W ostatnich miesiącach rynek elektromobilności w Europie doświadczył poważnych trudności. Wyjątkiem jest jedynie Francja, gdzie odnotowano wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych. W pozostałych krajach zanotowano znaczące spadki.
W Niemczech, po zakończeniu programów wsparcia, sprzedaż samochodów elektrycznych spadła aż o 30%. W maju 2023 roku dostarczono 29 708 elektryków, podczas gdy rok później liczba ta wyniosła zaledwie 10.780 szt. To poważny sygnał, że bez wsparcia rządowego rynek ten nie jest w stanie utrzymać się na odpowiednim poziomie.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. Codziennie
We Włoszech również obserwujemy spadek sprzedaży samochodów elektrycznych, wynoszący 18,3%. W maju zeszłego roku sprzedano 6.181 samochodów elektrycznych, natomiast w tym samym miesiącu 2023 roku zaledwie 3.032. Mimo że procentowy spadek jest mniejszy niż w Niemczech, liczby bezwzględne są alarmująco niskie.
Hiszpania zanotowała spadek sprzedaży zaledwie o 0,1%, jednak liczby absolutne są również bardzo niskie. W maju 2023 roku sprzedano tam tylko 1.393 samochody elektryczne, co wskazuje na trudności w zwiększaniu popularności tego segmentu na tamtejszym rynku.
Zobacz: testy samochodów. Nowych i używanych
Jedynymi punktami wzrostu na mapie Europy są Francja i Belgia. We Francji sprzedaż wzrosła, chociaż tylko o 3,1%, osiągając poziom 23.892 samochodów elektrycznych. W Belgii sytuacja wygląda jeszcze lepiej, gdzie zanotowano wzrost sprzedaży o 44,8%, co przekłada się na 10.118 sprzedanych pojazdów.
W Holandii sprzedaż samochodów elektrycznych spadła o 11,7%, osiągając poziom 9.681 jednostek. W Austrii spadek wyniósł 16,3% z wynikiem 3.118 sprzedanych pojazdów. Najgorzej sytuacja wygląda w Norwegii i Szwecji. W Norwegii rynek skurczył się o 26,7%, a w Szwecji o 31,7%, gdzie sprzedano zaledwie 7 611 samochodów elektrycznych.
Główne przyczyny spadków sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie to zakończenie programów dopłat, które wcześniej znacząco wspierały ten rynek. Brak odpowiednich zachęt finansowych dla konsumentów sprawia, że zainteresowanie pojazdami elektrycznymi spada – cena okazuje się być barierą nie do pokonania.
Najnowsze komentarze