Renault Étoile Filante (Spadająca Gwiazda) był samochodem napędzanym turbiną gazową, stworzonym wraz z francuskim producentem turbin lotniczych, firmą Turbomeca. Prototyp osiągał prędkość powyżej 300 km/h. Co ciekawe, powstawał na początku lat pięćdziesiątych.
W latach 1954-1955 stworzono prototyp, który testowany był początkowo w tunelu aerodynamicznym a później na torach testowych. W 1956 roku auto zostało przewiezione do Stanów Zjednoczonych, gdzie trafiło na równinę Salt Flats w stanie Utah. Tam Renault Étoile Filante osiągnął prędkość 307,4 km/h, ustanawiając tym samym rekord świata dla samochodów z silnikiem turbinowym.
Zobacz: Zapisz się na 24h jazdy próbne z Renault
Szeroko promowane testy szybkości pomogły również w sprzedaży Renault Dauphine w USA. Model Étoile Filante pojawiał się później na wystawach motoryzacyjnych w tym kraju. Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił koniec ery turbin gazowych, co zakończyło program.
W połowie lat 90-tych firma Renault postanowiła odrestaurować Étoile Filante. Auto zostało całkowicie rozmontowane, przeprowadzono też konserwację turbiny i napędu. Publiczna premiera, pierwsza po 1956 roku, pokazała znakomite właściwości pojazdu. Po pokazach pojazd trafił do kolekcji samochodów historycznych Renault.
W 2016 r., z okazji 60. rocznicy rekordowego przejazdu Étoile Filante w 1956 r., samochód został wyposażony w silnik elektryczny i wrócił na Bonneville Salt Flats z Nicolasem Prostem, synem Alaina Prosta, za kierownicą.
Dane techniczne Renault Étoile Filante |
|
Długość (mm) |
4.840 |
Szerokość (mm) |
1.815 |
Wysokość (mm) |
999 |
Waga (kg) |
950 |
Moc (KM) |
270 przy 28.000 obr |
Najnowsze komentarze