Tym razem okładka tygodnika AUTO ŚWIAT może zainteresować miłośnika francuskiej motoryzacji. Niewielkie zdjęcie Renault Kadjara, nieco większe nowego Peugeota 308 SW i całkiem spore odświeżonej Dacii Duster sprawiają, że aż chce się sięgnąć do kieszeni i poszukać 5 zł. Tyle bowiem wystarczy, by kupić to pismo w jego podwójnym wydaniu, a jeszcze grosik reszty wróci! Pytanie tylko, czy naprawdę warto.
AUTO ŚWIAT nr 26-27 (1302) z 28.VI.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Spacetourer, C5, 3 Crossback, 208, 2008, 301, 308, 806, Duster, Espace, Kadjar, Duster, Crossland, Mokka
Redaktor Okurowski pisze o odświeżonej Dacii Duster na stronach 8-9. Wspomina też o dostępnym na rynku rosyjskim Renault Dusterze. Autor opisuje zmiany, jakie zawitały do najpopularniejszego SUV-a na polskim rynku nowych aut. Nie są wielkie, ale widoczne – zaktualizowano przede wszystkim wyposażenie i materiały wykończeniowe, w mniejszym stopniu wygląd. Dacia Duster stała się jeszcze bardziej atrakcyjna. Do salonów samochód trafi we wrześniu.
SUV-y niewątpliwie namieszały na rynku, ale są wciąż ludzie, którzy nie chcą jeździć takimi samochodami. Peugeot właśnie przygotował dla nich najnowszą odmianę swojego kompaktowego kombi. Auto wyraźnie zmieniło wygląd w porównaniu z dotychczasową wersją, jest przestronne, funkcjonalne i może być dostępne jako hybryda plug-in. Taką właśnie odmianę opisano na stronach 10-11. AUTO ŚWIAT narzeka na ergonomię oraz na miękkie zawieszenie powodujące bujanie nadwozia. Skrytykowano też układ kierowniczy. Do gustu nie przypadła też wersja ze 130-konnym silnikiem benzynowym.
Nowy Opel Mokka może się podobać. Na stronach 30-31 opublikowano test tego samochodu napędzanego 130-konnym silnikiem 1.2 Turbo. Auto powstaje na tej samej modułowej płycie podłogowej Grupy PSA, na której budowane są m.in. DS 3 Crossback oraz Peugeot 2008. Testowana wersja GS Line jest bardzo atrakcyjna stylistycznie. Redaktor Kamiński pochwalił projekt i wykonanie deski rozdzielczej. Spodobał mu się również zespół napędowy – silnik i współpracujący z nim ośmiobiegowy automat. Skrytykował tylko średnie spalanie wynoszące 7,9 l/100 km. Układ jezdny o sportowym zacięciu przypadł Autorowi do gustu, podobnie jak skuteczne hamulce. Jedynie cena opisywanej wersji została uznana za zbyt wysoką – to ponad 109.000 zł, a z opcjami nawet 116.650 zł. Ostateczna nota, to 4+.
Citroëna C4 II generacji można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 52.
W czasie pandemii wzrosło zainteresowanie samochodami używanymi. AUTO ŚWIAT na stronach 60-65 próbuje podpowiedzieć, co warto kupić dysponując kwotą rzędu 10-20 tys. zł. Wśród propozycji pojawiła się II generacja Citroëna C5, najlepiej z silnikiem 2.0 HDi.
Na naszych łamach w Waszych komentarzach pojawia się sporo krytycznych uwag pod adresem silnika 1.2 PureTech. Nie możemy się pozbyć wrażenia, że część z nich jest stymulowana przez konkurencję. Owszem, nie negujemy problemów, jakie mogą się pojawić, ale nawet motogazetki przyznają, że to są dobre silniki, a potencjalne kłopoty pojawiały się w pierwszych ich generacjach. To samo przekazuje artykuł zamieszczony przez AUTO ŚWIAT w aktualnym wydaniu na stronach 66-68. Co więcej – wystawia ostateczną notę w wysokości 4+, a to naprawdę nieźle. Pod lupę wzięto 110-konny silnik, który pokonał 100.000 km. Idealny stan cylindrów, dynamika i oszczędność, a jedyny problem z silnikiem, to usterka cewek. Gorzej test zniosła skrzynia biegów.
W materiale wspomniano szereg modeli PSA, do których trafiały i trafiają silniki PureTech. To m.in. Citroëny C3, C3 Aircross, C4, C4 Cactus, C4 Spacetourer, Peugeoty 208, 301, 308 oraz Ople Mokka B i Crossland.
Z niemieckiego „Auto Bilda” pochodzi materiał zamieszczony w dziale Auta Używane na stronach 70-73, w którym porównano ze sobą trzy SUV-y: Kię Sportage, Nissana Qashqaia i Renault Kadjara, wszystkie napędzane silnikami wysokoprężnymi o mocy rzędu 130 KM. Co więcej – wszystkie te auta mają napędzane cztery koła. Najlepiej wypadła Kia – uzyskała notę 4+. Kadjar i Qashqai otrzymały po czwórce. Renault doceniono za spory bagażnik i możliwość złożenia kanapy także od strony bagażnika, dobrze wykonane wnętrze, wyposażenie, oszczędny napęd, oraz dobre prowadzenie na równych drogach. Po stronie wad pojawiły się średnia dynamika, kiepska gwarancja, przeciętna praca układu kierowniczego oraz pojawiające się drobne usterki systemu multimedialnego. Za to Kadjar generalnie jest najnowszym modelem w tym porównaniu, więc i z reguły najdroższym.
Na stronie 78. w dziale Z naszego archiwum znajdziecie wzmiankę o Renault Espace i Peugeocie 806, które 25 lat temu stanęły w szranki z VW Sharanem i Chryslerem Voyagerem. Wygrał Sharan przed 806-tką, potem Chrysler, a Espace przegrał to starcie.
W dziale Market (strona 80.) wystawiono wielką laurkę dla używanych samochodów koncernu VAG. Nie ma tam żadnej wzmianki o sponsoringu, ale i żadnych informacji o innych markach. Ciekawe, co na to wrażliwcy wrzucający czasem jakieś uwagi na naszych łamach…
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze