Nawet niewielka warstwa śniegu na przedniej szybie ogranicza widoczność, a zalegający na dachu auta śnieg może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze, gdy pokrywa z lodu i śniegu zsunie się nagle na przednią szybę pojazdu. Dlatego skrobaczka i szczotka to niezbędne akcesoria w każdym samochodzie. Na co jeszcze zwrócić uwagę, siadając za kierownicą w zimie, radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Odśnieżanie
W czasie zimy należy zawsze mieć w zapasie kilka minut na dokładne oczyszczenie samochodu ze śniegu i lodu. Pozostawienie warstwy śniegu na światłach zmniejsza odległość, z jakiej są zauważalne, a nieusunięcie śniegu z lusterek czy szyb może drastycznie ograniczyć widoczność.
Śnieg na dachu samochodu stanowi zagrożenie dla kierowcy i kierujących innymi autami. W czasie jazdy warstwa śniegu może zostać zdmuchnięta prosto na przednią szybę pojazdu znajdującego się za nami lub też pokrywa śniegu przy hamowaniu może zsunąć się nam na przednią szybę, całkowicie ograniczając widoczność – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – W takiej sytuacji kierowca może gwałtownie zahamować lub też odruchowo wykonać inny niespodziewany manewr, powodując zagrożenie na drodze. Dlatego szczotka i skrobaczka to niezbędne wyposażenie każdego auta zimą. Jeśli samochód jest wyposażony w ogrzewaną szybę tylną, lód rozpuści się pod wpływem ciepła. Warto zaopatrzyć się też w specjalny płyn do odmrażania i czyszczenia wycieraczek, a przed rozpoczęciem jazdy należy również sprawdzić, czy wycieraczki nie przymarzły do szyby. Niezwykle ważne jest oczywiście, żeby wycieraczki były w dobrym stanie, ponieważ zimą będą wyjątkowo często używane. Nie zapomnijmy też o zakupie odpowiedniego do warunków atmosferycznych płynu do spryskiwaczy.
Ubranie
Zimą kierowcy narażeni są na wyjątkowo dużo trudnych sytuacji na drodze, więc należy unikać czynników, które mogą dodatkowo przyczynić się do obniżenia bezpieczeństwa jazdy. Wielu kierowców przyznaje się do chwilowej utraty kontroli nad samochodem z powodu prowadzenia auta w kozakach lub butach na grubej podeszwie. Buty do jazdy samochodem nie powinny w żaden sposób ograniczać ruchów nogi w kostce, ich podeszwa nie powinna być zbyt gruba, ponieważ zmniejsza możliwość odczuwania nacisku przenoszonego na pedały, ani też zbyt śliska, bo noga może zsunąć się z pedału – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Do jazdy nie nadają się wysokie sztywne kozaki, gumowce czy buty trekkingowe za kostkę. Dobrym rozwiązaniem jest po prostu trzymanie w samochodzie pary butów na zmianę.
Do prowadzenia auta najlepsze są skórzane rękawiczki z pięcioma palcami, ponieważ zapewniają dobrą przyczepność. Kurtka nie powinna być zbyt gruba, żeby nie ograniczała ruchów kierowcy i nie wolno prowadzić samochodu w kapturze, który powoduje znaczne ograniczenie pola widoczności i może zsuwać się na oczy – podpowiadają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze