Scenic był pierwszym samochodem w tej klasie, któremu udało się zawojować rynek. Zrobił niesamowite wrażenie, a za tym poszła znakomita kariera. Sprzedawał się świetnie, ale Renault nie mogło dopuścić do zbytniego starzenia się modelu – stąd kilka już liftingów. Niedawno Scenic’a poddano kolejnej restylizacji. Najprawdopodobniej pozwoli to Renaultowi zachować przewagę nad konkurencją w segmencie kompaktowych samochodów jednobryłowych. Aby spełnić bardzo zróżnicowane oczekiwania klientów, nowy Scenic oferuje ilość miejsca na miarę ich potrzeb dzięki niespotykanej potrójnej ofercie obejmującej 5-miejscowego Scenic’a oraz 5 i 7-miejscowego Grand Scenic’a.
Linia nowego Scenic’a została zmodernizowana. Auto otrzymało nowy zderzak przedni, zmieniono kształt przednich świateł, z tyłu zastosowano diody LED, wprowadzono nowe obręcze kół i kołpaki. Pojawiło się również pięć nowych kolorów nadwozia. Jakość wykończenia kabiny jest jeszcze wyższa niż poprzednio i oferowane są zupełnie nowe wystroje wnętrza z nowoczesnymi materiałami o zwiększonej wytrzymałości.
Duża pojemność licznych schowków i bogate możliwości konfiguracji siedzeń nowego Scenic’a po raz kolejny dowodzą praktycznego zmysłu jego konstruktorów. W odpowiedzi na potrzeby klientów posiadających rodziny i poszukujących samochodu o bardziej pojemnym bagażniku z większą ilością schowków firma Renault połączyła atuty Scenic’a i 7-miejscowego Grand Scenic’a tworząc 5-miejscowy model Grand Scenic. Dzięki bogatemu, zaawansowanemu technologicznie wyposażeniu takiemu jak wysokiej klasy systemy nawigacji, karta Renault hands free, automatyczny hamulec postojowy, system wspomagania parkowania przodem i tyłem, nowy Scenic zapewnia niezrównany komfort podróży.
Nowy Scenic oraz 5 i 7-miejscowy Grand Scenic dysponują bardzo bogatą ofertą silnikową obejmującą cztery jednostki wysokoprężne Common Rail i cztery 16-zaworowe silniki benzynowe. Silniki wysokoprężne mają pojemność od 1.5 do 2.0 l, a ich moc waha się w przedziale od 85 do 150 KM (63 – 110 kW). Cztery silniki benzynowe o pojemności 1.4 do 2.0 l turbo rozwijają moc od 98 do 163 KM (72 – 120 kW). Do bogatej oferty skrzyni biegów dołączają teraz dwie skrzynie automatyczne Proactive 4- i 6-przełożeniową. Ostatnia z nich, oznaczona skrótem AJ0, to nowa skrzynia biegów opracowana wspólnie z Nissanem. Współpracuje z silnikiem 2,0 di 16V 150 KM. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż silnik 1,6 16V 112 KM współpracuje teraz z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Wszystkie zespoły napędowe łączą przyjemność jazdy z poszanowaniem środowiska, a ich emisja dwutlenku węgla plasuje się na najniższym poziomie w ich klasie.
Jeśli chodzi o komfort i zachowanie na drodze, to należy podkreślić, że nowy Scenic oraz 5- i 7-miejscowy Grand Scenic zostały wyposażone w sprawdzony układ kierowniczy i zawieszenie poprzedniej generacji tego modelu. Nigdy jeszcze jazda samochodem jednobryłowym nie przypominała w takim stopniu jazdy klasycznym samochodem osobowym. Nowa wersja elektrycznego wspomagania układu kierowniczego zapewnia jeszcze większą precyzję prowadzenia.
Nowy Scenic zapewnia również wyjątkowy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zastosowano elementy wyposażenia podnoszące bezpieczeństwo, wchodzące w skład Systemu Renault Protection trzeciej generacji, który pozwolił Scenic’owi II uzyskać 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.
Od momentu wprowadzenia na rynek do chwili obecnej model ten zajmuje pierwsze miejsce w segmencie kompaktowych samochodów jednobryłowych w Europie Zachodniej, z 19-procentowym udziałem w rynku.
Pojawienie się Scenic’a II w 2003 r. miało ogromne znaczenie dla strategii rentownego wzrostu Renault. W dniu dzisiejszym Scenic stanowi ponad 50% sprzedaży gamy Megane w Europie Zachodniej.
Nowy Scenic musi spełnić podwójne oczekiwanie: utrzymać pozycję lidera w segmencie kompaktowych vanów w Europie Zachodniej i przyczynić się do rozwoju marki w innych częściach świata. W opracowanie nowego Scenic’a koncern Renault zainwestował 66 mln euro. Model ten jest produkowany na płycie podłogowej C Aliansu w zakładzie Renault w Douai, na północy Francji.
Przyjrzyjmy się bliżej zmianom, jakie wprowadzono w najnowszej generacji Renaulta Scenic i Grand Scenic.
Linia zgodna z nowymi tendencjami
W zewnętrznej stylistyce nowego Scenic’a wprowadzono liczne zmiany zgodne z nowymi tendencjami. Poszerzono wlot powietrza w dolnej części zderzaka przesuwając na zewnątrz światła przeciwmgłowe. Bardziej nowoczesny, zmieniony kształt reflektorów podkreślony został eliptycznym blokiem optycznym z halogenowymi lub ksenonowymi żarówkami.
W tylnych światłach zastosowano diody LED.
Podobnie jak w Clio III, Modusie oraz nowym Megane, na klapie nowego Scenic’a pojawia się napis „Renault”. Nowe są również kołpaki i felgi aluminiowe. W zależności od poziomu wyposażenia oferowane są dwa rodzaje kołpaków i cztery typy obręczy kół ze stopu metali lekkich. W opcji można zamówić listwy w zderzaku i listwy ochronne w drzwiach polakierowane w kolorze nadwozia, oraz chromowaną listwę w dolnej części przedniego zderzaka.
Nowy Scenic dysponuje również nowymi kolorami nadwozia: Noc Grenlandii, Niebieski Extreme, Niebieski Iceberg, Szarobeżowy i Zieleń goyave.
Wnętrze Scenic’a jest z natury przyjazne i komfortowe. Zmiany wprowadzone w kabinie nowego Scenic’a polegały na modernizacji i wzbogaceniu wykończenia, podniesieniu trwałości elementów kabiny i jakości wykończenia. Nowe materiały i kolory są ponadto bardziej odporne na zabrudzenia. Zmiany dotyczą wszystkich trzech wystrojów wnętrza nowego Scenic’a, które zachowały niemniej swój początkowy charakter.
– Authentique: stonowanie i harmonia
Wnętrze jest utrzymane w ciemnografitowej kolorystyce: tapicerki są grafitowe, centralny panel deski rozdzielczej został polakierowany na ciemnografitowo, klamki drzwi są w kolorze chromu. Lusterka boczne i zewnętrzne klamki drzwi są polakierowane w kolorze nadwozia.
– Expression: jasność i prostota
Kolorystyka wnętrza jest obecnie jaśniejsza i sprawia wrażenie wyższej jakości dzięki zmianie koloru tapicerki siedzeń, płatów drzwi i dolnej części deski rozdzielczej na inny odcień beżu. Centralna część deski rozdzielczej została polakierowana na szaro. Poprzednio czarne, boczne listwy ochronne i listwy w zderzaku, obecnie są szarometaliczne.
– Privilege: elegancja i wyrafinowanie
We wnętrzu zastosowano skórzano-materiałową tapicerka. Wstawka w kolorze matowego chromu w kierownicy, nowy lakier „soft touch” w kolorze beżowym pokrywający centralną część deski rozdzielczej oraz beżowa wykładzina podkreślają wyrafinowanie stylistycznie wnętrza.
Nowy wymiar komfortu i ilość miejsca odpowiadająca indywidualnym potrzebom dzięki unikalnej potrójnej ofercie
Już poprzednio oferta Renault, obejmująca Scenic’a wprowadzonego w czerwcu 2003 i 7-osobowego Grand Scenic’a, wprowadzonego w kwietniu 2004, nie miała odpowiednika na rynku kompaktowych vanów. Obecna oferta jest kolejnym dowodem dążenia Renault do jak najlepszego zaspokojenia potrzeb wszystkich klientów – oprócz nowego Scenic’a i 7-miejscowego Grand Scenic’a firma proponuje 5-miejscowego Grand Scenic’a.
5-miejscowy Grand Scenic jest przeznaczony dla rodziny z małymi dziećmi i poszukujących dużego bagażnika oraz dodatkowych schowków. Pojemność bagażnika, większa w stosunku do wersji 7-miejscowej, waha się w przedziale od 533 do 1960 l. Nowa odmiana Grand Scénic’a posiada również niezwykle pojemne schowki, niemające sobie równych na rynku kompaktowych vanów. Oprócz schowków o pojemności 104 l, oferowanych w wersji 7-miejscowej, miejsce pod podłogą przeznaczone na siedzenia z trzeciego rzędu zostało wykorzystane jako dodatkowy schowek pod wykładziną bagażnika o pojemności 32 l.
Podobnie jak w Scénic’u, pasażerowie 5-miejscowego Grand Scénic’a mają do swojej dyspozycji szuflady pod siedzeniami o pojemności 3 l każda.
Jeśli chodzi o ilość miejsca, to rezygnacja z trzeciego rzędu siedzeń pozwoliła na obniżenie i uzyskanie płaskiej podłogi w tylnej części 5-miejscowego Grand Scenic’a, z korzyścią dla pojemności bagażnika i ilości miejsca nad głową wszystkich pasażerów siedzących z tyłu. Obniżone o 20 mm siedzenia (w stosunku do 7-miejscowego Grand Scenic’a), zwiększona odległość między przednimi i tylnymi siedzeniami (o 16 mm) i wysokość nad głową (o 15 mm) w stosunku do Scenic’a poprawiły ergonomię i komfort na tylnych miejscach.
Scenic zawsze był wzorem pod względem praktycznych rozwiązań i możliwości zmian konfiguracji siedzeń. Nowy Scenic przejmuje rozwiązania oferowane przez swego poprzednika, wprowadzając w nich dalsze ulepszenia.
Siedzenia z drugiego rzędu mają obecnie uchwyt lub specjalne wyprofilowanie (w zależności od wersji nadwoziowej) ułatwiające ich przenoszenie i instalację w samochodzie. Ponadto, aby było łatwiej dostać się do siedzeń w trzecim rzędzie, dźwignia odchylania siedzeń z drugiego rzędu została specjalnie oznakowana i przeniesiona na drugą stronę, gdzie jest lepiej widoczna. Naszywka z tyłu oparcia przypomina sposób składania siedzeń oraz zalecenia bezpieczeństwa dotyczące siedzeń z trzeciego rzędu.
Zmieniono również umiejscowienie dźwigni regulacji przednich siedzeń, aby były bardziej intuicyjne i łatwe w obsłudze. Aby zapewnić wyższy komfort, siedzenie pasażera z przodu jest wyposażone w regulację wysokości (seryjnie w wersji Privilege). Przednie pasy łatwiej jest teraz zapiąć dzięki wydłużeniu kabla napinacza o 15 mm.
Aby ułatwić zamykanie klapy bagażnika, a jednocześnie ułatwić dostęp wysokim osobom, nowy Scenic posiada kilka położeń otwarcia klapy w przedziale od 1,80 m do 1,90 m. Również z myślą o ułatwieniu załadunku na wykładzinie podłogowej bagażnika zostały zamocowane listwy, które pozwalają na łatwiejsze przesuwanie bagaży.
Zmiany wprowadzone w nowym Scenic’u miały również na celu podniesienie komfortu. W układzie klimatyzacji wprowadzono liczne ulepszenia zmierzające do zwiększenia jej wydajności, w szczególności jeśli chodzi o szybkość schładzania wnętrza, aby zapewnić wyższy komfort termiczny. Układ wentylacji jest znacznie cichszy. Szklany dach, ogromnie ceniony przez klientów ze względu na doskonałe doświetlenie wnętrza, posiada obecnie wzmocnione zabezpieczenie przed nagrzewaniem kabiny – przepuszcza jedynie 8% promieni słonecznych zamiast dotychczasowych 22%. Podobne podejście zastosowano w przypadku stałych i odsuwanych bocznych szyb z tyłu oraz szyby w tylnej klapie – mogą być dodatkowo przyciemniane, aby zapewnić wyższy komfort i większą kameralność. 7-miejscowy nowy Grand Scenic posiada również – jako jedyny model – żaluzje przeciwsłoneczne na stałych szybach z tyłu, co podnosi komfort pasażerów siedzących w trzecim rzędzie.
Nowy Scenic został wyposażony w liczne elementy wyposażenia, które przyczyniają się do zapewnienia przyjemności jazdy na co dzień: automatyczny hamulec postojowy, czujnik deszczu i światła, systemy nawigacji Carminat.
Aby zachować przewagę nad konkurencją, nowy Scenic otrzymał ponadto nowe wyposażenia ułatwiające prowadzenie pojazdu, jak np. system nawigacji Carminat ITS proponowany w samochodach wyższej klasy Renault. Ten zaawansowany technologicznie system obejmuje radioodtwarzacz z wbudowaną zmieniarką na 6 płyt CD i możliwością odczytu plików mp3, układ sterowania telefonem z zestawem głośnomówiącym Bluetooth oraz ekran 16/9 o przekątnej 6,5 cala (16,5 cm). Dzięki multimedialnemu panelowi sterowania, umieszczonego w idealnym miejscu na przesuwanej konsoli centralnej, lub za pomocą komunikatów głosowych, kierowca może korzystać z funkcji nawigacji lub telefonu nie odwracając wzroku od tego, co się dzieje na drodze. Wysoki komfort użytkowania i sprawność systemu nawigacji wynikają w znacznej mierze z szybkości działania tego systemu. Carminat ITS jest obecnie najszybszym systemem, a jego czas odpowiedzi po zaprogramowaniu trasy jest krótszy niż 5 s. System działa w oparciu o płytę DVD z mapami 26 krajów. Posiada również liczne funkcje takie jak automatyczny zoom przy zmianie kierunku, proponowanie trzech tras z natychmiastowym obliczeniem odległości i godziny przyjazdu na miejsce, adresy i telefony restauracji i hoteli na wybranej trasie, trójwymiarową mapę…
Nowy Scenic może być również wyposażony w układ sterowania telefonem z wbudowanym zestawem głośnomówiącym Bluetooth, oraz możliwość podłączenia iPod’a, odtwarzacza mp3, a także gniazdo USB. Jest to tzw. blok połączeń audio.
Oferowany poprzednio w Scenic’u II system wspomagania parkowania tyłem może występować obecnie w połączeniu z identycznym systemem ułatwiającym parkowanie przodem. Działanie systemu jest uzależnione od warunków eksploatacji pojazdu.
W trybie jazdy aktywne są jedynie czujniki w przednim błotniku w przypadku odległości mniejszej lub równej 60 cm, aby ograniczyć częste uruchamianie się systemu w korkach. W trybie parkowania działają zarówno przednie jak i tylne czujniki (aktywowane po włączeniu wstecznego biegu). Czujniki w przednim zderzaku emitują sygnały dźwiękowe w razie wykrycia przeszkody w odległości 100 cm w przypadku czujników centralnych i 60 cm – w przypadku czujników bocznych. Tylne czujniki sygnalizują obecność przeszkody w odległości 150 cm.
Nowy Scenic może być napędzany pierwszym silnikiem wysokoprężnym 2.0 opracowanym w ramach Aliansu Renault i Nissana – jednostką 2.0 dCi (M9R). Ten silnik o pojemności 1995 ccm wyposażono w najnowsze technologie. Listwa wtrysku, w której ciśnienie wynosi 1600 barów, piezoelektryczne wtryskiwacze, zmieniony kształt tłoków oraz turbosprężarka o zmiennej mocy zapewniają najwyższy poziom sprawności w kategorii silników wysokoprężnych o tej pojemności. Moc 150 KM (110 kW) przy 4000 obr/min i moment 340 Nm od 2000 obr/min, sprawiają, że zapewnia niezwykłą przyjemność jazdy jak na silnik o tej pojemności.
W połączeniu z 6-biegową skrzynią mechaniczną (PK4), zapewnia doskonałe osiągi w bardzo szerokim zakresie obrotów i dysponuje wszystkimi elementami gwarantującymi dynamiczną jazdę i cichą pracę. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to nowy Scenic 2.0 dCi jest najoszczędniejszym samochodem w tej kategorii – spalanie wynosi zaledwie 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym, a emisja dwutlenku węgla (154 g/km) należy do najniższych wśród silników tej mocy. Wtrysk wielopunktowy zapewnia nie tylko mniejsze zużycie paliwa, ale również w połączeniu z licznymi systemami oczyszczania spalin gwarantuje niski poziom emisji zanieczyszczeń. W silniku 2.0 dCi nowego Scenic’a po raz pierwszy zastosowano nowe świece o krótszym czasie nagrzewania.
W uzupełnieniu do skrzyni mechanicznej oferowanej w Scenic’u od momentu jego wprowadzenia do sprzedaży, w nowym Scenic’u 2.0 dCi pojawia się nowa, 6-biegowa skrzynia automatyczna Proactive AJ0. Nowy Scenic będzie pierwszym modelem Renault wyposażonym w tę wysokiej klasy skrzynię opracowaną w ramach Aliansu Renault i Nissana. Technologia najnowszej generacji oraz 6 biegów zapewniają jednocześnie elastyczną pracę i dynamiczne przyspieszenie. Dzięki zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 7 l/100 km w cyklu mieszanym, nowy Scenic 2.0 dCi ze skrzynią AJ0 plasuje się w czołówce kompaktowych vanów z mocnymi silnikami wysokoprężnymi i automatyczną skrzynią. Współpracujący z tą skrzynią silnik 2.0 dCi jest wyposażony w dwa wałki wyrównoważające, które niwelują drgania i ograniczają emisję hałasu do poziomu zbliżonego do silników benzynowych. Posiada również filtr cząstek stałych z okresową regeneracją, który działa bez żadnych dodatków. Nagromadzone w filtrze cząstki są spalane co 300-1200 km w zależności od warunków eksploatacji.
Automatyczna skrzynia biegów AJ0
Skrzynia AJ0 to nowa 6-biegowa skrzynia automatyczna ze sterowaniem impulsowym. Jest wyposażona w blok elektroniczny zbierający i analizujący różne parametry w celu wyboru odpowiedniego biegu (prędkość samochodu, prędkość obrotowa i moment obrotowy silnika, położenie pedałów… ). Prowadzi stałą wymianę danych z modułem silnika w celu utrzymania optymalnego momentu obrotowego podczas zmiany biegów.
W trybie automatycznym, blok elektroniczny wybiera idealne przełożenie za pomocą algorytmów uwzględniających trzy parametry: styl jazdy, profil drogi (podjazd, zjazd lub jazda po płaskim terenie) oraz reakcje kierowcy w danej chwili. Przyjęte algorytmy zapewniają płynną, miękką jazdę, a jednocześnie dynamiczne przyspieszenie. W przypadku mocnego wciśnięcia pedału gazu blok elektroniczny powoduje redukcję biegu (funkcja „kick down”), co pozwala na zwiększenie mocy podczas wyprzedzania.
W trybie ręcznym kierowca może narzucić swój styl jazdy, zmieniając biegi krótkimi pchnięciami dźwigni. Funkcja ta jest niezwykle przydatna przy jeździe dynamicznej lub np. w górach. Tryb ten posiada również funkcje automatyczne ułatwiające prowadzenie pojazdu (automatyczne włączenie pierwszego biegu po zatrzymaniu pojazdu) i zabezpieczające skrzynię przed pracą na zbyt wysokich obrotach. Jest to skrzynia z trzema wałkami, sterowana za pomocą linek. Szczególną uwagę poświęcono ulepszeniu zmiany biegów i ograniczeniu tarcia w celu zwiększenia komfortu obsługi i zmniejszenia zużycia paliwa.
Szczególnie przydatna w przypadku eksploatacji w mieście jest funkcja pracy na wolnych obrotach przy wysprzęglonej skrzyni biegów, podczas postoju, co pozwala na zmniejszenie drgań i zużycia paliwa podczas pracy na biegu jałowym. Opracowany dla tej skrzyni układ przesuwu pozwala na znaczne zmniejszenie brzęczenia na niskich obrotach podnosząc tym samym komfort jazdy, zwłaszcza podczas zwiększaniu obrotów.
Zakres przełożeń, czyli stosunek pierwszego i ostatniego przełożenia wynosi 6,12. W porównaniu z 4 lub 5-biegową skrzynią automatyczną konstrukcja ta ma dwie zasadnicze zalety: krótszy pierwszy bieg ułatwia ruszanie z miejsca, a dłuższy szósty bieg zmniejsza zużycie paliwa i emisję hałasu podczas jazdy po autostradzie.
Szczególną uwagę poświęcono ograniczeniu emisji hałasu. Do minimum zmniejszono brzęczenie, zgrzyty i świsty dzięki odpowiedniemu kształtowi obudowy oraz systemowi tłumienia drgań sprzęgła hydraulicznego.
Dzięki aluminiowej obudowie wykonanej w technologii wtrysku ciśnieniowego skrzynia AJ0 waży jedynie 93 kg (bez oleju). Niewielkie wymiary (385 mm długości) pozwalają na poprzeczne umieszczenie zespołu napędowego w komorze silnika. Jest to skrzynia bezobsługowa o poj. 8 l, z wbudowanym układem chłodzenia. Może współpracować z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi i jest przygotowania do wykorzystania w samochodach 4×4. Skrzynia AJ0 jest produkowana w zakładzie JATCO w Yagi, w Japonii.
Do oferty silnikowej nowego Scenic’a wchodzi również jednostka 1.9 dCi 130 KM (F9Q) z filtrem cząstek stałych. Silnik jest oferowany z 6-biegową skrzynią mechaniczną (ND0) lub 4-przełożeniową skrzynią automatyczną Proactive ze sterowaniem impulsowym (DP0).
Silnik ten rozwija moc 130 KM przy 4000 obr/min osiągając moc 300 Nm przy 2000 obr/min (250 Nm przy 1600 obr/min w przypadku skrzyni automatycznej) z pojemności 1870 ccm. Ciśnienie doładowania turbosprężarki o zmiennej geometrii wynosi 2,5 bara, a ciśnienie wtrysku 1600 barów, co gwarantuje bardzo dobre osiągi zarówno podczas jazdy po mieście jak i na autostradzie. Ważnym atutem silnika 1.9 dCi jest niskie zużycie paliwa: 6 l/100 km w cyklu mieszanym w wersji ze skrzynią mechaniczną (159 g/km dwutlenku węgla). Silnik ten jest dostępny zarówno bez jak i z filtrem cząstek stałych.
Nowy Scenic posiada również w ofercie silnik 1.5 dCi (K9K), dostępny w dwóch poziomach mocy w zależności od zapotrzebowania na różnych rynkach. Mocniejsza wersja rozwija moc 105 KM (78 kW) przy 4000 obr/min i osiąga moment obrotowy 240 Nm przy 2000 obr/min. Silnik ten współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Jest liderem pod względem niskiej emisji hałasu. Plasuje się również w ścisłej czołówce pod względem stosunku osiągów do zużycia paliwa, a emisja dwutlenku węgla wynosi zaledwie 138 g/km w przypadku Scénic’a i 5-miejscowego Grand Scenic’a.
Wersja o mocy 85 KM (63 kW) (niedostępna w 5 i 7-miejscowym Grand Scenic’u), jest niezwykle ekonomiczna i przyjazna dla środowiska – zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 5,1 l/100 km, a emisja dwutlenku węgla – jedynie 137 g/km. Stanowi dobre rozwiązanie w przypadku jazdy po mieście lub, w przypadku klientów zwracających uwagę na względy ekonomiczne lub podróżujących bez bagażu, również na autostradzie.
Stanowiący trzon oferty Scenic’a silnik 1.6 16V (K4M) rozwija moc 112 KM (82 kW) przy 6000 obr/min i osiąga moment obrotowy 152 Nm przy 4250 obr/min. 6-biegowa skrzynia mechaniczna (TL4) znacznie poprawia parametry dotyczące emisji hałasu tego zespołu napędowego, eliminując w szczególności brzęczenie na wysokich obrotach i zapewnia o 10% lepsze przyspieszenie.
Silnik 1.6 16V jest również dostępny z automatyczną skrzynią biegów Proactive (DP0).
W Polsce jest również dostępna wersja LPG o mocy 105 / 102 KM (w trakcie zasilania na gaz).
Silnik 2.0 16V charakteryzuje się wysoką mocą i dużym momentem obrotowym. Ta jednostka o pojemności 1998 ccm (F4R) zapewnia nowemu Scenic’owi pełnię mocy, jakiej można się spodziewać po 2-litrowym silniku. Osiąga moc 134 KM (98,5 kW) przy 6000 obr/min i moment obrotowy 191 Nm przy 3750 obr/min, przy czym 90 % tej wartości jest dostępne od 2000 obr/min. Niezależnie od tego czy współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną (ND0) czy 4-przełożeniową automatyczną (DP0), silnik ten dysponuje dużym zapasem mocy w szerokim zakresie obrotów dzięki układowi przestawnemu wałka rozrządu. Zastosowanie podwójnego amortyzowanego koła zamachowego zapewnia tej jednostce dużą przewagę pod względem niskiej emisji hałasu i drgań.
Nowy Scenic może być również wyposażony w wysokiej klasy silnik benzynowy 2.0 16V turbo (F4Rt). Moc 163 KM (120 kW) osiągana przy 5500 obr/min i moment obrotowy 270 Nm przy 3250 obr/min zapewniają wysokiej klasy przyjemność jazdy. W połączeniu z 6-biegową skrzynią (ND0) pomimo wybitnie sportowego temperamentu, silnik ten zapewnia bardzo umiarkowane zużycie paliwa na poziomie 8,1 l/100 km.
Układ jezdny znany z wysokiego poziomu komfortu niezależnie od okoliczności
W nowym Scenic’u wykorzystano zawieszenie Scénic’a II, w którym wprowadzono kilka zmian dotyczących amortyzacji, stabilizatorów poprzecznych i układu kierowniczego. Przednie zawieszenie typu McPherson z dolnym wahaczem trójkątnym zapewnia odpowiednią sztywność, a jednocześnie wysoką zdolność tłumienia drgań. Zmieniono również nastawy przednich i tylnych amortyzatorów w celu uzyskania optymalnego kompromisu między komfortem jazdy a pewnym zachowaniem na drodze.
Tylna sprężysta oś o programowanej charakterystyce została wyposażona w stabilizator poprzeczny o zwiększonej średnicy dostosowanej do silnika 2.0 dCi. Przyjęte rozwiązanie zapewnia precyzyjne i stabilne zachowanie.
Duże koła o średnicy 15, 16 lub 17 cali w zależności od silnika i poziomu wyposażenia zapewniają doskonałą przyczepność. Układ hamulcowy gwarantuje maksymalną skuteczność hamowania dając odczucie szybkiej reakcji i mocy.
Duże zmiany zaszły w elektrycznym wspomaganiu układu kierowniczego nowego Scenic’a. Układ został wyposażony w nowy blok elektroniczny, którego parametry gwarantują większą precyzję oraz płynność działania. Od zastosowania kolumny kierownicy typu „tube in tube” w połowie 2005 roku samochód lepiej wchodzi w zakręty. Połączenie pomiędzy dwoma częściami kolumny zapewnia doskonałe tłumienie drgań oraz wyeliminowanie luzu podczas ruchu obrotowego z korzyścią dla precyzji prowadzenia. Wprowadzone zmiany zapewniają lepsze wyczucie drogi.
Bezpieczeństwo jest jednym z podstawowych kryteriów zakupu samochodu. Renault spełnia te oczekiwanie oferując 8 modeli, które otrzymały od niezależnej organizacji EuroNCAP 5 gwiazdek za wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego.
Nowy Scenic i Grand Scenic są wyposażone we wszystkie rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo czynne i bierne, dzięki którym Scenic II już w 2003 roku dołączył do grupy modeli Renault szczycących się tak wysoką oceną.
Wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo czynne oferowane w nowym Scenic’u wspomaga kierowcę w trudnych sytuacjach. Wszystkie wersje są wyposażone w ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) oraz wspomaganie nagłego hamowania z automatycznie włączanymi światłami awaryjnymi. System dynamicznej stabilizacji toru jazdy ESP, w połączeniu z funkcją kontroli podsterowności reguluje pracę hamulców oraz moment obrotowy silnika w celu utrzymania toru jazdy. Funkcje zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR) i regulacji momentu obrotowego silnika podczas redukcji biegów (MSR) dopełniają oferty i umożliwiają ruszenie z miejsca w warunkach słabej przyczepności oraz pozwalają uniknąć blokady kół przy gwałtownym zdjęciu nogi z gazu czy hamowaniu na śliskiej nawierzchni. Nowy Scenic może być również wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach wykrywający nieprawidłowe ciśnienie, przebicie opony oraz powolny wyciek powietrza.
Nowy Scenic reprezentuje najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego. Konstrukcja auta została zaprojektowana w sposób umożliwiający pochłonięcie energii zderzenia, aby kabina mogła odegrać rolę prawdziwej „kapsuły ratunkowej” chroniącej pasażerów przed przedostaniem się wszelkich podzespołów mechanicznych do środka.
Będący owocem wieloletnich badań nad wypadkami system Renault Protection trzeciej generacji (SRPIII) oferowany w nowym Scenic’u gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo użytkowników. Obejmuje 2 poduszki przednie dostosowujące się do siły zderzenia, 2 poduszki boczne chroniące klatkę piersiową, wbudowane w przednie siedzenia oraz 2 kurtyny powietrzne. Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają podwójny ogranicznik napięcia do 400 daN oraz podwójny napinacz. Konstrukcja kierownicy jest wykonana z magnezu, a kolumna kierownicy ulega złamaniu w razie wypadku. Paddingi umieszczone w drzwiach uzupełniają bogatą ofertę wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo osób siedzących na przednich miejscach.
Trzy tylne miejsca są wyposażone w pasy bezpieczeństwa ze zwijaczem i ogranicznikiem napięcia piersiowej części pasa do 600 daN oraz pirotechnicznym napinaczem na obu miejscach bocznych.
Nowy Scenic jest doskonałą ilustracją dążenia Renault do podniesienia bezpieczeństwa dzieci. Może być wyposażony w specjalny zagłówek dwufunkcyjny, który można dostosować do wzrostu dziecka oraz podkładkę. System ten jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 3 do 10 lat i pozwala na podtrzymanie głowy dziecka w optymalnym położeniu z punktu widzenia jego komfortu i bezpieczeństwa. Specjalna prowadnica pasa zapewnia optymalne położenie pasa na klatce piersiowej dziecka.
Nowy Scenic jest wyposażony w 3-punktowy system mocowania fotelików dla dzieci Isofix, pozwalający na ich zainstalowanie zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy na miejscu pasażera z przodu oraz na obu bocznych miejscach w drugim rzędzie.
Jak widać – nowy Scenic i Grand Scenic stanowią jeszcze atrakcyjniejszą ofertę, niż dotychczas. To bardzo funkcjonalne i bezpieczne auto, a biorąc pod uwagę możliwości doboru wersji – niemal każdy znajdzie tu coś dla siebie. Problemem mogą być jedynie środki finansowe, ale przecież dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach… ;-)))
Najnowsze komentarze