Obfotografowany rankiem przed paryskim kompleksem Les Invalides i w paru innych miejscach stolicy Francji Citroën Numero 9 jest samochodem, który skupia w sobie całe know-how marki w zakresie konstrukcji pojazdów. To auto, które przyciąga wzrok swoją stylistyka, ale jednocześnie pieści zmysły kierowcy i pasażerów nowoczesnymi technologiami, również tymi, których nie widać, ale które odpowiadają za komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Szczytowe osiągnięcie technologiczne przeszło dziewięciu dekad motoryzacyjnej pasji!
Dwa lata po wprowadzeniu do sprzedaży linii DS, na którą zdecydowało się już 200.000 klientów, Citroën prezentuje samochód, który rewolucjonizuje segment premium. Z uwagi na to, że gama DS jest właśnie wprowadzana do sprzedaży na rynku chińskim, Citroën zdecydował się na mocne wejście – Numero 9 pokazany zostanie na Salonie Samochodowym w Pekinie. Najprawdopodobniej Państwo Środka będzie też pierwszym rynkiem, gdzie to auto zostanie zaoferowane klientom. Jednocześnie Citroën poinformował, że pracuje intensywnie nad rozszerzeniem gamy DS – wkrótce wzbogaci się ona o trzy kolejne modele: SUV-a oraz dwa auta z nadwoziem określanym przez Francuzów, jako berline, oferowane w segmentach C i D.
Numero 9 ma niespotykane w swoim segmencie nadwozie typu shooting brake, Do napędu posłużył układ hybrydowy łączący 225-konny silnik benzynowy 1.6 THP oraz wspomagający go 70-konny motor elektryczny. W trybie ZEV (całkowicie elektrycznym) Citroën Numero 9 jest w stanie przejechać 90 km. Średnia emisja dwutlenku węgla w trybie jazdy hybrydowej wynosi tylko 39 g/km!
Nadwozie Citroëna Numero 9 subtelnie łączy linie coupe z kombi nadając autu wielkiej dynamiki, w czym zasługa także proporcji całego nadwozia, w tym długiej maski i niedużej wysokości całego samochodu – tylko 127 cm! Biorąc pod uwagę, że auto posadowiono na 21-calowych felgach, całość wygląda z jednej strony dynamicznie i sportowo, z drugiej zaś obiecuje już samą stylistyką bardzo wysoki poziom luksusu. Nie może to jednak dziwić – powstawał w światowej stolicy mody – Paryżu.
Rozstaw osi wynoszący równo 300 cm jest imponujący, podobnie zresztą, jak długość sięgająca 493 cm. Z szerokością wynoszącą 194 cm samochód jest przestronny, także w tylnej części nadwozia, oferując sporo miejsca na nogi.
Dużo uwagi projektanci poświęcili aerodynamice. W efekcie samochód nie tylko stawia mały opór zmniejszając tym samym spalanie i emisję CO2, ale też prowadzi się stabilniej, w czym zasługa m.in. tylnego spojlera, ale też szeregowi rozwiązań optymalizujących przepływ powietrza wokół Citroëna Numero 9 podczas jazdy.
Citroën, który wraz z Peugeotem rozwija technologię HYbrid4, łączącą napęd elektryczny z wysokoprężnym, tym razem zastosował hybrydę wykorzystującą silnik benzynowy. Być może chodzi o chiński rynek, gdzie benzyniaki są znacznie bardziej popularne. Numero 9 łączy 225-konną odmianę silnika 1.6 THP z 70-konnym motorem elektrycznym. Moment obrotowy jest równie imponujący: 275 NM pochodzi z jednostki spalinowej i jest przekazywane na koła przednie, zaś 200 Nm dostarczanych przez silnik elektryczny napędza koła tylnej osi. W efekcie auto przyspiesza do setki w 5,4 sekundy, a pierwszy kilometr ze startu zatrzymanego osiąga po upływie 25,3 sekundy. Średnie spalanie – to nie błąd! – wynosi jedynie 1,7 l/100 km, co skutkuje emisją CO2 na poziomie zaledwie 39 g/km. Prędkość maksymalna Numero 9 wynosi 244 km/h. Imponujące osiągi!
Jak wspominałem, w trybie elektrycznym Citroën Numero 9 jest w stanie przejechać 50 km, co jest szczególnie istotne w ruchu miejskim. Pełne naładowanie litowo-jonowych akumulatorów po ich rozładowaniu w trybie ZEV trwa tylko 3,5 godziny, i to ze zwykłego, domowego gniazdka 230 V.
Co więcej – w Numero 9 zastosowano także tzw. mikrohybrydę, znaną z innych modeli Citroëna. To najnowsza generacja systemu Stop&Start, wyłączająca silnik spalinowy np. w korkach. Pozwala to realnie oszczędzać paliwo, zmniejszać obciążenie samochodu dla środowiska naturalnego.
Więcej o tej zapowiedzi Citroëna DS9 napiszemy wkrótce, prezentując też obszerną fotogalerię.
KG
zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze