Stellantis zamierza masowo produkować samoloty przy współpracy z firmą Archer. Owocem partnerstwa będzie elektryczny model pionowego startu i lądowania (eVTOL) o nazwie Midnight. Montaż rozpocznie się już w 2024 roku.
Stellantis to jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. Łączy aż 14 marek samochodów w tym m.in. Peugeot, Fiat, Citroën, DS Automboiles i Opel, ale gigant ma również duże ambicje wykraczające poza transport drogą lądową. Dzięki rozszerzeniu współpracy z firmą Archer Stellantis zamierza wprowadzić na rynek samolot elektryczny Midnight. Produkcją zajmie się zakład w Covington w stanie Georgia w USA. Zgodnie z zapowiedzią koncernu, samolot będzie mógł przetransportować czterech pasażerów i pilota na odległość do 100 mil, czyli ok. 160 km. Jego przeznaczeniem będą zatem głównie niewielkie odległości ok. 30 km a czas ładowania ma wynosić ok. 10 minut.
Archer wnosi do spółki zespół ekspertów w dziedzinie samolotów pionowego startu, elektrycznych układów napędowych i certyfikacji a Stellantis dostarczy zaawansowaną technologię produkcji, doświadczony personel i kapitał. Współpraca obu firm ma umożliwić szybkie zwiększenie produkcji samolotów w celu spełnienia planów komercjalizacji Archera przy uniknięciu wielomilionowych kosztów. Stellantis zamierza masowo produkować samoloty pionowego startu jako wyłączny producent kontraktowy Archera.
W latach 2023 i 2024 Stellantis zapewni firmie Archer do 150 mln dolarów własnego kapitału, pod warunkiem osiągnięcia określonych kamieni milowych, które zostaną określone w przyszłym roku. Stellantis zamierza również zwiększyć swój strategiczny pakiet udziałów poprzez zakup akcji Archera na wolnym rynku w przyszłości.
Stellantis i Archer: współpraca od 2020 roku
„Ściśle współpracowaliśmy z Archerem przez ostatnie dwa lata i nieustannie jestem pod wrażeniem ich pomysłowości i niezachwianego zaangażowania w realizację projektów” — powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Pogłębienie naszego partnerstwa z Archer jako inwestor strategiczny z planami zwiększania naszego udziału pokazuje, jak Stellantis przesuwa granice, aby zapewnić zrównoważoną swobodę mobilności, od drogi do przestrzeni powietrznej. Wspieranie Archera naszą specjalistyczną wiedzą produkcyjną to kolejny przykład tego, jak Stellantis stanie się liderem w sposobach przemieszczania się na świecie”.
Zobacz także: Stellantis liderem rynku we Francji. Skumulowany udział na poziomie 33%
„Nieustające uznanie Stellantis dla postępów Archera w kierunku komercjalizacji i dzisiejsze zaangażowanie znacznych zasobów we wspólną budowę samolotu Midnight stawia Archer na silnej pozycji, aby firma była na rynku pierwsza” – powiedział Adam Goldstein, założyciel i dyrektor generalny Archer. „Nasze dwie firmy wspólnie podejmują te ważne kroki, aby zrealizować jedyną w swoim rodzaju okazję do przedefiniowania transportu miejskiego”.
Najnowsze komentarze