Citroën ma poważne kłopoty we Francji. Stowarzyszenie konsumentów UFC-Que Choisir złożyło zawiadomienie do prokuratury oraz apeluje o powołanie komisji śledczej w sprawie skandalu z poduszkami powietrznymi Takata, z powodu których zginęło co najmniej 7 osób a tysiące właścicieli modeli C3 i DS3 nie mogło korzystać ze swoich pojazdów. Dlatego żąda również odszkodowań.
Przypomnijmy o co chodzi w całej sprawie: Setki tysięcy samochodów Citroën C3 oraz DS3 wyprodukowanych w latach 2009-2019 było wyposażonych w wadliwe poduszki powietrzne japońskiej firmy Takata, których właściwości z czasem ulegały degradacji, co powodowało, że podczas wypadku mogły otworzyć się z siłą dużo większą niż je zaprojektowano, prowadząc do poważnych obrażeń lub nawet śmierci kierowcy i pasażera. Co ważne, Citroën ogłosił wielką akcję wymiany poduszek, obejmującą 869.000 samochodów na terenie całej Europy, w tym Polsce.
UWAGA! Jeśli masz samochód marki Citroën model C3 lub DS3, lub samochód marki DS Automobiles model DS 3 wyprodukowany w latach 2009-2019, zalecamy natychmiastowy kontakt z ASO celem wymiany wadliwych poduszek powietrznych. Akcja jest bezpłatna. To jest kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa Twojego i Twoich pasażerów.
Zobacz więcej informacji na temat skandalu z poduszkami Takata
Zawiadomienie do prokuratury
W obliczu licznych „niedociągnięć i ryzyk dla konsumentów”, stowarzyszenie UFC-Que Choisir poinformowało o złożeniu zawiadomienia do prokuratury przeciwko Stellantis, właścicielowi marki Citroën, za „wprowadzające w błąd praktyki handlowe, oszustwo i świadome narażanie życia innych”. Dodatkowo organizacja apeluje o powołanie parlamentarnej komisji śledczej, która miałaby na celu wyjaśnienie tej sprawy, wstrząsającej branżą motoryzacyjną.
Nieoficjalnie mówi się o decyzjach Carlosa Tavaresa, wyrzuconego w grudniu szefa Stellantis, mogących opóźniać proces wymiany poduszek i grożącej mu odpowiedzialności karnej.
Afera z poduszkami powietrznymi Takata. Nadal nie wszyscy kierowcy Citroënów i DS je wymienili
Mimo że Stellantis w połowie 2024 roku otrzymał od UFC-Que Choisir wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań, organizacja twierdzi, że „środki zaradcze wciąż są niewystarczające”. Chociaż „przyspieszenie wymiany wadliwych poduszek powietrznych w modelach Citroën C3 i DS3 oraz zapewnienie samochodów zastępczych” przyniosły pewne rezultaty, stowarzyszenie uważa, że „kampania przywoławcza pozostaje chaotyczna, a konsumenci są pozostawieni w niepewności”.
Akcja wymiany poduszek Takata: Citroën otrzymał formalne wezwanie od stowarzyszenia konsumentów.
Komisja śledcza we francuskim parlamencie
UFC-Que Choisir zarzuca kierownictwu Stellantis opóźnienia, które doprowadziły do dramatycznej sytuacji wielu kierowców. Działania władz publicznych w tej sprawie również zostały uznane za niewystarczające. Dlatego stowarzyszeniedomaga się także utworzenia parlamentarnej komisji śledczej, która miałaby zbadać odpowiedzialność producentów samochodów, władz publicznych oraz instytucji nadzorczych. Kluczowe pytania, które wymagają odpowiedzi, to:
- Kto w koncernie opóźniał proces wymiany poduszek powietrznych Takata?
- Dlaczego poduszki powietrzne Takata były montowane w samochodach długo po ujawnieniu ich wad ?
- Co było przyczyną opóźnień i słabej organizacji akcji serwisowych?
- Jaką rolę odegrały władze w zarządzaniu tym kryzysem?
Odszkodowania dla osób poszkodowanych
Pomimo niedawnych działań Stellantis, takich jak program rekompensat dla europejskich kierowców dotkniętych problemami z układami AdBlue, UFC-Que Choisir wzywa również Citroëna do zrekompensowania właścicielom samochodów strat wynikających z konieczności immobilizacji pojazdów w związku z wadliwymi poduszkami Takata.
„Czas najwyższy, aby konsumenci przestali być ofiarami niedopuszczalnego pobłażania zarówno ze strony przemysłu, jak i instytucji publicznych” – informuje organizacja w swoim komunikacie.
Historia firmy Takata – Kto produkował wadliwe poduszki powietrzne?
Takata Corporation, założona w 1933 roku w Japonii, początkowo zajmowała się produkcją lin bezpieczeństwa i tekstyliów. W latach 80. firma stała się jednym z czołowych producentów systemów bezpieczeństwa samochodowego, w tym pasów i poduszek powietrznych. Jednak w kolejnych dekadach Takata uwikłała się w jeden z największych skandali w branży motoryzacyjnej. Wykryto, że jej poduszki powietrzne zawierały wadliwy system napełniania, który w przypadku aktywacji mógł eksplodować, wyrzucając metalowe odłamki i stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. W samej Francji z powodu eksplozji poduszek w Citroenach miało zginąć 7 osób.
Problemy te doprowadziły do globalnych akcji serwisowych obejmujących ponad 100 milionów pojazdów i wielu tragicznych wypadków. W wyniku narastających kosztów i pozwów, w 2017 roku Takata ogłosiła bankructwo, a jej aktywa zostały przejęte przez amerykańską firmę Key Safety Systems. Mimo to konsekwencje skandalu są odczuwalne do dziś, a nazwa firmy stała się symbolem braku transparentności i odpowiedzialności w przemyśle motoryzacyjnym.
Najnowsze komentarze