Używany Peugeot 5008 to samochód, który znakomicie nadaje się dla rodziny. Z silnikiem diesla będzie oszczędny i dynamiczny a ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych.
Dziś gamy europejskich marek zdominowały modne corssovery i SUV-y które zajmują miejsce klasycznych sedanów, kombi, aut miejskich czy wybitnie praktycznych VAN-ów. Właśnie z produktów tej ostatniej kategorii słynęli francuscy producenci, uchodzący na starym kontynencie za specjalistów. Istotnie nadal rodzinne modele sprzed lat znajdziemy na rynku wtórnym. Jednym z nich jest kompaktowy VAN Peugeot 5008 pierwszej generacji.
W gwoli przypomnienia druga, nadal produkowana generacja 5008 stała się oczywiście modnym SUV-em. 5008 I produkowany był od 2009 do 2017 roku. Konstrukcyjnie model bazuje na architekturze znanej z Citroëna C4 Picasso pierwszej generacji. Jednobryłowe nadwozie w czasach świetności może nie wyróżniało się jakoś specjalnie, ale było eleganckie. 5008 I serwował ogromne walory użytkowe, dobrą jakość wykonania i zupełnie poprawne zachowanie na drodze. Bardzo istotną informacją dla użytkowników jest brak problemów z korozją, dotyczy to oczywiście egzemplarzy bezwypadkowych. W 2013 roku producent pokusił się o subtelny lifting nadwozia, przedłużając rynkową karierę modelu – niestety nigdy nie cieszył się dużym powodzeniem.
We wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą zbliżoną do produkowanego równolegle 3008 I i 308 pierwszej odsłony. Tworzywa są miękkie, dokładnie spasowane i w większości przypadków nie generują niepożądanych trzasków i pisków w czasie jazdy. Pozycja za kierownicą jest odczuwalnie wyższa niż w 308, co w połączeniu z pokaźną powierzchnią okien gwarantuje wzorową widoczność. Fotele nie są już miękkie i iście relaksujące niczym w starszych modelach marki z minionych lat. Są sprężyste i obszerne, kilkugodzinna eskapada autostradami będzie czystą przyjemnością – zwłaszcza w egzemplarzu z bogatym wyposażeniem.
W drugim rzędzie siedzeń zainstalowano trzy niezależne fotele – każdy z nich możemy przesunąć lub złożyć osobno (wyposażono jest rzecz jasna w mocowania fotelików IZOFIX). Miejsca wystarczy dla trzech dorosłych osób i to niezależnie od obecności szklanego panoramicznego dachu. W podłodze bagażnika schowane są dwa niewielkie fotele, które winniśmy traktować jako rozwiązanie awaryjne. W konfiguracji siedmioosobowej bagażnik praktycznie przestaje istnieć, zostaje wówczas niecałe 200 litrów przestrzeni. W wariancie pięciomiejscowym 5008 pochłonie imponujące 679 litrów bagaży.
O poziom wyposażenia nie musimy się obawiać, z łatwością znajdziemy na rynku egzemplarze z dwustrefową klimatyzacją, wysuwaną ze szczytu deski rozdzielczej nawigację (dziś bezużyteczną), rozbudowanym systemem nagłośnienia, tempomatem, licznymi systemami wspierającymi kierowcę, sześciostopniową przekładnię automatyczną czy skórzaną tapicerkę – która paradoksalnie ułatwi utrzymanie czystości podróżując z najmłodszymi. Zdecydowanie pozytywnie trzeba ocenić wyciszenie wnętrza 5008 I, do 120 km/h w kabinie pozostaje cicho.
Paleta jednostek napędowych pełna jest skrajności. Proponowane silniki benzynowe niestety przyczyniły się do niezbyt pochlebnej opinii modelu.
Cennik otwierał jedyny wolnossący silnik benzynowy 1.6 VTI o mocy 120 KM – jako jedyny w gamie nie posiada bezpośredniego wtrysku paliwa. Podobnie jak doładowany 1.6 THP o mocy 156 KM jest konstrukcją opracowaną wspólnymi siłami z inżynierami BMW. Jednostkę wyposażono w teorii doskonały łańcuch rozrządu i zmienne fazy rozrządu. Istotnie, początkowo zachwycił świat kulturą pracy, elastycznością i niskim spalaniem które faktycznie potrafi spaść w rejon 6 litrów na sto kilometrów. Problemem okazała się jednak trwałość łańcucha rozrządu, napinaczy i wielu innych konstrukcyjnie niedopracowanych elementów – co w połączeniu z zalecaną wymianą oleju co 30 tysięcy kilometrów było receptą na serię problemów i niekończący się dramat.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów Peugeot. Pomiary, opinie, spalanie
Stosując się do zaleceń specjalistów: wymieniając olej co 10 tysięcy kilometrów i dokonując prewencyjnych wymian napędu rozrządu możemy względnie zapanować nad bolączkami. Choć w żadnym wypadku z czystym sumieniem nie można tej jednostki polecić. Przy okazji liftingu w gamie pojawił się trzycylindrowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Jest wystarczający do codziennego przemieszczania się, zużywa rozsądne porcie paliwa. Niemniej jednak także ta konstrukcja wymaga szczególnego traktowania: częstej zmiany oleju (10.000 km), czyszczenia układu olejowego i wymiany paska rozrządu na najnowszą generację z 2023 roku.
W tym modelu wyborem bezpiecznym są warianty wysokoprężne, które nie sprawiają problemów wynikających z zastosowania niedopracowanej technologii. Już najsłabszy diesel 1.6 HDI / e-HDI / BlueHDI okazuje się wystarczającym kompanem podróży, generuje 110-120 KM. Korzysta z bezpośredniego wtrysku common raill, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopat i filtra cząstek stałych (w BlueHDI z kapryśnym systemem wykorzystującym AdBlue).
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
W trasie z łatwością spokojny kierowca zbliży się do wyniku 4 litrów oleju napędowego na sto kilometrów, w mieście realnym wynikiem jest 6-6.5 litra. Nutkę radości z jazdy tym rodzinnym VAN-em daje mocniejszy diesel 2.0 HDI / BlueHDI o mocy 150 KM, 2.0 HDI 163 KM. Serwuje więcej niż potrzebujemy na co dzień, nie zdradza niedoborów mocy i momentu obrotowego nawet z siedmioma osobami na pokładzie. W jego przypadku zapotrzebowanie na olej napędowy w trasie oscyluje wokół 5-5.5 litra na sto kilometrów.
Układ jezdny to klasyka koncernu PSA. O należyte zachowanie przedniej osi odpowiedzialne są kolumny McPhersona, z tyłu pracuje belka skrętna. Zawieszenie 5008 I godnie znosi kontakt z polskimi, wciąż wymagającymi wiele poprawy drogami. Dostępność wszelkich części zamiennych jest doskonała, znajdziemy produkty zarówno budżetowych jak i renomowanych marek dopasowanych do dostępnego budżetu.
Zobacz: Oferty sprzedaży używanego Peugeot 5008 I generacji
Ceny używanych 5008 pierwszej generacji oscylują między 20 a 55 tysięcy. Wciąż możliwe jest znalezienie egzemplarzy z potwierdzoną historią, nawet od pierwszego właściciela z Polski. Kluczem do sukcesu jest wybór odpowiedniej wersji silnikowej. Warianty benzynowe spokoju niestety nie są w stanie zapewnić w większości przypadków.
Na koniec dodam, że ekipa Francuskie.pl była tym samochodem kilka lat temu m.in. w Gruzji i Turcji, robiąc blisko 9 tysięcy kilometrów dwoma egzemplarzami – 1.6 HDi 110 KM oraz 2.0 HDi 150 KM. O tym jak się auta sprawowały i jakie było spalanie – o czym możecie przeczytać w dziale Wyprawy – Turcja.
Najnowsze komentarze