Po miesiącu intensywnego użytkowania Citroëna ë-Jumpy Hydrogen, SUEZ podkreślił jego zalety w zakresie optymalizacji czasu użytkowania pojazdu, wszechstronności użytkowania i szybkości ładowania, przy jednoczesnym wykorzystaniu czystego źródła energii. Te zachęcające pierwsze informacje zwrotne od SUEZ pokazują, że Citroën jest zdolny do wdrażania innowacji i uwzględniania wyzwań związanych z transformacją energetyczną i dekarbonizacją transportu poprzez oferowanie pojazdów dostosowanych do różnych zastosowań, od My Ami Cargo po ë-Jumper.
„Citroën ë-Jumpy Hydrogen to nowy krok naprzód w strategii elektryfikacji marki. Uzupełnia naszą ofertę bezemisyjnych lekkich pojazdów użytkowych, największą na rynku. To nowe rozwiązanie łączy technologie akumulatorów litowo-jonowych i ogniw paliwowych, aby sprostać intensywnemu użytkowaniu przez profesjonalistów dzięki czasowi tankowania wodorem wynoszącemu zaledwie trzy minuty i zasięgowi 400 km. Technologia ta będzie odgrywać istotną rolę we wdrażaniu rozwiązań mobilności o zerowej emisji dla klientów biznesowych” – twierdzi Richard Meyer reprezentujący dział Strategii i Rozwoju Międzynarodowego w Jednostce Biznesowej Lekkich Pojazdów Użytkowych marki Citroën.
Operatorzy SUEZ Carcassonne jeździli ë-Jumpy Hydrogen w styczniu. Ich opinie na temat tej pierwszej lekkiej furgonetki z ogniwami paliwowymi są bardzo pozytywne i podkreślają, jak bardzo oferowane funkcje pasują do zastosowań wymaganych w ich działalności.
W zakładzie w Carcassonne używano Citroëna ë-Jumpy Hydrogen do codziennych czynności. Obejmują one wizyty w miejscu pracy, uzupełnianie zapasów małego i dużego sprzętu, naprawy awaryjne w przypadku wycieku wody – stąd absolutna konieczność posiadania pojazdu dostępnego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, o wystarczającym zasięgu, aby uniknąć tankowania w ciągu dnia. Przejazdy pracowników po mieście i na jego obrzeżach są zatem dość krótkie (około 100 km), ale częste, a ich pojazdy muszą być szybko dostępne. Samochody są zazwyczaj ładowane do ponad połowy ich dostępnej objętości przestrzeni ładunkowej, a ładunek często przekracza 200 kg.
Technologia wodorowa jest prezentowana jako uzupełnienie standardowej oferty pojazdów elektrycznych, ponieważ umożliwia odpowiedź na konkretne zastosowania. Rzeczywiście, spełnia on szerokie wymagania eksploatacyjne w zakresie dostępnego zasięgu 400 km i optymalnego czasu pracy, dzięki szybkiemu tankowaniu, które zapewnia ciągłą eksploatację pojazdów. Napełnienie połowy zbiornika na stacji 350 bar zajmuje tylko trzy minuty. Równie z trzy minuty trwa napełnienie zbiornika do pełna, ale na stacji 700 bar). Akumulator o pojemności 10,5 kWh, zapewniający 50 km rezerwy w przypadku wyczerpania zbiorników wodoru, można bardzo łatwo ładować ze standardowego gniazdka 220 V w nocy.
Citroën ë-Jumpy Hydrogen oferuje wysoki poziom komfortu fizycznego, a jednocześnie jest bezproblemowy dzięki hybrydowej technologii elektryczno-wodorowej. Użytkownicy mogą wykonywać wszystkie swoje czynności ze spokojem, bez stresu związanego z zasięgiem lub możliwością ładowania.
Użytkujący ten samochód pracownicy uznali też, że jazda ë-Jumpy, Hydrogen była bardzo przyjemnym odkryciem dla osób, które korzystały z pojazdu i nigdy wcześniej nie jeździły pojazdem elektrycznym: „Bardzo szybko dostosowujesz się do płynnego działania ë-Jumpy Hydrogen, cieszy też cicha jazda (brak hałasu silnika lub zewnętrznego hałasu), co w każdej sytuacji okazuje się bardzo łatwe i przyjemne”.
Całkowity zasięg 400 km zapewnia dużą wszechstronność. Użytkownik może zwielokrotnić krótkie podróże, nie martwiąc się o ładowanie. Zdaniem Citroëna taki samochód może zaspokoić potrzeby 44% klientów z segmentu kompaktowych vanów, którzy twierdzą, że czasami przejeżdżają ponad 300 km. Technologia wodorowa oferuje nowe rozwiązanie w dziedzinie mobilności biznesowej, uzupełniające rozwój wersji czysto elektrycznych. Technologia wodorowa jest mniej wrażliwa, jeśli chodzi o przenoszenie ciężkich ładunków, prędkość jazdy i warunki pogodowe, takie jak ujemne temperatury zmniejszające zasięg. Jego egzotermiczny system generuje nawet ciepło, poprawiając komfort termiczny.
Ë-Jumpy Hydrogen może być stale gotowy do pracy dzięki ultraszybkiemu tankowaniu, ponieważ kierowcy aut elektrycznych niekoniecznie są w stanie uwzględnić jedną lub więcej przerw na ładowanie w swoich codziennych przejazdach. Ci, którzy potrzebują pojazdu dostępnego przez całą dobę docenią fakt, iż napełnienie zbiornika wodoru zajmuje tylko trzy minuty. „Jeśli chodzi o układ napędowy, ë-Jumpy Hydrogen zapewnia dobry zasięg jazdy i nie ma trudności z ładowaniem akumulatora i zbiorników wodoru”.
Co ważne – cechy wersji z klasycznym, spalinowym napędem, zostały zachowane. Użyteczna objętość przestrzeni ładunkowej ë-Jumpy Hydrogen jest taka sama jak pojazdu z silnikiem spalinowym: 5,3 m³ w przypadku nadwozia typu Medium i 6,1 m³ w przypadku modelu XL. W obu wersjach oferowana ładowność to 1 tona. Jego użyteczna szerokość między nadkolami wynosząca 1,25 m wystarcza do załadunku europalet. „Ë-Jumpy Hydrogen ma tyle samo użytecznej przestrzeni, co wersja z silnikiem spalinowym, co jest dla nas istotnym czynnikiem, ponieważ regularnie wykorzystujemy ponad połowę tej przestrzeni. Ułatwia to również przechowywanie i przenoszenie przewożonego przez nas sprzętu” – twierdzą przedstawiciele SUEZ.
Wykorzystywana w Citroënie ë-Jumpy Hydrogen technologia wodorowa łączy akumulator litowo-jonowy z ogniwem paliwowym połączonym ze zbiornikami wodoru. Kiedy wodór i powietrze stykają się z katalizatorem, ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną do zasilania silnika elektrycznego, a jedyną uwalnianą substancją jest para wodna. W porównaniu z baterią ogniwo paliwowe jest uważane bardziej za konwerter energii niż urządzenie magazynujące.
To hybrydowe rozwiązanie zostało wybrane przez Citroëna po badaniach przeprowadzonych we współpracy z Symbio, spółką joint venture specjalizującą się w ogniwach paliwowych, stworzoną przez Michelin i Faurecię. Ë-Jumpy Hydrogen korzysta z obu technologii, tj. akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh i ogniwa paliwowego o mocy 45 kW, zasilanych z trzech zbiorników wodoru o ciśnieniu 700 bar, opracowanymi przez firmę Faurecia i o użytecznej pojemności 4,4 kg.
Wodór zapewnia energię potrzebną do uzyskania większego zasięgu, podczas gdy akumulator o średniej pojemności łączy moc i wydajność z odzyskiwaniem energii i możliwością ładowania. To rozwiązanie ma wiele zalet. Po pierwsze kompaktowość, ponieważ akumulator trakcyjny umieszczony pod siedzeniami i zbiorniki pod podłogą nie mają wpływu na pojemność przestrzeni ładunkowej. System ten zapewnia również, że nie ma kompromisów pod względem osiągów, a ogniwo paliwowe jest wystarczająco mocne, aby zagwarantować stałą prędkość na autostradzie. Akumulator dostarcza następnie energię niezbędną do przyspieszenia i innych funkcji, takich jak dodatkowa moc wymagana podczas ruszania i pierwszych kilku kilometrów. Technologia hybrydowa zwiększa również trwałość układu napędowego i ogranicza ryzyko wyczerpania energii, ponieważ akumulator zapewnia rezerwę mocy, gdy zbiorniki wodoru są puste.
Wiele firm, takich jak Grupa SUEZ, które stosują zdecydowane podejście do zmniejszania swojego śladu środowiskowego, będzie miało strategiczny interes w wykorzystaniu ekosystemu wodorowego do poprawy ekologicznej wiarygodności swojej floty. Citroën ë-Jumpy Hydrogen powinien zainteresować także wielu innych klientów biznesowych: służby miejskie i władze lokalne, sektor transportu i logistyki, ekspresowe i specjalne usługi kurierskie lub pojazdy robocze, takie jak operatorzy autostrad, którzy muszą odbywać krótsze lub dłuższe przejazdy w zależności od pilnych wezwania itp.
W kontekście transformacji energetycznej wyzwaniem jest rozwój odnawialnej ekologicznej produkcji wodoru poprzez elektrolizę wody przy użyciu energii elektrycznej z wiatru lub energii słonecznej lub biogazu wytwarzanego przez rozkład odpadów z gospodarstw domowych. Na przykład SUEZ, we współpracy z SIPERREC, opracowuje projekt, którego celem jest stworzenie pierwszej ekologicznej instalacji do produkcji i dystrybucji wodoru (energia elektryczna wytwarzana ze spalania odpadów domowych przekształconych w wodór w procesie elektrolizy wody) w Zakładzie Odzysku Energii w Créteil we Francji, który ma zostać uruchomiony do końca 2022 r. Elektrownia ta powinna docelowo być w stanie rozprowadzać do 1 tony wodoru dziennie, zapobiegając w ten sposób emisji 1.300 ton dwutlenku węgla rocznie.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze