piątek, 1 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen DS 21 z 1968 roku – pierwsza jazda legendą komfortu

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2020-07-23
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 7 minut
821 9
5
Citroen DS 21 1968
711
UDOSTĘPNIEŃ
2.4k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Nowy Peugeot 308 SW Hybrid – pierwsza jazda. Opinie, spalanie, dynamika. Kombi dla rodziny i dla biznesu

Renault Koleos 4×4 185 KM dCi – bardzo oszczędny SUV. Opinie po 1,5 tysiąca kilometrów, ile pali naprawdę?

Test: Peugeot 308 SW III PureTech 130 EAT8 GT – wyraziste i funkcjonalne kombi

Po wysłuchaniu niezliczonych opowieści o wspaniałości tego modelu, legendarnym komforcie jazdy i zawieszeniu a’la „latający dywan”, w końcu udało mi się zająć miejsce za kierownicą Citroena DS. Czas na chwilę się zatrzymał a satysfakcja z jazdy samochodem z roku 1968 nie miała nic wspólnego z podróżą napakowanymi elektroniką Citroenami oferowanymi aktualnie w salonach dealerskich. Gdyby ktoś postawił przede mną wybór: jazda najnowszym, najbardziej nowoczesnym samochodem marki (daj Panie Boże nowego C5 ;-)) a DS-em, wybór byłby oczywisty: legenda, bogini, ponadczasowy i jedyny w swoim rodzaju DS.

„Kiedyś obiecałem Ci jazdę DS-em, no to wsiadaj” – zaproponował Konrad Dula, jeden z najlepszych specjalistów od renowacji Citroenów w Polsce, gdy zjawiłam się w jego warsztacie w okolicach Stargardu. Odmowa była nie do zaakceptowania. Ba! Byłby to grzech, którego nie dałoby się odkupić żadnymi cielesnymi mękami ;-)

Ustawienie właściwej pozycji wymagało wprawdzie niewielkiego nakładu siły i wprawy, ale w końcu udało się dostosować do jazdy miękki i sprężysty niczym kanapa przed telewizorem, fotel kierowcy. Ponad 30 stopniowy upał i brak klimatyzacji w samochodzie nie wróżył najlepiej, ale podczas jazdy wysokie temperatury albo przestały istnieć, albo po prostu Citroen DS ma swój mikroklimat, w którym gorąca po prostu się nie odczuwa. Poza tym uchylone szyby i otwarty, oryginalny falldach, znakomicie spełniały swoją rolę, zapewniając lekki przewiew. Pierwszej jeździe towarzyszył niewielki stres nowicjuszki i świadomość, że w tym samochodzie wszystko jest inne. Citroen DS daje znać o swojej odmienności już na powitanie, podnosząc hydropneumatyczne zawieszenie.Citroen DS 21 1968Wyjątkowy charakter bogini na tym się jednak nie kończy. Citroen zastosował półautomatyczną skrzynię biegów, gdzie nie naciskamy sprzęgła ani przy ruszaniu, ani przy zmianie biegów, nie naciskamy… bo pedału sprzęgła po prostu nie ma. Biegi przełączamy dźwignią umieszczoną tuż nad kierownicą, która steruje hydraulicznym blokiem wybieraka biegów. Przekręcenie kluczyka i przesunięcie dźwigni zmiany biegów maksymalnie w lewą stronę uruchamia rozrusznik. Po zwolnieniu hamulca postojowego znajdującego się pod moją lewą stopą możemy ruszać w drogę.

To nie jazda, to relaks

Pierwszy bieg wrzucimy przesuwając dźwignię do przodu, dwa ruchy do siebie wrzucają dwójkę a bieg trzeci i czwarty znajdują się dalej na prawo. Po kilku kilometrach, zarówno wprawy operowania dźwignią zmiany biegów, jak i przyjemności z podróży DS-em było coraz więcej. W końcu rozpoczął się prawdziwy relaks. Citroen DS porusza się miękko, lekko się kołysze i ze spokojem pozwala rozkoszować się komfortem. Pod maską pracuje silnik o pojemności 2175 cm³ i mocy 115 KM mocy z instalacją LPG. Zmianę paliwa z benzynowego na gaz operujemy ręcznie za pomocą pokrętła pod kierownicą.Citroen DS 21 1968

Mam wrażenie, że tu w okolicach Stargardu, czas na chwilę stanął w miejscu i w momencie, gdy wszyscy gdzieś pędzą, ja otrzymałam w gratisie dodatkowe minuty życia specjalnie na jazdę klasycznym Citroenem. Inaczej odczuwa się prędkość, nierówności, inaczej wygląda prowadzenie. W DS-ie możemy zapomnieć o bezpośredniej odpowiedzi hydraulicznego układu kierowniczego. Każdy ruch cieniutkim wieńcem kierownicy, lepiej przewidzieć ułamki sekund wcześniej. Wykonujemy skręt a podczas manewru samochód jakby wciąż zastanawiał się, czy aby na pewno warto jechać w tę stronę i przekonywał: „lepiej jeszcze się zastanów, zrelaksuj”… i reaguje z delikatnym, ale jednak opóźnieniem. Skręcanie DS-em wyostrzy również naszą pamięć i cichym tykaniem przypomni o powinności, od której odzwyczaiły nas nowoczesne samochody: jeśli włączysz kierunkowskaz, musisz go później wyłączyć, ponieważ samochód nie zrobi tego za Ciebie. Wszystko to doskonale pasuje do leniwego charakteru jazdy Citroenem DS.

Słowem „leniwe” w żadnym wypadku nie możemy nazwać hamulców hydraulicznych bogini. Zamiast tradycyjnego pedału jest niewielki przycisk, czy też „grzybek” o bardzo krótkim skoku. Początkowo zatęskniłam za zwykłym pedałem hamulca, ponieważ pod prawą stopą właściwie nie czuć ruchu. Pierwsze hamowanie było bardzo zachowawcze i napełniało mnie obawą, czy samochód na pewno się zatrzyma. Gdy już minęło dziwne wrażenie, że DS w ogóle nie zahamuje, doceniłam szybką reakcję układu hamulcowego i tym samym większe bezpieczeństwo, jakie w ten sposób zapewnił Citroen pasażerom swoich pojazdów. Sprawne hamowanie było istotne dla marki, o czym świadczy także możliwość śledzenia długości drogi hamowania przy danej prędkości, na prędkościomierzu.Citroen DS 21 1968Citroen DS zadebiutował w roku 1955. Od samego początku wyglądał jak pojazd z innej planety i właściwie wciąż sprawia takie wrażenie. Z jednej strony pokraczny, ale z drugiej ma w sobie coś wspaniałego. Niepowtarzalny design oraz technologia, która wyprzedzała swoją epokę przyciągnęła w dniu premiery aż 12.000 chętnych na zakup samochodu. Klientom nie przeszkadzała nawet wygórowana cena, która wynosiła wówczas 930 000 franków. DS był tak znakomitą konstrukcją, że przyciągał klientów jeszcze przez 20 kolejnych lat, zanim CX na dobre zastąpił model w gamie.

Ile obecnie trzeba zapłacić za DS-a?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kiedy mówimy „Citroen DS” mamy na myśli zazwyczaj dwie wersje pojazdu: model z pojedynczymi lub podwójnymi lampami, ale francuska marka wprowadziła na rynek mnóstwo wersji, serii i wariantów, różniących się silnikami, wnętrzem, wyposażeniem a czasem jedynie drobnymi niuansami. Zupełnie inaczej wyceniany jest najbogatszy wariant Pallas a inaczej pozbawiony wszelkich wygód i części technologii DS-a, model ID, choć i te potrafią osiągać coraz wyższe ceny.Citroen DS 21 1968Samochód, którym odbyłam krótką jazdę testową pochodzi z roku 1968 i jest jednym lepiej wycenianych egzemplarzy na rynku pojazdów zabytkowych ze względu na ciekawe zestawienie starego wnętrza auta z nowoczesnym układem napędowym i nowym nadwoziem. Silnik o pojemności nieco ponad 2100 cm3 i mocy 115 KM daje dość dobre osiągi, a wnętrze z deską rozdzielczą wykończoną w nierdzewce i chromach oraz z poziomym prędkościomierzem, który w kolejnych pojazdach zastąpiono okrągłymi zegarami, jest naprawdę piękne. DS w tym zestawieniu znajdował się w produkcji zaledwie przez 8 miesięcy i jest wyceniany na ok. 50 tys. euro. Cena dotyczy pojazdu w niezbyt doskonałym stanie przeznaczonego do dalszej renowacji. Wersje, które pojawiły się później mogą być nawet o połowę tańsze. Wszystko zależy też od wersji, rocznika, stanu pojazdu oraz dokumentacji, jaką posiada właściciel. Na DS-a do remontu trzeba przeznaczyć minimum 8 tys. euro, „jeżdżący” samochód można znaleźć za ok. 14 tys. euro.

Jeśli zdecydujemy się na zakup Citroena DS, niewątpliwie staniemy się posiadaczami cząstki legendy Citroena. Pojazd odwdzięczy się komfortem i na pewno nie pozostanie niezauważony na drodze, w pozytywnym znaczeniu oczywiście. Moja krótka jazda skupiła mnóstwo uśmiechów, podniesionych w górę kciuków oraz ogólnej życzliwość kierowców, którzy patrzyli na zabytkowego Citroena bardziej łaskawym okiem i ustępowali pierwszeństwa jakby chętniej niż zwykle.

 

 

Tekst, zdjęcia: Małgorzata Kozikowska
Wsparcie merytoryczne: Konrad Dula

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Citroen DS 21 1968
3.5 11 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenDS
Udostepnij284Tweet178Udostepnij50
Poprzedni

Renault Zoe w każdym gospodarstwie. Pierwsza taka miejscowość na świecie

Następny

Francuskie nowości. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 30/2020

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Francuskie nowości. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 30/2020

Citroen C4

Citroen C4: ruszyła produkcja w fabryce w Madrycie

Renault Twingo ZE

Nowe Renault Twingo Z.E w specjalnej wersji Vibes

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Anonimowogosciu - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Dominik - Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze
  • Vtr - Luksusowy DS 6 od DS Automobiles potwierdzony. Kiedy zobaczymy nowy model?
  • Vtr - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Anonimowo - Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Bartek - Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Anonimowo - Peugeot o 408: „na razie nie mamy żadnej konkurencji”
  • Łukasz - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Irbis78 - Przegląd rynku wtórnego: Benzynowe auto klasy średniej do 40 tysięcy złotych. Renault Talisman, Peugeot 508 i Citroën C5


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Stellantis inwestuje w fabrykę benzynowych silników V6
  • Kiedy minie kryzys na rynku półprzewodników? Szef marki Citroën, Vincent Cobée, zna odpowiedź
  • Peugeot i Citroën podnoszą ceny w Australii. Podwyżka nawet o 6%
  • Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Nowy Peugeot 308 1.2 130 KM EAT 8 zdobył dwie gwiazdki w testach Green NCAP
  • Andrzej Korpak, dyrektor zakładu Stellantis Gliwice z nagrodą Menedżer Roku
  • Silnik benzynowy 2.0i TCT XU10 J2TE – inny niż wszystkie
  • Dacia prezentuje mini-serial z inspirującymi historiami
  • Nowy Renault Austral – ruszyła przedsprzedaż kompaktowego SUV-a
  • Stellantis ostrzega przed załamaniem się rynku samochodowego, jeśli auta elektryczne nie będą tańsze


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.