Rajd Szwecji, druga runda sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2018, nie da się porównać z żadnym innym rajdem. To jedyna impreza rozgrywana w całości na drogach pokrytych śniegiem i lodem, przez co nabiera charakteru konkursu samochodowej akrobacji. Aby pokazać się w Rajdzie Szwecji z jak najlepszej strony, zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi aż trzy samochody. Dodatkowym C3 WRC pojadą Mads Østberg i Torstein Eriksen, którzy uzupełnią podstawowy skład, złożony z załóg Kris Meeke/Paul Nagle i Craig Breen/Scott Martin.
ZMYSŁ RÓWNOWAGI
Rajd Szwecji jest tym dla cyklu WRC, czym Zimowe Igrzyska Olimpijskie dla narciarstwa alpejskiego. Ten ekstremalny sprawdzian umiejętności, to okazja, której żaden zawodnik nie może ominąć. Jak w każdym rajdzie, ostatecznie liczy się w nim szybkość, ale na śniegu i lodzie warunkiem rozwinięcia prędkości i utrzymania się na drodze jest mistrzostwo w opanowaniu samochodu przy zmiennej, lecz ogólnie niskiej przyczepności. Przez ponad pół wieku rajd ten stanowił fortecę, której kierowcy z Półwyspu Skandynawskiego skutecznie bronili przed atakami zawodników z innych krajów. Jako pierwszy hegemonię tę przełamał Citroën dzięki załodze Loeb/Elena (Citroën Xsara WRC, w 2004 r.). Od tego czasu tylko jeden śmiałek spoza kręgu nordyckiego popisał się takim osiągnięciem. Przed każdą edycją tego rajdu grupę faworytów niezmiennie stanowią zawodnicy z Północy – choćby z racji nieporównanie większej praktyki w jeździe sportowej po zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Właśnie dlatego Citroën Total Abu Dhabi WRT do dwójki swoich podstawowych kierowców, Krisa Meeke’a i Craiga Breena, dodaje na Rajd Szwecji norweskiego eksperta Madsa Østberga.
Østberg jest świetnie obyty z zespołem Citroëna: występował w jego składzie fabrycznym przez dwa sezony (2014-2015), siedmiokrotnie zaliczając miejsca na podium. Także w Szwecji wyróżnił się kilkakrotnie i to nie tylko spektakularnymi skokami na Colin’s Crest, legendarnej hopce na trasie odcinka specjalnego Vargåsen. Wśród jego osiągnięć jest drugie miejsce zajęte w 2011 r. oraz cztery kolejne miejsca na podium, zaliczone w latach 2012, 2013, 2014 i 2016). Jednak Kris Meeke i Craig Breen również mają możliwości i ambicje, by na szwedzkich trasach wzbogacić konto zespołu o kolejne punkty. Meeke już w trzecim swoim występie w Rajdzie Szwecji, w 2016 r., rywalizował w ścisłej czołówce. Breen, mający za sobą pięć startów w tym kraju, w tym piąte miejsce zajęte w ubiegłym sezonie, rozumie i lubi specyfikę jedynej w stu procentach zimowej rundy w kalendarzu WRC.
TRASA: W TYM ROKU BARDZIEJ TECHNICZNIE
W tegorocznej edycji trasy Rajdu Szwecji są nieco inne niż w ubiegłym roku. Prawie jedna czwarta wszystkich odcinków specjalnych została zmieniona. Jednak zupełnie nowych jest tylko około 5 km na oesie Torsby, pozostałe fragmenty dróg są znane z wcześniejszych edycji rajdu. Dziesięciokilometrowa partia odcinka Hagfors i cały oes Torntop obecne były w programie rajdu w latach 2013 i 2014. Prawdziwą atrakcją edycji 2018 będą potężne bandy śnieżne na skrajach dróg, powstałe podczas odśnieżania. Z jednej strony pozwalają one zawodnikom „oprzeć się” podczas jazdy, chroniąc przed wypadnięciem z drogi, z drugiej – zwężają drogę względem jej faktycznej szerokości i zmieniają kształt zakrętów. Dlatego notatki i znajomość tras z poprzednich edycji niekoniecznie będzie dawać przewagę. Co więcej, w ostatnich latach rajd rozgrywany był w warunkach łagodnej zimy. Bandy na poboczach, stwardniałe po odwilżach i przymrozkach, groziły uszkodzeniem aut, więc zawodnicy woleli unikać ocierania się o nie. Tym razem prawdopodobnie możliwe będzie użycie klasycznej techniki rajdów zimowych – wykorzystywanie wysokich i elastycznych band śnieżnych jako punktu oparcia na stronie zewnętrznej na wyjściach z zakrętów, co pozwala na szybszą jazdę. Przełożenie takiej taktyki na zysk czasowy wymaga sporego wyczucia i doświadczenia, ale niezależnie od efektów, każdy kontakt pędzącego samochodu z bandą zapewnia widowisko dla kibiców.
POWIEDZIELI:
PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
„Biorąc pod uwagę prędkości osiągane na trasach Rajdu Szwecji, warunkiem uzyskania w nim dobrych wyników jest pełne zaufanie do siebie za kierownicą. Testy i treningi, które właśnie odbywamy, mają na celu doprowadzenie naszych zawodników do optymalnej formy i pewności prowadzenia. Korzystamy z warunków drogowych bardzo zbliżonych do tego, co napotkamy w przyszły weekend. Obecność Madsa Østberga, który pięciokrotnie ukończył ten rajd z miejscem na podium, wzmacnia nasz skład i wzbogaca nas o jego doświadczenie. Właśnie doświadczenie jest tutaj niezastąpione, biorąc pod uwagę, jak mało kilometrów typowy zawodnik przejeżdża corocznie po takich nawierzchniach. Niemniej, spore nadzieje wiążę także z występem Krisa, który w 2016 r. walczył o wygraną z liderami, jak i z Craigiem, który dobrze zna ten teren. Obydwaj oni są w stanie pokazać, na jak wiele stać nasze C3 WRC, poważnie udoskonalone od czasu poprzedniej edycji Rajdu Szwecji”.
CHRISTOPHE BESSE, DYREKTOR TECHNICZNY
„Od lutego 2017 wprowadziliśmy daleko idące modyfikacje auta. Objęły one geometrię zawieszenia, amortyzatory, podział momentu obrotowego pomiędzy osie oraz zakres regulacji środkowego mechanizmu różnicowego. O skuteczności tych ulepszeń przekonaliśmy się już na nawierzchniach szutrowych. Teraz naszym celem będzie potwierdzenie, że samochód jest szybszy także na jedynych w swoim rodzaju trasach Rajdu Szwecji. Na tych drogach niezwykle ważne jest, by załoga szybko weszła w idealny rytm, ponieważ różnice czasowe między zawodnikami są bardzo małe i nawet drobne błędy mogą decydować o kolejności na mecie. Drugą sprawą jest spore znaczenie kolejności startowej. Nasze treningi prowadziliśmy w taki sposób, że Mads za każdym razem jechał jako trzeci, po Krisie i Craigu. Dzięki temu mógł korzystać z ich spostrzeżeń dotyczących regulacji auta i w ten sposób szybko nabierać wprawy za kierownicą modelu, którym do tej pory nie startował. Później z kolei Kris i Craig przejeżdżali trasę ponownie, po to, by wykorzystać uwagi i wnioski, jakimi dzielił się z nimi skandynawski specjalista”.
KRIS MEEKE
„Wydaje się, że tym razem napotkamy w Szwecji idealne warunki zimowe. Dlatego, podobnie jak wszyscy wokół, nie mogę się doczekać dnia startu. W kilku ostatnich latach rajd nie był całkiem normalny – w regionie leżało bardzo mało śniegu, bandy były małe i twarde jak kamień, a każde dotknięcie ich groziło uszkodzeniem samochodu. W tych warunkach najważniejsza była ostrożność. Tej zimy spodziewamy się zastać wysokie, grube bandy, dobrze ubite ze świeżego śniegu. To będzie zachęcało do i zarazem wymuszało jazdę bardziej agresywną, z takim wchodzeniem w zakręty, by na cięciach „przytulać się” do band, a na wyjściach opierać o nie. Nam na początku będzie potrzebna chwila przyzwyczajenia się do tego. Uznaję ten start za ambitne i ekscytujące zadanie, do którego zamierzam podejść z rozsądkiem i rozwagą, podobnie jak do rajdu Monte Carlo”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 4
Najlepszy wynik: 7. miejsce (2015)
CRAIG BREEN
„Pomiędzy początkiem a końcem ubiegłego sezonu ulepszenia naszych Citroënów C3 WRC przełożyły się na wyraźny wzrost ich konkurencyjności na szutrach. Mam nadzieję, że takie same postępy potwierdzą się także na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Liczę na to szczególnie dlatego, że Szwecja jest moim ulubionym rajdem, w którym czuję duże zaufanie do siebie. Właśnie tam debiutowałem, w sezonie 2014 jako kierowca auta WRC i tam w roku 2016 po raz pierwszy wystartowałem w barwach Citroën Racing. Po trudnym rajdzie Monte Carlo bardzo chciałbym zdobyć sporo punktów, zwłaszcza, że tym razem zapowiada się dobra okazja do optymalnego wykorzystania tras w warunkach prawdziwej zimy. Porządne, mocne i amortyzujące bandy śnieżne dają pewne zabezpieczenie i w razie niewielkich błędów pozwalają wybronić się przed wypadnięciem z drogi”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 5
Najlepszy wynik: 5. miejsce (2017)
MADS ØSTBERG
„Rajd Szwecji jest rundą bliską mojemu sercu, w której zawsze byłem szybki, dlatego cieszę się, że właśnie przy tej okazji spotykam się ponownie z moim dawnym zespołem. Mam nadzieję, że uda mi się wyciągnąć jak największe korzyści z testów, jakie odbyłem w Satory oraz z treningów, które przeprowadziliśmy już w Szwecji, by szybko wjeździć się w nowe dla mnie, auto, Citroëna C3 WRC. Tej zimy mam już za sobą dwa rajdy rozegrane w Norwegii, więc jestem w dobrym rytmie – w drugim z tych startów nawet wygrałem. Spodziewamy się dużych band śnieżnych, przez co drogi będą zwężone, a przez to bardziej techniczne. Możliwe, że nam, Skandynawom, będzie tam łatwiej, bo przemawia za nami większe doświadczenie w jeździe w takich warunkach”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 11
Najlepszy wynik: 2. miejsce (2011)
RAJD SZWECJI W LICZBACH:
19 odcinków specjalnych o łącznej długości 314,25 km
23,9 proc. łącznego dystansu odcinków specjalnych zmienione w stosunku do edycji 2017
1 zwycięstwo, odniesione do tej pory przez Citroëna – załoga Loeb/Elena wygrała Rajd Szwecji w roku 2004 (Citroën Xsara WRC)
137,8 km/h – najwyższa średnia prędkość na odcinku specjalnym, osiągnięta w Rajdzie Szwecji w ostatnich latach (w edycji 2017)
NOWY RAJD, NOWE WYZWANIA
Oszczędzanie opon kolcowanych
Opony Michelin „na Szwecję” są węższe o 2 cm od swoich odpowiedników szutrowych i aż o 5 cm od opon przeznaczonych na nawierzchnie asfaltowe. Najważniejszą cechą takiej opony są 384 kolce wklejane w specjalne otwory wywiercone na pasie bieżnika. Na oblodzonej drodze są one w stanie zapewnić taką przyczepność, że dystanse hamowania nie odbiegają od uzyskiwanych na slicku na suchym asfalcie. Dlatego jedną z głównych stawek w Rajdzie Szwecji jest odpowiednie oszczędzanie tych stalowych wypustek o długości 20 mm, osadzonych głęboko, ale wystających na ok. 7 mm ponad powierzchnię gumy. O ile w wielu innych rajdach zabranie do auta dwóch kół zapasowych świadczy o defensywnym podejściu, to w Szwecji jest to praktyka bardzo częsta, która wpływa korzystnie na łączne czasy przejazdu całej pętli od serwisu do serwisu. Kolce najbardziej zużywają się – stępiają lub wypadają – podczas drugich przejazdów oesów, gdy na torze jazdy tworzą się głębokie koleiny i wystaje ziemia. Załogi dysponujące zapasem zmieniają koła w odpowiednich chwilach, na odcinkach dojazdowych, w taki sposób, by pilnować równomiernego zużycia kolców na wszystkich kołach i nie dopuścić na ważnym oesie do dużych różnic pomiędzy stanem opon.
Z TAJEMNIC ZESPOŁU
Wspomina Kevin Struyf, inżynier
„Pamiętam Rajd Szwecji w sezonie 2014 – drugi występ Madsa Østberga w barwach naszego zespołu. Byłem wtedy inżynierem odpowiedzialnym za jego samochód. Mieliśmy wielkie oczekiwania co do jego doświadczenia z tego rajdu, a jednocześnie starannie przygotowywaliśmy się do startu, biorąc udział w kilku imprezach spoza cyklu WRC, m.in. w Mountain Rally w Norwegii. Ta wymiana kompetencji przyniosła korzyści obydwu stronom. Dzięki uwagom Madsa zrobiliśmy duże postępy w zakresie ustawień auta, szczególnie regulacji mechanizmów różnicowych. Na trasie Mads był z etapu na etap coraz szybszy. W niedzielę rozpędził się na dobre. Na mecie zajął trzecie miejsce, tracąc do rywala z drugiej pozycji tylko 5,9 sek., a po drodze wygrał dwa oesy – Torntop, który będzie przejeżdżany także w tym roku oraz Power Stage.”
PROGRAM RAJDU SZWECJI (strefa czasowa GMT+1)
CZWARTEK 15 LUTEGO
08:00: odcinek testowy (Skalla)
20:04: Start etapu 1 (Karlstad)
20:08: OS 1 – Karlstad (1,90 km)
21:54: Meta etapu 1
PIĄTEK 16 LUTEGO
06:00: Start etapu 2 i serwis A (Torsby – 15 min.)
07:55: OS 2 – Hof-Finnskog 1 (21,26 km)
09:07: OS 3 – Svullrya 1 (24,88 km)
09:54: OS 4 – Röjden 1 (19,13 km)
11:31: Serwis B (Torsby – 30 min.)
13:41: OS 5 – Hof-Finnskog 2 (21,26 km)
15:03: OS 6 – Svullrya 2 (24,88 km)
15:50: OS 7 – Röjden 2 (19,13 km)
16:56: OS 8 – Torsby 1 (9,56 km)
17:31: Serwis Flexi C (Torsby – 45 min.)
SOBOTA 17 LUTEGO
07:05: Start etapu 3 i serwis D (Torsby – 15 min.)
07:54: OS 9 – Torntorp 1 (19,88 km)
09:12: OS 10 – Hagfors 1 (23,40 km)
10:08: OS 11 – Vargåsen 1 (14,21 km)
11:40: Serwis E (Torsby – 30 min.)
12:44: OS 12 – Torntorp 2 (19,88 km)
14:12: OS 13 – Hagfors 2 (23,40 km)
15:08: OS 14 – Vargåsen 2 (14,21 km)
17:45: OS 15 – Karlstad 2 (1,90 km)
19:26: OS 16 – Torsby Sprint (3,43 km)
19:56: Serwis Flexi F (Torsby – 45 min.)
NIEDZIELA 18 LUTEGO
06:30: Start etapu 4 i serwis G (Torsby – 15 min.)
07:50: OS 17 – Likenäs 1 (21,19 km)
09:51: OS 18 – Likenäs 2 (21,19 km)
12:18: OS 19 – Torsby 2 (9,56 km)
13:00: Podium (Torsby)
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze