alpine pietrzak na club de ultrace 2025 polska premiera hipersamochodu alpenglow hy6 na tarczynski arena 1 Wiadomości
Wiadomości

Alpine Pietrzak na Club de Ultrace 2025: polska premiera hipersamochodu Alpenglow Hy6 na Tarczyński Arena

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-12
citroen c3 01 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C3 2025 Turbo 100 KM: ile spalił w czasie komfortowej podróży z Mediolanu do Triestu?

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
Dacia Bigster Sleep Pack
Wiadomości

Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!

autor Małgorzata Kozikowska
2025-06-12
co pokaze stellantis na chicago auto show 2025 dodge charger 5 Wiadomości
Wiadomości

Stellantis zmienia plany: fabryka w Belvidere wróci do życia, ale bez akumulatorów

autor Tomasz Nowicki
2025-06-10
citroen c3 hatchbackiem o najnizszych kosztach posiadania wg quatro rodas Wiadomości
Wiadomości

Citroën C3 hatchbackiem o najniższych kosztach posiadania wg Quatro Rodas

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-06-06
dron Wiadomości
Wiadomości

Renault może zacząć produkować drony na Ukrainie

autor Tomasz Nowicki
2025-06-08
gavin and stacey nowe c3 spotyka citroena saxo 2 Wiadomości
Wiadomości

Czy twoje auto jest za duże? Samochodowa otyłość zabija nasze portfele

autor Tomasz Nowicki
2025-06-10

Najnowsze komentarze

  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Ktosik - Trwają międzynarodowe testy dziennikarskie nowej flagowej limuzyny DS N°8 francuskiej marki premium. Jakie zbiera opinie?
  • Piotrek - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Rząd Włoch kontra Stellantis Aresztowanie Fiata Topolino przez włoskie służby to wynik niezrozumienia tego, co się dzieje na świecie. FELIETON

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2024-05-26
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
470
A A
4
Fiat liderem na rynku aut miejskich i elektrycznych w segmencie A w Hiszpanii w roku 2023 Fiat Topolino Dolcevita 1 Wiadomości

Historia aresztowania Fiata Topolino, montowanego w Maroku i z tego powodu niezasługującego na włoską flagę, skłoniła mnie do rozważań nad kilkoma aspektami współczesnej produkcji i narodowej tożsamości produktów.

Kilka dni temu pojawiła się informacja, że transport Fiatów Topilno do Włoch został zatrzymany przez włoskich celników. Samochody aresztowano a powodem jest naruszenie przepisów ustawy o produktach Made in Italy. Takie oznaczenie mogą mieć tylko takie, które naprawdę powstają we Włoszech. Tamtejszy rząd, wściekły na Stellantis za zmniejszanie produkcji, aresztował więc elektryki i zapowiedział, że nie wpuści do kraju.

Jednak gdybyśmy naprawdę chcieli bronić pochodzenia Topolino, należałoby przyznać, że bardziej pasowałaby tu flaga francuska. W końcu, Topolino to praktycznie bliźniak Citroëna AMI, a jak wiadomo, bliźnięta mogą mieć różne charaktery, ale geny te same. To z kolei prowadzi do szerszego tematu – dzisiejsze samochody elektryczne składają się głównie z chińskich akumulatorów i oprogramowania, które też prawdopodobnie nie pochodzi z Europy.

Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie

Kiedyś montaż samochodów wymagał mnóstwa pracy ludzkiej. Dziś, automatyzacja sprawiła, że roboty wykonują większość zadań, a ludzie mogą spokojnie pić kawę i podziwiać, jak maszyny działają. Wartość dzisiejszych aut wynika więc z projektowania, marketingu i technologii, a nie z tradycyjnej produkcji fabrycznej. Można by rzec, że Ford mógłby teraz przewracać się w grobie, gdyby zobaczył, jak jego linie produkcyjne zostały zastąpione przez roboty.

Trzymanie się idei, że produkt musi być w całości wytworzony w jednym kraju, aby zasługiwać na narodową etykietę, jest jak próba naprawienia współczesnego smartfona za pomocą narzędzi z epoki kamienia łupanego. Przykład Alfa Romeo Milano (Junior) pokazuje, że przestarzałe podejście ideologiczne nie pasuje do dzisiejszych realiów. Włochy, chcąc zachować swoją pozycję na międzynarodowym rynku, muszą postawić na innowacje i nowoczesne technologie.

Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie

I tak sobie złośliwie nieco myślę, że aby myśleć o przyszłości włoskiej gospodarki i kultury, warto byłoby rozważyć stworzenie Ministerstwa Innowacji Technologicznej. Mogłoby ono koordynować rozwój kluczowych technologii, takich jak półprzewodniki, sztuczna inteligencja, komputery kwantowe, biotechnologia czy nanotechnologia. Zapewne nic z tego nie będzie, ale jaka to byłaby piękna opowieść dla polityków, o narodowym championie i tego typu sprawach… Aż miło pomarzyć. Poważniej mówiąc, walka ideologiczna o przeszłość to jak wołanie do przeszłości o pomoc w przyszłości – nie przynosi nikomu korzyści. Przyszłość należy do tych, którzy potrafią dostosować się do nowych realiów i wykorzystać je na swoją korzyść.

Realiów świata nie zmienimy. Można jednak analizować to, co sprawia, że jesteśmy w obecnej sytuacji – i myślę, że Europa powinna mieć sobie dużo do zarzucenia, ale wciąż nie jest za późno.

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

008. John Elkann Chairman of Stellantis i Olivier Francois CEO Fiata i CMO Stellantis Wiadomości

John Elkann: Europa potrzebuje własnych tanich samochodów na wzór japońskich kei-carów

2025-06-12
fiat multipla Wiadomości

Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster

2025-06-12

REWOLUCJA! Fiat 500e z wymiennym akumulatorem podbija Madryt

2025-06-12

TOP 10 najpopularniejszych samochodów w Turcji. Renault Clio i Fiat Egea wśród liderów

2025-06-12
Tagi: FelietonFiatStellantisTopolino
Udostepnij163Tweet102Udostepnij28
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • citroen c5 aircross

    Nowy SUV Citroën C5 Aircross Max z rabatem 55.000 zł! Wyprzedaż i wyjątkowe okazje tylko do 25 czerwca

    1094 udostępnienia
    Udostepnij 438 Tweet 274
  • Ile kosztuje najtańszy, nowy Opel Astra? Astra Edition i promocje

    1655 udostępnienia
    Udostepnij 662 Tweet 414
  • Renault Austral po face liftingu na jazdach testowych we Wrocławiu. SUV zmienił styl

    1151 udostępnienia
    Udostepnij 460 Tweet 288
  • Za tę produkowaną w Polsce Alfę Romeo zapłacisz 590 zł miesięcznie. Marka podwaja sprzedaż w maju!

    676 udostępnienia
    Udostepnij 270 Tweet 169

Testy samochodów

26. Citroen C5 Tourer 1.6 THP Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 Tourer – z małym sercem, ale wielkim wnętrzem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-10-08
01. Peugeot 308 SW Active EAT6 1.6 BlueHDi 120 KM SS Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 SW Active EAT6 1.6 BlueHDi 120 KM S&S. Pali 4 litry na setkę a w 2016 nowy kosztował 90 tysięcy. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-12-30
C2
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C2 1.6 VTS 122 KM 2006 – czterosobowy samochód ze sportowym zacięciem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-08-04
03. Citroen C5 Aircross Hybrid Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Nowy Citroën C5 Aircross Hybrid 225 KM. Ultrakomfortowy SUV dla rodziny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-10-24
01. Test Citroën C4 1.2 PureTech 130 MoreLife Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.2 PureTech 130 KM MoreLife. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-03-18

Najnowsze komentarze

  • Janna - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Zenek - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • 2qewda - Autostrada A2 zyska nowe pasy i technologiczne udoskonalenia. Jakie?
  • Przemo - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!
  • Przemo - Polski cennik nowych samochodów Dacia – czerwiec 2025. Bigster, Duster, Jogger, Sandero Stepway, Sandero i Spring
  • Ktosik - Trwają międzynarodowe testy dziennikarskie nowej flagowej limuzyny DS N°8 francuskiej marki premium. Jakie zbiera opinie?
  • Piotrek - Lato, słońce i… nocleg w bagażniku. Dacia mówi: śpij w aucie, będzie fajnie!

Zobacz też

WRC: Po Rajdzie Akropolu

Milionowy Peugeot 308 z fabryki w Sochaux

Trzeci zlot Renault Zoe w Austrii za nami

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz