Wiadomości

Renault 21 – samochód, którego dzisiaj ze świecą szukać. A szkoda!

autor Maciej Mokwiński
2023-09-29
Wiadomości

Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!

autor Tomasz Nowicki
2023-09-27
Wiadomości

Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

autor Maciej Mokwiński
2023-09-28
Wiadomości

Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody

autor Tomasz Nowicki
2023-09-29
Wiadomości

Czy w Polsce zabraknie paliwa? Niektóre stacje wprowadziły limity

autor Tomasz Nowicki
2023-09-28
Wiadomości

Stellantis ma nowego dyrektora zarządzającego obszarzem Bliski Wschód i Afryka

autor Tomasz Nowicki
2023-09-22
Wiadomości

Nowy Peugeot E-2008 jedzie w podróż dla klimatu. Co to za pomysł?

autor Tomasz Nowicki
2023-09-23

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?
  • Henryk - Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?
  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • dCi - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Natan - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Grzech - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS 21 z 1968 roku – pierwsza jazda legendą komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-07-23
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 7 minut
975 73
A A
5
Citroen DS 21 1968

Po wysłuchaniu niezliczonych opowieści o wspaniałości tego modelu, legendarnym komforcie jazdy i zawieszeniu a’la „latający dywan”, w końcu udało mi się zająć miejsce za kierownicą Citroena DS. Czas na chwilę się zatrzymał a satysfakcja z jazdy samochodem z roku 1968 nie miała nic wspólnego z podróżą napakowanymi elektroniką Citroenami oferowanymi aktualnie w salonach dealerskich. Gdyby ktoś postawił przede mną wybór: jazda najnowszym, najbardziej nowoczesnym samochodem marki (daj Panie Boże nowego C5 ;-)) a DS-em, wybór byłby oczywisty: legenda, bogini, ponadczasowy i jedyny w swoim rodzaju DS.

„Kiedyś obiecałem Ci jazdę DS-em, no to wsiadaj” – zaproponował Konrad Dula, jeden z najlepszych specjalistów od renowacji Citroenów w Polsce, gdy zjawiłam się w jego warsztacie w okolicach Stargardu. Odmowa była nie do zaakceptowania. Ba! Byłby to grzech, którego nie dałoby się odkupić żadnymi cielesnymi mękami ;-)

Ustawienie właściwej pozycji wymagało wprawdzie niewielkiego nakładu siły i wprawy, ale w końcu udało się dostosować do jazdy miękki i sprężysty niczym kanapa przed telewizorem, fotel kierowcy. Ponad 30 stopniowy upał i brak klimatyzacji w samochodzie nie wróżył najlepiej, ale podczas jazdy wysokie temperatury albo przestały istnieć, albo po prostu Citroen DS ma swój mikroklimat, w którym gorąca po prostu się nie odczuwa. Poza tym uchylone szyby i otwarty, oryginalny falldach, znakomicie spełniały swoją rolę, zapewniając lekki przewiew. Pierwszej jeździe towarzyszył niewielki stres nowicjuszki i świadomość, że w tym samochodzie wszystko jest inne. Citroen DS daje znać o swojej odmienności już na powitanie, podnosząc hydropneumatyczne zawieszenie.Citroen DS 21 1968Wyjątkowy charakter bogini na tym się jednak nie kończy. Citroen zastosował półautomatyczną skrzynię biegów, gdzie nie naciskamy sprzęgła ani przy ruszaniu, ani przy zmianie biegów, nie naciskamy… bo pedału sprzęgła po prostu nie ma. Biegi przełączamy dźwignią umieszczoną tuż nad kierownicą, która steruje hydraulicznym blokiem wybieraka biegów. Przekręcenie kluczyka i przesunięcie dźwigni zmiany biegów maksymalnie w lewą stronę uruchamia rozrusznik. Po zwolnieniu hamulca postojowego znajdującego się pod moją lewą stopą możemy ruszać w drogę.

To nie jazda, to relaks

Pierwszy bieg wrzucimy przesuwając dźwignię do przodu, dwa ruchy do siebie wrzucają dwójkę a bieg trzeci i czwarty znajdują się dalej na prawo. Po kilku kilometrach, zarówno wprawy operowania dźwignią zmiany biegów, jak i przyjemności z podróży DS-em było coraz więcej. W końcu rozpoczął się prawdziwy relaks. Citroen DS porusza się miękko, lekko się kołysze i ze spokojem pozwala rozkoszować się komfortem. Pod maską pracuje silnik o pojemności 2175 cm³ i mocy 115 KM mocy z instalacją LPG. Zmianę paliwa z benzynowego na gaz operujemy ręcznie za pomocą pokrętła pod kierownicą.Citroen DS 21 1968

Mam wrażenie, że tu w okolicach Stargardu, czas na chwilę stanął w miejscu i w momencie, gdy wszyscy gdzieś pędzą, ja otrzymałam w gratisie dodatkowe minuty życia specjalnie na jazdę klasycznym Citroenem. Inaczej odczuwa się prędkość, nierówności, inaczej wygląda prowadzenie. W DS-ie możemy zapomnieć o bezpośredniej odpowiedzi hydraulicznego układu kierowniczego. Każdy ruch cieniutkim wieńcem kierownicy, lepiej przewidzieć ułamki sekund wcześniej. Wykonujemy skręt a podczas manewru samochód jakby wciąż zastanawiał się, czy aby na pewno warto jechać w tę stronę i przekonywał: „lepiej jeszcze się zastanów, zrelaksuj”… i reaguje z delikatnym, ale jednak opóźnieniem. Skręcanie DS-em wyostrzy również naszą pamięć i cichym tykaniem przypomni o powinności, od której odzwyczaiły nas nowoczesne samochody: jeśli włączysz kierunkowskaz, musisz go później wyłączyć, ponieważ samochód nie zrobi tego za Ciebie. Wszystko to doskonale pasuje do leniwego charakteru jazdy Citroenem DS.

Słowem „leniwe” w żadnym wypadku nie możemy nazwać hamulców hydraulicznych bogini. Zamiast tradycyjnego pedału jest niewielki przycisk, czy też „grzybek” o bardzo krótkim skoku. Początkowo zatęskniłam za zwykłym pedałem hamulca, ponieważ pod prawą stopą właściwie nie czuć ruchu. Pierwsze hamowanie było bardzo zachowawcze i napełniało mnie obawą, czy samochód na pewno się zatrzyma. Gdy już minęło dziwne wrażenie, że DS w ogóle nie zahamuje, doceniłam szybką reakcję układu hamulcowego i tym samym większe bezpieczeństwo, jakie w ten sposób zapewnił Citroen pasażerom swoich pojazdów. Sprawne hamowanie było istotne dla marki, o czym świadczy także możliwość śledzenia długości drogi hamowania przy danej prędkości, na prędkościomierzu.Citroen DS 21 1968Citroen DS zadebiutował w roku 1955. Od samego początku wyglądał jak pojazd z innej planety i właściwie wciąż sprawia takie wrażenie. Z jednej strony pokraczny, ale z drugiej ma w sobie coś wspaniałego. Niepowtarzalny design oraz technologia, która wyprzedzała swoją epokę przyciągnęła w dniu premiery aż 12.000 chętnych na zakup samochodu. Klientom nie przeszkadzała nawet wygórowana cena, która wynosiła wówczas 930 000 franków. DS był tak znakomitą konstrukcją, że przyciągał klientów jeszcze przez 20 kolejnych lat, zanim CX na dobre zastąpił model w gamie.

Ile obecnie trzeba zapłacić za DS-a?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kiedy mówimy „Citroen DS” mamy na myśli zazwyczaj dwie wersje pojazdu: model z pojedynczymi lub podwójnymi lampami, ale francuska marka wprowadziła na rynek mnóstwo wersji, serii i wariantów, różniących się silnikami, wnętrzem, wyposażeniem a czasem jedynie drobnymi niuansami. Zupełnie inaczej wyceniany jest najbogatszy wariant Pallas a inaczej pozbawiony wszelkich wygód i części technologii DS-a, model ID, choć i te potrafią osiągać coraz wyższe ceny.Citroen DS 21 1968Samochód, którym odbyłam krótką jazdę testową pochodzi z roku 1968 i jest jednym lepiej wycenianych egzemplarzy na rynku pojazdów zabytkowych ze względu na ciekawe zestawienie starego wnętrza auta z nowoczesnym układem napędowym i nowym nadwoziem. Silnik o pojemności nieco ponad 2100 cm3 i mocy 115 KM daje dość dobre osiągi, a wnętrze z deską rozdzielczą wykończoną w nierdzewce i chromach oraz z poziomym prędkościomierzem, który w kolejnych pojazdach zastąpiono okrągłymi zegarami, jest naprawdę piękne. DS w tym zestawieniu znajdował się w produkcji zaledwie przez 8 miesięcy i jest wyceniany na ok. 50 tys. euro. Cena dotyczy pojazdu w niezbyt doskonałym stanie przeznaczonego do dalszej renowacji. Wersje, które pojawiły się później mogą być nawet o połowę tańsze. Wszystko zależy też od wersji, rocznika, stanu pojazdu oraz dokumentacji, jaką posiada właściciel. Na DS-a do remontu trzeba przeznaczyć minimum 8 tys. euro, „jeżdżący” samochód można znaleźć za ok. 14 tys. euro.

Jeśli zdecydujemy się na zakup Citroena DS, niewątpliwie staniemy się posiadaczami cząstki legendy Citroena. Pojazd odwdzięczy się komfortem i na pewno nie pozostanie niezauważony na drodze, w pozytywnym znaczeniu oczywiście. Moja krótka jazda skupiła mnóstwo uśmiechów, podniesionych w górę kciuków oraz ogólnej życzliwość kierowców, którzy patrzyli na zabytkowego Citroena bardziej łaskawym okiem i ustępowali pierwszeństwa jakby chętniej niż zwykle.

 

 

Tekst, zdjęcia: Małgorzata Kozikowska
Wsparcie merytoryczne: Konrad Dula

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen DS 21 1968
3.5 11 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Citroën 11 Commerciale. „Załadujesz 2 cielęta o wadze 100 kg lub 6 owiec”

2023-09-29

Trzy miejskie auta Stellantis za nie więcej niż 130 euro miesięcznie

2023-09-28

Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

2023-09-28

Henri Citroën, wnuk założyciela marki, wystąpił w reklamie nowego C3

2023-09-28
Tagi: CitroenDS
Udostepnij360Tweet225Udostepnij63
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

    3611 udostępnienia
    Udostepnij 1444 Tweet 903
  • Używany samochód segmentu D za 40 tysięcy zł. Przegląd rynku

    1831 udostępnienia
    Udostepnij 732 Tweet 458
  • Dacia: Silnik benzynowy 1.6 16V MPI K4M. Opinie, naprawy

    1373 udostępnienia
    Udostepnij 549 Tweet 343
  • Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?

    990 udostępnienia
    Udostepnij 396 Tweet 248

Testy samochodów

Opel - testy i opinie

Test: Opel Crossland Ultimate 1.2 130 KM – po liftingu wygląda lepiej. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-07-29
Citroen - testy i opinie

Citroën C1 1.0 VTI 68 KM Airscape automat: prawie jak kabriolet. Spalanie, wady, zalety, plusy i minusy.

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-02-12
Testy

Test: Luksusowy SUV DS 7 Crossback – 41.000 kilometrów za nami, SUV klasy premium. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-11-15
Testy

Renault Austral mild hybrid 160 – pierwsze wrażenia z jazdy po mieście

autor Małgorzata Kozikowska
2023-06-18
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Tomasz Nowicki
2016-12-08

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?
  • Henryk - Dacia Duster 150 KM 4×4 – ile kosztuje najtańsza wersja?
  • Anonimowo - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • dCi - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Natan - Stellantis Polska walczy o III kwartał. Spotkania kierownictwa z dealerami, promocje, duże zniżki na nowe samochody
  • Anonimowo - Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!
  • Grzech - Dacia miażdży konkurencję wszędzie tam, gdzie samochód to artykuł pierwszej potrzeby a nie luksusowy gadżet

Zobacz też

Alpine A110 lepszy od Ferrari i Porsche według Top Gear

Grupa PSA ogranicza zatrudnienie we Francji

Nowe auta na platformie X90

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.