„Motor” nr 08 (2905) z 16.II.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 1,90zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,6 grosza
Warto kupić: tak, głównie miłośnicy Citroënów
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2 CV, A, C3, C3 Picasso, C4, CX, DS, DS3, DS4, DS5, DS Inside, SM, Traction Avant, Xsara Picasso, XM, ZX, 107, 207, Clio, Megane, Logan, Sandero,
I właśnie miłośnicy Citroënów, choć nie tylko, powinni zajrzeć na strony 6-9. Na pierwszych dwóch z nich znajdziecie przede wszystkim informacje o tym, co planuje w najbliższych latach francuska marka. Chodzi głównie o DS – gamę nowych samochodów wspartych licznymi gadżetami, o czym pisaliśmy niedawno w artykule Citroën prezentuje: DS Inside. I właśnie kilka z tych gadżetów pokazał „Motor”. Wspomniano naturalnie o zamianach firmy w podejściu do klienta i to zarówno potencjalnego, jak i tego już „złowionego” ;-)
DS Inside zostanie zaprezentowany za nieco ponad dwa tygodnie podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Do produkcji trafi nieco później, a konstrukcyjnie bazować będzie na debiutującym właśnie w europejskich salonach C3 Picasso i Peugeocie 207. Co więcej – w naszej redakcji przypuszczamy, że właśnie o DS3 (handlowa nazwa DS Inside) oparte będzie auto S2000+ Citroëna (o ile taka klasa w ogóle powstanie). Czy jednak zobaczymy w nim Sebastiena Loeba? Trudno jeszcze gdybać…
Na kolejnych dwóch stronach przypomniano nieco wielkiej historii Citroëna. Pokazano tam pierwsze DS-y, ale zaprezentowano inne, nie mniej legendarne modele: A, Traction Avant, 2 CV, SM, CX, XM, Xsara Picasso, czy C3. Pojawiły się również legendarne konstrukcje sportowe – SM, DS, ZX Rally (36 wygranych rajdów cross-country na 42, w jakich wystartował!!!), Xsara Kit Car, czy wreszcie rewelacyjny C4 WRC.
W oddzielnej ramce omówiono historię nowatorskich przedsięwzięć Citroëna. Wielu nie zdaje sobie z tego sprawy, ale to jedna z najbardziej innowacyjnych marek w historii motoryzacji! I cieszy nas fakt, że całość tekstu na tych czterech stronach przygotował Borys Czyżewski – to znany dziennikarz i fotograf, który do samochodów francuskich podchodzi nie tylko bez uprzedzenia, ale wręcz z entuzjazmem. Koniecznie musicie przeczytać to, co o Citroënie pojawiło się w aktualnym „Motorze”!
Już na stronie 11. znajdziecie kolejne artykuły, którym warto się przyjrzeć. Poświęcono je Dacii. Ten zajmujący więcej miejsca traktuje o Loganach Pick-up i Van, które trafiły wreszcie na polski rynek. I choć pojawił się w tekście błąd (Logana MCV przechrzczono na Logana MPV), to jednak cały tekst jest całkiem sensowny i generalnie chwali użytkowe wersje Logana. Podano przede wszystkim informacje o ładowności i możliwościach przewozowych, bo to przecież najistotniejsze parametry. Oczywiście opublikowano również ceny wszystkich dostępnych wersji silnikowych. Jeśli ktoś poszukuje niedrogiego, ale sensownego auta użytkowego, to powinien się przyjrzeć Daciom – za 30-40 tys. zł może mieć naprawdę fajne nowe auto dostawcze.
Nieco niżej, ale wciąż na tej samej stronie, zaprezentowano Dacię Sandero i to od razu w dwóch wersjach. Pierwsza, to napędzany 75-konnym silnikiem 1.2 16v samochód, który zastępuje model wyposażony dotychczas w motor 1.4 o tej samej mocy. Nowsza technologia pozwala dość zauważalnie zaoszczędzić zużywaną benzynę, ale auto jeszcze nie jest w Polsce oferowane. Mamy nadzieję, że wkrótce trafi na nasz rynek. Druga odmiana prezentowana w „Motorze”, to Sandero Stepway – model znany od wielu miesięcy w Ameryce Południowej (pod marką Renault). W tym roku ma on trafić także do polskich salonów, oczywiście jako Dacia.
Francuskich aut nie zabrakło również na stronach 12-13. Wspomniano tam o Peugeocie 107, który po ubiegłorocznym liftingu trafił już do polskich salonów. Obok zamieszczono również ranking sporządzony przez brytyjski magazyn „Classic & Sport Car” na najpiękniejszy samochód w historii. Jak już – za IBRM Samar – informowaliśmy, najpiękniejszym autem uznano Citroëna DS. Wcale nas to nie dziwi… ;-)
Na wspomnianych dwóch stronach zaprezentowano również nowe Clio, które w pierwszej połowie marca zostanie pokazane w Genewie. My zaprezentowaliśmy to poddane liftingowi auto 10 dni temu (w wersji GT), a wcześniej mogliście obejrzeć u nas nowe Clio GT na filmie.
Renault „załapało się” również na wykres zamieszczony na stronie 13. prezentujący udział ośmiu głównych marek samochodowych w polskim rynku. Udział francuskiego producenta określono (za TNS OBOP) na 6%, podobnie jak Audi i Daewoo.
W dziale Plus-minus na stronie 21. znowu pojawiło się auto francuskie. Tym razem to Renault Megane, w którym skrytykowano umiejscowienie gniazda na kartę hands-free. Zlokalizowano je bowiem w konsoli centralnej, pod radiem. „Motor” uznał, że to kiepskie miejsce, bo kiedy parkuje się samochód na biegu „nieparzystym”, to ciężko kartę wsunąć do gniazda. Ja tam parkuję samochód zaciągając hamulec ręczny, ale zawsze byłem jakiś dziwny…
O oznaczeniach silników wysokoprężnych napisano parę słów na stronie 33. Nie mogło tam zabraknąć marek francuskich – wszak są one od lat konstruktorami znakomitych diesli.
Citroëna C4 wspomniano w dziale Porady eksperta a stronie 43. Chodzi o to, czy paliwo BP Ultimate podnosi moc silnika. Redakcja odpowiada, że przed dwoma laty w testowym C4 nie stwierdzono niczego takiego.
I to już wszystko co o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu „Motor”. Myślę, że można kupić to wydanie, a już obowiązkowo powinni to zrobić miłośnicy Citroënów.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze