Test: Nowa Dacia Duster 1.3 TCe 150 KM – czy warto kupić?

18 1 838

Nowa Dacia Duster 1.3 TCe z silnikiem o mocy 150 KM kosztuje 70 tysięcy złotych. Jest to najmocniejszy Duster na rynku. Przejechaliśmy nim po różnych drogach blisko 1.500 kilometrów. Jeździliśmy w mieście, pod miastem, w lesie, na drogach szybkiego ruchu i po autostradach. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie czy warto kupić Dustera w takiej wersji.

Nowego Dustera opisywaliśmy Wam już nie raz. Więc jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny i środek po zmianach to odsyłam do tych testów. Wyposażenie wersji testowej i jej ceny opisaliśmy z kolei w tym materiale, zapowiadającym test. Napiszę tylko tyle, że  z zewnątrz auto nieco się zmieniło, wygląda nowocześniej i bardziej dojrzale, natomiast dużo większe zmiany są w środku – nowa konsola, nowe fotele i materiały – to wszystko sprawia lepsze wrażenie, jest wygodniej i ciszej.

Duster: Komfort i bezpieczeństwo tak, sport nie!

Przejdźmy więc do wrażeń z jazdy. Na tle części konkurencji Duster jest komfortowym samochodem, o ile jako komfort definiujemy pracę zawieszenia czy wygodę wnętrza. Zawieszenie pracuje cicho, jest w miarę miękkie, ale bez nadmiernej przesady, w środku jest dość wygodnie i cztery wysokie osoby nie powinny narzekać. Komfort zawieszenia lepiej odczuwa się z przodu, tył – prawdopodobnie przez konstrukcję kanapy – zdaje się mniej amortyzować.

Jednostka 150 KM wydaje się oferować dynamiczną jazdę i prawie sportowe wrażenia. Ale jeśli szukacie prawdziwego sportu, to Duster na pewno nie jest dla Was! To samochód, który nawet z tak mocnym silnikiem nie traci swojego charakteru SUVa. Przyspieszenie będzie oscylowało wokół 9,5-10 sekund do setki, bo kształt nadwozia nie jest zoptymalizowany do pokonywania oporów powietrza.

Ale z tymi 150 końmi mechanicznymi pod maską można czuć się całkiem bezpiecznie. W zasadzie trudno było mi znaleźć sytuację na drodze, w której czułbym się niepewnie. Jeśli trzeba przyspieszyć to zwykle nie trzeba nawet redukować biegu. Po prostu mocniejsze wciśnięcie pedału w podłogę powoduje, że Duster chętnie przyspiesza i wielokrotnie zadziwiał innych kierowców. nawet na szóstym biegu przyspieszanie jest równomierne prawie do maksymalnej prędkości.

Duża elastyczność to moim zdaniem największa zaleta samochodu w tej wersji – w mieście nie trzeba zbyt wiele pracować biegami, bo w sporym zakresie prędkości można korzystać po prostu z jednego – na przykład jechać na piątce. Benzynowy silnik zachowuje się bardzo kulturalnie i miękko, chociaż gdy porównaliśmy go z Kadjarem, okazało się, że można jeszcze lepiej i Renault ma tu prymat.

500 kilometrów na tylnej kanapie

Niektórzy z naszych komentujących pytali, jak się jedzie na tylnej kanapie. Wziąłem kierowcę na jeden z wyjazdów i przez 500 kilometrów jechałem z tyłu. Przy fotelu przednim pasażera, ustawionym tak, żeby wysokiej osobie nie było ciasno, siedziałem wygodnie na kanapie i notowałem wrażenia z jazdy na komputerze. Owa kanapa nie jest wyprofilowana, więc przy dynamicznej jeździe warto się czegoś złapać. Ilość miejsca również może nie poraża – można powiedzieć, że jest go wystarczająco dla wysokiego dorosłego.

Wyciszenie jest lepsze, chociaż są minusy

Nowy Duster jest znacznie lepiej wyciszony niż poprzednik. Mniej więcej do 130 km/h w kabinie można spokojnie rozmawiać. Silnik słychać nieco powyżej 3 tysięcy obrotów, których przy normalnej jeździe się nie przekracza. Ale jeśli szukacie w aucie idealnej ciszy, warto wybrać się na jazdę próbną, żeby potem nie było zaskoczenia. To jest samochód budżetowy i oszczędności gdzieś należało poczynić.

Duster: Spalanie średnie 8,2 litra na 100 kilometrów

Wielu z naszych Czytelników pytało, jakie spalanie będzie miał Duster z najmocniejszych silnikiem. Po 1.500 kilometrach przejechanych tras możemy powiedzieć, że około 8 litrów na 100. Można zejść z wynikiem, jeżdżąc znacznie oszczędniej – ja próbowałem samochód zmusić do maksymalnie dynamicznej jazdy w każdych warunkach. I miałem z tego dużo frajdy, bo Duster na wiele pozwala.

Spalanie na autostradzie – 8,9 litra na 100 km

Jadąc po autostradzie samochód spala średnio 8,93 litra na 100 kilometrów – poniżej wynik z krótszego dystansu, który rejestrowaliśmy z samochodu. Jazda licznikowe 145 km/h, średnia 136 km/h (polskie autostrady są pełne niespodzianek do wyprzedzenia).

Zachowanie na zakrętach

Szybka, dynamiczna jazda po krętych mazurskich drogach pozwoliła mi też lepiej poznać charakterystykę zawieszenia. Wysokie nadwozie nie zachęca oczywiście do szaleństw, ale w żadnym momencie nie czułem też, że Duster przekracza jakieś granice – zachowanie w zakrętach jest wręcz poprawne. Podkreślam, że na pewno nie jest to auto to sportowych szaleństw. Układ kierowniczy daje jednak wystarczająco dużo informacji zwrotnej, by jechać bezpiecznie.

Podsumowanie

Dacia Duster 1.3 TCe z silnikiem 150 KM to samochód, który pozwala pewnie i bezpiecznie wyprzedzać i jest wyjątkowo elastyczny. Z tym silnikiem jeździ się rzeczywiście przyjemnie, chociaż nie ma co oczekiwać sportowych doznań. Ponieważ cena wkracza już w sferę, gdzie oferowany jest choćby Renault Kadjar 1.3 TCe z silnikiem o mocy 140 KM, można się zastanowić czy warto kupować Dustera w topowej specyfikacji.

Czy warto więc kupić Dustera z tym silnikiem? Dla wielu osób cena może być już zbyt wysoka i będą raczej optowali za 105 konnym silnikiem 1.6 SCe, również w wysokiej wersji wyposażenia. Alternatywą może być też nieco tańszy 1.3 TCe o mocy 130 KM.

Nowa Dacia Duster – film z naszych testów

 

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
8 Wątki komentarzy
10 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
15 Autorzy komentarzy
MarcinMercPrzemekPrzemekPrzemek Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Marcin
Gość
Marcin

Duster tce 130 chyba jednak będzie lepszym wyborem. Tce 125 dawał radę bardzo dobrze, więc 130 będzie jeszcze lepszy a kilka tysięcy zostanie w kieszeni za niewielką różnicę w osiągach. Może się jednak okazać że tce 150 powstał po to by być jedynym benzyniakiem do wyboru z 4×4, wtedy dacia zarobi podwójnie, bo ktoś kto chce benzynowe 4×4 będzie też musiał zapłacić dodatkowo za mocniejszy silnik.. Dla dacii czysty zysk.

Zenon
Gość
Zenon

Chętni już stoją w salonie w kolejce.?

WSK
Gość
WSK

100000 km z tym silnikiem i po Daci odpada

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

Wybrałem wersję 1.6 Sce, bo jak się okazało dynamiczna jazda w zakrętach i z tym silnikiem jest bez sensu bo auto kładzie się w porównaniu z niskimi autami, także te 150 KM to tylko na autostradzie można wykorzystać i podczas wyprzedzania, zawieszenie typowo suvowe.

Lecho
Gość
Lecho

tylko na autostradzie i podczas wyprzedzania? czyli po to, po co jest… przecież to nie formuła 1 że lepszy silnik jest „do zakrętów”.

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

Generalnie nie jest źle, ale poprzednikiem mogłem znacznie szybciej brać zakręty.

Seb
Gość
Seb

Nie przekonuje mnie ten silnik. Wizualnie, pod maską, straszy bałaganem. Spalanie też nie powala. Mam scenica z 1.5dci (od nowości) i ten silnik ponownie raczej wybiorę. Mam też doświadczenie z benzynikiem 1.6 z Zafiry. Paliwożerny powolniak i zapewne duster z 1.6 sce jest podobny. Pytałem w zeszłym tygodniu Was o ten silnik i opinie o nim mnie w moim zdaniu utwierdzają. Duster ma być drugim autem w rodzinie, jazda praca-dom około 25km w jedną stronę z czego jakieś 15 km dojazdu z wiochy do miasta i pozostałe 10km w mieście. Diesel wydaje się tu najlepszym wyborem. Skłaniam się ku wersji… Czytaj więcej »

Stefan
Gość
Stefan

Przecież to inna liga. Nie można porównywać.

Kigon
Gość
Kigon

,, Dla wielu osób cena może być już zbyt wysoka i będą raczej optowali za 105 konnym silnikiem 1.6 SCe…” A czy silnik 1,6 SCe nie ma czasem 115 koni?

Marcin_sk
Gość
Marcin_sk

Nie, nie ma, tylko z gazem ma 115KM. A nie wróć… to faktycznie ma 115KM. Co model i ten sam silnik to inna moc. Ale mieszają z tymi silnikami. Czyli stukonny silnik 1,6 ma faktycznie 115KM i tylko marketingowo jest dławiony w innych modelach. Zrzynanie ze skody nie zawsze oznacza że to dobry kierunek.

Stefan
Gość
Stefan

Jeżeli Duster 1.3 tce wedle zapowiedzi dostanie 4×4, a Kadjar nie (raczej się nie zanosi) to wybór jest prosty.

Tylko bagażnik mógłby mieć z 550l

Merc
Gość
Merc

Czy ten artykuł to piekarz napisał? Co za bzdury – spalanie na autostradzie 8.9l przy średniej predkosci 136km/h i przejechanym dystansie 15 km! Przejedź 150 lub 800 km i wtedy napisz o spalaniu. Tylko uważaj aby wir w zbiorniku nie zrobił Ci w nim dziury.

Przemek
Gość
Przemek

W artykule napisane jest 1500 km, a nie 15 km :)

Merc
Gość
Merc

W artykule masz biało na czarnym 15,83km przejechany dystans przy średniej prędkości 136km/h i spalanie 8,9l. Aby uzyskać taką średnią na autostradzie w normalnym ruchu to musisz mieć prawie non stop 180do 200km/h na budziku a wtedy spalanie wyjdzie 18l na 100km.

Przemek
Gość
Przemek

W artykule napisane jest 1500 km, a nie 15 km :)

Przemek
Gość
Przemek

W artykule napisane jest 1500 km, a nie 15 km :)

Marcin
Gość
Marcin

Witam . Który silnik jest bardziej cichy powyżej 120km/h 1.6 4x4czy 1.3 130km ? Wiadomo kiedy będzie 4×4 w 1.3 ?

Seb
Gość
Seb

1.6 cichszy. Powyżej 120km/h poprostu nie pojedzie. Żartuję…….nie mam pojęcia, ale obstawiam że 1.3