Zaprezentowany po raz pierwszy 31 stycznia w Boulogne Billancourt przez kierowców
ING Renault F1 Team, Twingo Renault Sport jest samochodem sportowym o przystępnej cenie umożliwiającej klientom dostęp do gamy samochodów Renault Sport. Kompaktowe proporcje
i agresywny styl nawiązują do show caru Twingo Concept, pokazanego na salonie paryskim 2006. Oryginalne formy Twingo zostały tu podkreślone sportowymi elementami. Poszerzone błotniki przednie i tylne, spoilery progowe oraz aerodynamiczny spoiler tylny, to akcenty wskazujące na rasowy i sportowy charakter samochodu. Wewnątrz, na miejscu dla kierowcy i pasażera, znalazły się specjalne fotele Renault Sport posiadające wzmocnione trzymanie boczne. Sportowy styl podkreślają również aluminiowe pedały, skórzana kierownica i specjalnie zaprojektowany obrotomierz.
Stabilne zachowanie na drodze Twingo Renault Sport pozwala na połączenie dynamicznej, przyjemnej jazdy z wysokim poziomem bezpieczeństwa. W obu dostępnych wersjach układu jezdnego konstrukcji Renault Sport (zawieszenie sportowe i zawieszenie CUP) zastosowano poszerzone rozstawy kół przednich i tylnych. Oferowany w seryjnym wyposażeniu system ESP, którego działanie może być wyłączone przez kierowcę, jest przydatny w codziennej eksploatacji samochodu, pozwala też na wykorzystanie jego sportowych zalet. Twingo Renault Sport jest napędzany wolnossącym silnikiem 1.6 16V opracowanym przez Renault Sport Technologies. Osiąga on moc 133 KM (98 kW) przy 6 750 obr/min oraz moment obrotowy 160 Nm przy 4 400 obr/min. Wyjątkowy temperament jednostki napędowej oddaje specjalnie dopracowany dźwięk silnika. Inżynierowie stworzyli wyjątkowo udaną konstrukcję kolektora wydechowego typu 4-1 uzyskując pełen kompromis między akustyką pracy, osiągami a czystością spalin.
Sportowa sylwetka i wysokie osiągi
Renault proponuje mały samochód sportowy o wyrazistym charakterze, stanowiący uzupełnienie gamy Renault Sport, obok Clio i Megane Renault Sport. Nawiązujące do form show-caru Twingo Concept, proporcjonalne, kompaktowe nadwozie i agresywny styl Twingo Renault Sport wskazują na jego sportowy charakter i „fun to drive”. Wolnossący silnik 1.6 16V o mocy 133KM wymagał zastosowania szerokiego wlotu powietrza Renault Sport w przednim zderzaku, w celu zapewnienia lepszego chłodzenia. Wyprofilowane progi, poszerzone błotniki przednie i tylne podkreślają rasowy charakter Twingo Renault Sport. Z tyłu, na tle dwukolorowego zderzaka, wyraźnie odcina się chromowany wylot rury wydechowej. Ozdobne obramowania reflektorów przeciwmgłowych, obudowy lusterek wstecznych, 17-calowe felgi aluminiowe oraz aerodynamiczny tylny spoiler mają stalowoszary kolor. Specjalne, zewnętrzne naklejki Renault Sport mogą ozdabiać boki nadwozia lub tylny zderzak. Ich tematyka (flaga w szachownicę) nawiązuje do świata sportów samochodowych i dynamicznych aut.
Twingo Renault Sport posiada duże opony (195/45 R16 lub 195/40 R17), montowane na aluminiowych felgach. W obręczach kryją się duże tarcze i zaciski hamulcowe zapewniające skuteczne i mocne hamowanie. Twingo Renault Sport jest oferowane w nowym kolorze Renault Sport nawiązującym do barw Twingo Concept: Gris Altica. Ponadto, klient ma do wyboru trzy inne lakiery metaliczne (Noir nacré, Bleu extrême i Gris platine) oraz jeden lakier niemetalizowany (Rouge vif).
Wnętrze w sportowym stylu
Ergonomiczne miejsce kierowcy jest typowe dla samochodów wyczynowych. Znajdują się tu takie elementy charakterystyczne jak aluminiowe pedały, 4-ramienna kierownica pokryta perforowaną skórą
z przeszyciami w kolorze grafitowym oraz czerwonym znakiem w „punkcie 0”. W celu zwiększenia komfortu i skuteczności prowadzenia, kształt kierownicy zapewnia doskonały chwyt i ułożenie dłoni. Podobnie, jak w przypadku samochodów wyczynowych, obrotomierz jest umieszczony pod kierownicą. Posiada on specjalnie zaprojektowaną podziałkę, której oznaczenia cyfrowe zwiększają się w miarę zbliżania się wskazówki do czerwonego pola (7000 obr/min). Tak, jak w bolidzie R28 ING Renault F1 Team, obrotomierz jest wyposażony w kontrolkę zmiany biegów, która daje kierowcy sygnał, że zbliża się do osiągnięcia maksymalnych obrotów na danym przełożeniu.
Ogólna kolorystyka wnętrza utrzymana w tonacji ciemnografitowej kojarzy się z wyczynami sportowymi i wysokimi osiągami. Specjalne fotele Renault Sport ze wzmocnionym trzymaniem bocznym gwarantują wygodę kierowcy i sprawiają, że doskonale wyczuwa on reakcje samochodu. Pomarańczowe pasy bezpieczeństwa harmonizują z kolorem podwójnego przeszycia tapicerki.
Podobnie jak we wszystkich samochodach konstruowanych przez Renault Sport Technologies, znak „Renault Sport” umieszczony jest w kabinie, na tle obrotomierza, na progach i fotelach przednich. Na zewnątrz znajduje się na tylnej klapie oraz filtrze powietrza w komorze silnika.
Pogodzenie zalet sportowej jazdy z potrzebami codziennej eksploatacji
Twingo Renault Sport stanowi odpowiedź specjalistów z Renault Sport Technologies na podwójne wyzwanie jakim jest zapewnienie prawdziwie sportowego charakteru samochodu umożliwiając jednocześnie wygodną i łatwą codzienną eksploatację. Ten niewielki sportowy samochód daje pełnię przyjemności prowadzenia w poczuciu bezpieczeństwa. Precyzyjnie reagujący i skuteczny układ jezdny oparty jest na doskonałej płycie podłogowej Twingo. Jego ustawienia gwarantują sportowe zachowanie samochodu na drodze, dokładne trzymanie toru jazdy i stabilność pojazdu. Oferowany seryjnie system ESP umożliwia kierowcy zachowanie panowania nad samochodem w razie utraty przyczepności. Możliwość wyłączenia jego działania oraz brak wspomagania nagłego hamowania potwierdzają sportowy charakter Twingo Renault Sport. Pojazd jest wyposażony w zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy, którego parametry działania zostały ustawione w sposób zapewniający natychmiastową i precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy. Układ hamulcowy samochodu działa skutecznie i z dużą siłą dzięki zastosowaniu wentylowanych tarcz hamulcowych oraz łożysk pochodzących z Megane II, a także zacisków hamulców z Nowej Laguny.
Solidna płyta podłogowa
Wzorem całej gamy Renault Sport, nowy samochód oferowany jest w dwóch wersjach układu jezdnego: z zawieszeniem sportowym i zawieszeniem CUP. W porównaniu do Twingo GT rozstaw kół został poszerzony o 60 mm z przodu i 59 mm z tyłu. Zmiany te zapewniają bardziej stabilne zachowanie pojazdu i lepsze trzymanie boczne. Z przodu zastosowano zawieszenie typu Mc Pherson z aluminiowym dolnym wahaczem. Wprowadzenie drążków reakcyjnych przy amortyzatorach zapewnia skuteczniejszą pracę stabilizatora poprzecznego i lepszą kontrolę przechyłów bocznych.
Twingo Renault Sport wyposażony jest w tylne zawieszenie typu H z kontrolowanym ugięciem. Tłumienie drgań i komfort zapewniają pionowo ustawione amortyzatory oraz sprężyny śrubowe o zmiennej sprężystości.
Tylny stabilizator poprzeczny o średnicy 24 mm (zamiast 22,5 mm w Twingo GT) usztywnia zawieszenie o 25%. Umiejscowienie stabilizatora poprzecznego wpływa na lepszą pracę tylnego zawieszenia. Ustawienia sportowego układu jezdnego były opracowane tak, aby uzyskać możliwie najpełniejszy kompromis między osiągami samochodu a przyjemnością prowadzenia w poczuciu bezpieczeństwa.
W porównaniu do Twingo GT, środek ciężkości samochodu jest obniżony o 10 mm. Zwiększono też sztywność sprężyn zawieszenia (+30% w stosunku do Twingo GT) oraz utwardzono amortyzatory (również +30%), w celu uzyskania bardziej sportowego zachowania na drodze. Zastosowanie twardszych przegubów gumowo-metalowych w zawieszeniu poprawiło precyzję kierowania samochodem. Twingo Renault Sport ze sportowym układem jezdnym posiada opony o wymiarach 195/45 R16.
Zawieszenie CUP przeznaczone do jazdy wyczynowej
Twingo Renault Sport dysponuje również zawieszeniem CUP. W tej konfiguracji, Twingo Renault Sport zapewnia wrażenia z jazdy i zachowanie na drodze spełniające oczekiwania najbardziej wymagających amatorów sportów samochodowych. Układ ten w optymalny sposób kontroluje zachowanie nadwozia i jest stworzony do jazdy na torze, gdzie wykazuje pełnię swych zalet, zwłaszcza przy szybkim pokonywaniu zakrętów bez przechyłów bocznych.
Zawieszenie w tej konfiguracji jest dodatkowo obniżone o 4 mm w porównaniu do Twingo Renault Sport z układem jezdnym Sport, więc środek ciężkości samochodu znajduje się jeszcze niżej i zapewnia lepsze osiągi przy pokonywaniu zakrętów. Pełniejsze panowanie nad ruchami nadwozia osiągnięto przez zwiększenie sztywności amortyzatorów i sprężyn zawieszenia (o 10% z przodu i z tyłu).
Na zewnątrz Twingo Renault Sport z zawieszeniem Cup wyróżnia się ciemnostalowymi felgami.
Elastyczny i dynamiczny silnik
Twingo Renault Sport jest wyposażone w wolnossący silnik 1.6 16V (K4M RS) rozwijający moc 133 KM (98 kW) przy 6750 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 4400 obr/min. Jednostka ta cechuje się elastyczną pracą oraz mocnymi, szybkimi reakcjami, łatwo wchodzi też na obroty. W niskich i średnich zakresach obrotów poniżej 4500 obr/min, Twingo Renault Sport zapewnia dynamiczną, a także wygodną jazdę w codziennej eksploatacji. Powyżej 4500 obr/min daje odczuć pełnię swych sportowych zalet, a zwłaszcza mocnego silnika.
Silnik 1.6 16v 133KM jest zbudowany w oparciu o blok jednostki benzynowej o pojemności 1 598 cm3. Zwiększenie mocy i momentu obrotowego uzyskano dzięki zmianom i optymalnym ustawieniom wprowadzonym w podzespołach mechanicznych:
– zwiększono współczynnik napełnienia cylindrów dzięki zastosowaniu aluminiowej obudowy przepustnicy o specjalnej konstrukcji, a także optymalnemu dobraniu przekrojów i długości kanałów dolotowych powietrza;
– aby polepszyć pobór powietrza i ułatwić odprowadzenie gazów spalinowych, szczególnie uwagę poświęcono dopracowaniu aerodynamiki gniazd zaworowych. Zmieniono również fazy rozrządu, aby umożliwić pełniejsze i bardziej równomierne otwarcie zaworów (skok 11 mm zamiast średnio 9 mm);
– kształt komór spalania i tłoków pozwolił na uzyskanie wyjątkowo wysokiego stopnia sprężania 11,0 :1. W ten sposób poprawiono skuteczność procesu spalania, a jednocześnie zwiększono wydajność silnika i ograniczono emisję zanieczyszczeń.
– układ przestawny wałka rozrządu o zmiennej strategii działania polepsza osiągi silnika we wszystkich zakresach obrotów. Specjalny siłownik zmienia ustawienie rozrządu w celu uzyskania optymalnego czasu otwarcia i zamknięcia zaworów.
Sportowa jazda i miły dla ucha rasowy dźwięk silnika
Eksperci z Renault Sport Technologies zadbali o dźwiękowe wrażenia zgodne ze sportowym charakterem samochodu. Silnik dyskretnie brzmi na niskich obrotach, odzywa się obiecująco w średnim zakresie obrotów i wydobywa głęboki rasowy dźwięk przy rozpędzeniu go do wysokich prędkości obrotowych.
Stalowy kolektor wydechowy 4-1 o cienkich ściankach został opatentowany przez Renault Sport Technologies. Umieszczenie czterech stosunkowo długich przewodów w ograniczonej przestrzeni stanowi prawdziwe osiągnięcie technologiczne. Konstrukcja ta zapewnia doskonałe połączenie odpowiedniej akustyki pracy, wysokich osiągów i czystości spalin. Silnik jest już przygotowany do spełnienia normy Euro5.
Twingo Renault Sport jest wyposażony w specjalną odmianę mechanicznej skrzyni 5-biegowej (JR5). Krótkie przełożenia, precyzyjny i szybko działający układ sterowania wpływają na lepsze przyspieszanie na każdym z biegów pośrednich.
Samochód otwierający drogę do zapoznania się z produktami Renault Sport Technologies
Twingo Renault Sport, najnowszy samochód w gamie Renault Sport Technologies, pojawi się na rynkach Europy Zachodniej po wakacjach w 2008 roku. Stanowi on wizytówkę know-how Renault w dziedzinie konstrukcji samochodów sportowych. Uzupełni gamę samochodów Renault Sport obok Clio i Megane Renault Sport.
Samochody Renault Sport, które znalazły w 2007 roku 13 000 nabywców w 40 krajach notują znaczny wzrost sprzedaży, sięgający 50% w stosunku do 2006 roku. Wprowadzenie na rynek Twingo Renault Sport pozwoli więc na jeszcze bardziej znaczące zwiększenie udziału Koncernu Renault w tym rynku.
W Wielkiej Brytanii, najważniejszym rynku samochodów Renault Sport, ma być zrealizowana jedna trzecia tej sprzedaży, a 55% na rynkach Francji, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Szwajcarii.
Optymalny proces produkcji
Ten mały samochód sportowy jest produkowany w fabryce w Novo Mesto w Słowenii. W grudniu
2007 roku, zakład ten świętował montaż dwustutysięcznego samochodu w czasie niespełna roku. Jest to absolutny rekord dla słoweńskiej fabryki, osiągnięty przede wszystkim dzięki sukcesowi handlowemu Nowego Twingo wprowadzonego na rynek w czerwcu 2007 roku.
Kolejny model z gamy Renault Sport jest produkowany na linii montażowej Clio Campusa i Nowego Twingo. Te trzy samochody są budowane w oparciu o tę samą płytę podłogową, co pozwoliło na ograniczenie zróżnicowania narzędzi produkcyjnych. 80% operacji montażowych jest identycznych dla modeli Clio Campus i Nowe Twingo, a 90% dla Twingo i Twingo Renault Sport. Wybór tego zakładu do produkcji nowego samochodu wynikał z założeń dotyczących przystępnej ceny i rentowności tego modelu, określonych w Kontrakcie Renault 2009.
Charakterystyka techniczna Twingo Renault Sport
Design zewnętrzny
Odmienny kształt przedniego zderzaka i ozdobne obramowanie reflektorów przeciwmgłowych
Specjalnie spoilery progowe
Poszerzone błotniki przednie i tylne
2-kolorowy zderzak tylny z chromowanym wylotem rury wydechowej
Felgi aluminiowe 16-calowe lub 17-calowe (w wersji z zawieszeniem CUP)
Obudowy lusterek wstecznych, 17-calowe felgi aluminiowe, obramowanie reflektorów przeciwmgłowych i tylny spoiler w kolorze stalowo-szarym
Zewnętrzne, specjalne elementy ozdobne Renault Sport
Design wewnętrzny
Ciemnografitowa kolorystyka wnętrza
Aluminiowe nakładki na pedały z motywem szachownicy
Kierownica okryta skórą z miejscem na kciuk
Obrotomierz Renault Sport z kontrolką zmiany biegów
Fotele przednie ze wzmocnionym trzymaniem bocznym, podwójnym przeszyciem i znakiem Renault Sport
Pomarańczowe pasy bezpieczeństwa
Listwy progowe z napisem Renault Sport
Dywaniki ze znakiem Renault Sport
Wymiary
Długość całkowita: 3.607 mm
Rozstaw osi: 2.368 mm
Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 1.688 mm
Wysokość: 1.470 mm
Jednostka napędowa
Silnik benzynowy 4-cylindrowy 1.6 16v wolnossący Euro 4
Moc maksymalna: 98 kW/133 KM przy 6 750 obr/min
Maksymalny moment: 160 Nm przy 4 400 obr/min
Mechaniczna skrzynia 5-biegowa (JR5)
Układ kierowniczy
Elektryczne zmienne wspomaganie kierownicy
Zawieszenie
Przód: Typ Mc Pherson z dolnym wahaczem aluminiowym i wbudowanym stabilizatorem poprzecznym
Tył: Oś sprężysta z kontrolowanym ugięciem – sprężyny śrubowe
Koła i ogumienie
Felgi aluminiowe 16-calowe (195/45 R16)
Felgi aluminiowe 17-calowe (195/40 R17)
Układ hamulcowy
Tarcze wentylowane średnicy 280 mm z przodu i 240 mm z tyłu
Zaciski średnicy 57 mm z przodu i 34 mm z tyłu
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze