Na dzisiejszy dzień przewidziano łącznie dziewięć prób o łącznej długości 133,82 km. Popatrzmy, co się działo na poszczególnych odcinkach specjalnych, jak Citroën budował swoją przewagę.
OS4 – Urria – 12,75 km
Fabryczne DeeS-trójki wygrały pierwszy poranny odcinek – Sebastien Loeb o 0,3 sekundy pokonał Mikko Hirvonena, ale po piętach deptał im Jari-Matti Latvala, wolniejszy od Loeba o niespełna sekundę. Petter Solberg także marzył o dużych punktach i pokonał Urrię o 1,4 sekundy wolniej od zwycięzcy. A ten narzekał, że popełnił kilka błędów, i w efekcie mógł być jeszcze szybszy ;-)
Do piątki wbił się Thierry Neuville (+4,1), po raz pierwszy pokonujący tę próbę na czas. Belg twierdził, że jechał ostrożnie, co więc będzie, gdy zostanie już starym wyjadaczem? ;-)
Chris Atkinson finiszował z dziewiątym czasem (+8,0). Australijczyk narzekał na problemy z interkomem.
OS5 – Jukojärvi – 22,29 km
Mikko Hirvonen najwyraźniej wprowadził pewne ustawienia dotyczące tylnego zawieszenia, bo na drugim dzisiejszym odcinku pokonał Sebastiena Loeba o 3,2 sekundy i zbliżył się do Francuza w generalce na dystans 4,4 sekundy. Odcinkowe podium uzupełnił Petter Solberg (+4,9). Mr Hollywood awansował tym samym na trzecie miejsce w generalce, 0,1 sekundy przed zespołowego kolegę.
Thierry Neuville był szósty (pokonał go znowu Mads Østberg i kierowcy zespołów fabrycznych), ale za to powiększył swoją przewagę nad Ottem Tänakiem.
Chris Atkinson ponownie uzyskał dziewiąty czas (+19,2), co w generalce dawało mu ósmą pozycję.
OS6 – Mökkiperä 1 – 11,38 km
Mikko czuje się na fińskich odcinkach, jak ryba w wodzie, mieszka nawet w Jyväskylä, nic więc dziwnego, że wygrał kolejną próbę dzisiejszego dnia. Tym razem Loeb musiał uznać wyższość Hirvonena wynoszącą 0,6 sekundy, w efekcie czego przewaga Francuza nad Finem stopniała do 3,8 sekundy.
Latvala odzyskał trzecie miejsce w generalce dzięki trzeciemu czasowi na Mökkiperä 1 – Petter był tam wolniejszy o 2,3 sekundy.
Thierry Neuville finiszował z szóstym czasem (+6,3), tylko 0,4 sekundy przed Chrisem Atkinsonem. Belg zwiedzał jeden z przydrożnych rowów, ale skończyło się tylko na ubłoceniu Citroëna DS3.
OS7 – Palsankylä 1 – 13,92 km
Czwartą dzisiejszą próbę zapisał na swoje konto Sebastien Loeb, o 1,9 sekundy szybszy od Latvali. Odcinkowe podium uzupełnił Petter Solberg, zaś Mikko Hirvonen finiszował dopiero z czwartym czasem (+2,4), 0,2 sekundy za Norwegiem.
Kolejne Citroëny pojawiły się na tablicy wyników z czasami szóstym (Neuville, +5,1) i siódmym (Atkinson, +9,8). Obaj byli zadowoleni z samochodów, ale twierdzili, że nie podejmują zbędnego ryzyka.
OS8 – Lankamaa 1 – 23,06 km
Kończący pętlę odcinek Lankamaa 1 przyniósł małą stratę Sebastiena Loeba – Francuz narzekał na wyciek oleju z tylnego dyferencjału, ale Mikko Hirvonen, najszybszy na próbie, nie wierzył, by to przyhamowało ośmiokrotnego Mistrza Świata. Zresztą Loeb, choć czwarty na mecie, okazał się wolniejszy od zespołowego kolegi tylko o 1,2 sekundy. Żadna różnica na przeszło 23 kilometrach!
Thierry Neuville ponownie był szósty (+7,5) i rosła jego strata do Madsa Østberga.
O wielkim pechu mógł zaś mówić Chris Atkinson – źle zrozumiał polecenie pilota i za wzgórzem skręcił nie w ta stronę, w którą powinien. Strata była kosmiczna – uciekło niemal 16,5 minuty.
OS9 – Mökkiperä 2 – 11,38 km
Drugi przejazd przez Mökkiperä’ę ponownie zapisał na swoje konto Mikko Hirvonen, który wyprzedził drugiego w wynikach Sebastiena Loeba o 1,7 sekundy. Różnica między załogami Citroëna stopniała w generalce do 3,3 sekundy!
Thierry Neuville wreszcie pokonał Østberga (o 2 sekundy) i finiszował z piątym czasem, wciąż jednak zajmując szóste miejsce w łącznych wynikach.
Ofiarą zniszczonej po pierwszych przejazdach trasy padł Chris Atkinson – Australijczyk uderzył prawym kołem w wystający kamień i zdemolował przednie zawieszenie. Metę osiągnął z przeszło 46-sekundową stratą do Hirvonena.
OS10 – Palsankylä 2 – 13,92 km
Palsankylä’ę 2 wygrał Sebastien Loeb, ale pokonał zespołowego kolegę jedynie o 0,4 sekundy. Odcinkowe podium uzupełnił Jari-Matti Latvala, tracący już do Loeba niemal 18 sekund.
Neuville ponownie wbił się do czołowej piątki pokonując Madsa Østberga o 2,7 sekundy. Po tej próbie strata belgijskiej załogi wynosiła już tylko 2,1 sekundy.
Chris Atkinson nie został sklasyfikowany i do jego wyniku dopisano 5 minut kary za nieukończony odcinek.
OS11 – Lankamaa 2 – 23,06 km
Ostatnia „prawdziwa” próba dzisiejszego etapu, to nie tylko kontynuacja pecha Chrisa Atkinsona (kolejnych 5 minut kary), ale i wypadnięcie z trasy i nieukończony odcinek Thierry’ego Neuville’a. Po pokonaniu niemal 20 kilometrów, na wolnym zakręcie, Belg wypadł z trasy i w efekcie otrzymał 5-minutową karę. Szkoda, bo wypadnie w ten sposób poza pierwszą dziesiątkę :-(
Próbę wygrał Petter Solberg, mimo kłopotów z drążkiem zmiany biegów. Mikko Hirvonen jednak czuwał, oddał Norwegowi tylko 0,1 sekundy i uzyskał drugi czas.
Trzeci był Loeb ze stratą 0,8 sekundy do Solberga. Przewaga Sebastiena nad Mikko stopniała tym samym do trzech sekund. Ośmiokrotny Mistrz Świata przestrzelił skrzyżowanie, ale, jak sam oceniał,, stracił tylko około 1,5 sekundy.
OS12 – Super Special Stage Killeri – 2,06 km
Kończący piątkowe zmagania superOS Killeri pokazał, że Loeb poważnie myśli o trzecim triumfie w Rajdzie Finlandii. Sebastien na nieco ponad dwóch kilometrach pokonał o 0,3 sekundy Jari-Mattiego Latvalę i o pół sekundy Pettera Solberga.
Mikko Hirvonen był dopiero szósty z dwusekundową stratą do kolegi z zespołu, ale w geberalce wciąż zajmował pozycję wicelidera, z 5-sekundową stratą do Loeba.
Thierry Neuville i Chris Atkinson pauzowali, tracąc kolejnych cennych 5 minut :-(
W efekcie dotychczasowych zmagań fabryczne załogi Citroëna wypracowały sobie zauważalną, choć łatwą do roztrwonienia w Finlandii przewagę nad resztą stawki. Prowadzi, jako się rzekło, Loeb, 5 sekund za nim jest Hirvonen, zaś trzeci w klasyfikacji Latvala traci do lidera już 20,3 sekundy.
KG
zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze