Francuskie ciężarowe samochody i autobusy z siedzeniem kierowcy, przesuniętem do przodu. Firma Renault we Francji wystawiła na ostatnim paryskim salonie samochodowym nowe modele autobusów i ciężarowych samochodów, posiadających przesunięte do przodu pomieszczenie kierowcy.
Takie typy samochodów są również używane w innych państwach, a mianowicie w Anglji, Niemczech przez Krupp’a, Daimler-Benz’a, Hanomag`a, Hansa-Lloyd’a, w Austrji przez Graf & Stift’a i t. d.
Przesunięcie do przodu pomieszczenia kierowcy posiada cały szereg zalet. Przedewszystkiem zmniejsza się długość wozu przy jednakowej nośności, względnie przy tej samej długości wzrasta nośność. Ciężarowe samochody 5 t nowego typu odpowiadają pod względem wymiarów i wagi dawnym samochodom 3-3,5 t. Autobus o 32 miejscach do siedzenia posiadał dawniej długość 9,9 m, a obecnie — 8,57 m; zmniejszenie długości wynosi 1,3 m.
Następną zaletą nowego typu jest bardziej równomierny podział obciążenia po-między przednią i tylną osią. W ciężarowym samochodzie dawnej konstrukcji o nośności 6,5 t i o całkowitej wadze 11,8 t obciążenie przedniej osi wynosiło ok. 3 t, a tylnej — ok. 8,7 t uwzględniając i wagę własną wozu; w samochodzie nowego typu ogólna waga wynosi 9,55 t, a odpowiednie obciążenia osi wynoszą 3,4 i 6,15 t; odciążenie tylnej osi polepsza znacznie jej warunki pracy i trwałość, co pociąga za sobą zmniejszenie kosztów utrzymania.
Przesunięcie siedzenia kierowcy do przodu i umieszczenie go obok silnika polepsza pozatem znacznie widzialność drogi i wpływa dodatnio na bezpieczeństwo ruchu.
Źródło: W. Hamacher, Verkehrstechnik, 1935, Nr. 18, str. 475
Najnowsze komentarze