Kiedy my oglądaliśmy samochody zgromadzone na tegorocznym 77. Salonie Samochodowym w Genewie, Citroën zaprezentował swój nowy produkt proekologiczny na targach… rolniczych! Dlaczego? Ano dlatego, by pokazać wielkim producentom (gospodarującym na większych areałach, niż normalne w Polsce kilka hektarów), że są już samochody, które pełnymi bakami czerpać chcą z efektów produkcji rolniczej właśnie.
Doświadczenia z zasilaniem samochodów bioetanolem Citroën zdobył w Ameryce Południowej, głównie w Brazylii, gdzie aż 65% całkowitej sprzedaży firmy, to samochody napędzane właśnie takim paliwem! Naprawdę – dwie trzecie! A ponieważ Europejczycy również są bardzo wrażliwi na wahania cen paliw, więc Citroën zdecydował się zaimplementować technologię silników przystosowanych do biopaliw także na naszym kontynencie.
Pierwszym europejskim modelem zaoferowanym przez Citroëna, a mogącym jeździć na paliwie zawierającym aż do 85% etanolu, jest wersja C4 BioTech. Należy się spodziewać, że auto szybko trafi do sprzedaży, oby także i w Polsce, gdzie biopaliwa wywołują szeroką dyskusję i diametralnie różne opinie polityków, którzy przecież i tak zazwyczaj zupełnie się na tym nie znają. Pisaliśmy zresztą o kłopotach Rafinerii Trzebinia, która na skutek decyzji ministerialnych znalazła się na skraju upadłości…
Do sprzedaży trafił też (ale dopiero na niektórych rynkach) model C4 z nowoczesną skrzynią biegów EGS. To rozwiązanie z kolei pozwala znacząco obniżyć poziom spalania – nawet do 3,8 l/100 km! Zastosowana skrzynia współpracować może z silnikiem, który zużywa paliwo z 30-procentową domieszką biokomponentów. A więc dwa działania ekologiczne w jednym!
Znana już technologia Hybrid Diesel również stosowana w koncepcyjnym jeszcze C4 również jest osiągnięciem z tej dziedziny. Jest szansa, że wkrótce (przyszły rok?) rozwiązanie to trafi do salonów i na ulice, najpierw prawdopodobnie w Peugeocie 308, a zaraz potem w Citroënie C4.
Widać wyraźnie, jak bardzo ekologicznie podchodzą do swoich konstrukcji Francuzi. W porównaniu z uwielbianymi w Polsce markami niemieckimi są już tak daleko w tej dziedzinie, że to aż nie do uwierzenia. A Niemcy w swoich samochodach trują środowisko emitując do atmosfery ogromne ilości dwutlenku węgla i nie tylko…
KG
Najnowsze komentarze