antykorozyjnej.
Tyczy się to także do wersji CC wyposażonej w sztywny składany elektrycznie dach. Przednią część nadwozia odziedziczono z innych odmian modelu, resztę od słupka A projektując w spójny sposób od nowa – projektantom udało się zachować proporcje. Wnętrze złożono z przyzwoitych plastików, jednak zauważalnie gorzej niż w 307. Sztywność nadwozia jest bolączką wielu kabrioletów, również Megane II CC – w czasie jazdy po nierównościach słychać pracujące nadwozie. Pozycja za kierownicą jest zupełnie dobra, fotel w miarę preferencji obniżymy znacznie.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
Z tyłu natomiast podobnie jak w 307 CC umieścimy dwoje małoletnich, także przy złożonym dachu. Wyposażenie obejmuje charakterystyczną dla Renault kartę zastępującą kluczyk, skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, przyzwoite nagłośnienie, tempomat czy szereg systemów aktywnego bezpieczeństwa. Najbezpieczniejszym wyborem po latach są silniki benzynowe. Wolnossący 1.6 16V generuje 110 KM nie zapewnia jednak nic poza możliwością przemieszczania się. Dopiero 2.0 16V 135 KM i 2.0 Turbo 163 KM pasują do jego charakteru, dając sporo radości z jazdy.
Dodatkowo są to konstrukcje proste, wytrzymałe i doskonale przystosowane do zasilania instalacją gazową. W ofercie dostępne były także diesle 1.9 dCi 130 KM i 2.0 dCi 150 KM – w ich przypadku musimy mieć na uwadze koszty ewentualnej wymiany eksploatacyjnych elementów co z łatwością przekroczy połowę wartości samochodu.
Najnowsze komentarze