Fabryka w Rennes-La Janais to jeden z kluczowych zakładów produkcyjnych marki Citroën, z długą historią oraz imponującym dorobkiem. W 1958 roku producent wybrał to miejsce na budowę swojego pierwszego zakładu montażowego poza regionem paryskim, rozpoczynając tym samym nową erę w historii motoryzacji we Francji.
Historia miasta Rennes sięga ponad 2000 lat wstecz do czasów, gdy była to mała galijska wioska o nazwie Condate. Wraz z Vannes i Nantes było jednym z głównych miast starożytnego księstwa Bretanii. Od początku XVI wieku do rewolucji francuskiej Rennes było miastem parlamentarnym, administracyjnym i garnizonowym historycznej prowincji Bretanii w Królestwie Francji. Intensywny rozwój miasta zaczął się dopiero po drugiej wojnie światowej, gdy swoje zakłady zaczął lokalizować tu przemysł w ramach planu industrializacji Francji.
Jak powstała fabryka Citroëna w Rennes? W latach 1958-1959, w ramach monumentalnej inwestycji, wycięto trzy tysiące drzew, przeniesiono ponad 500.000 metrów sześciennych ziemi i zagospodarowano teren o powierzchni 200 hektarów. Projekt zaangażował 2500 pracowników, których intensywna dwuletnia praca umożliwiła powstanie nowoczesnego zakładu montażowego. Fabrykę uroczyście otworzył generał Charles de Gaulle w 1960 roku.
Władze koncernu i politycy wizytowali budowę oczywiście Citroënami, co widzicie na zdjęciu powyżej.
W 1961 roku z linii produkcyjnej fabryki zjechały pierwsze modele samochodów, w tym Citroën Ami 6, a później także Ami 8 i Ami Super. Były to początki długiej tradycji produkcji pojazdów, które zyskały duże uznanie na rynku europejskim.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie
W latach 80-tych zatrudnienie w fabryce osiągnęło szczytowy poziom około 14.000 osób. Później, z uwagi na konkurencję m.in. z hiszpańskim Vigo oraz automatyzację, ilość zatrudnionych osób spadała do około 7.000 w roku 2009.
Co ciekawe, od maja 2023 roku fabryka w Rennes-La Janais otworzyła swoje podwoje dla zwiedzających, oferując unikalną okazję do zapoznania się z nowoczesnym procesem produkcji samochodów. Zwiedzanie możliwe jest w języku francuskim, angielskim lub niemieckim.
Jakie modele marki Citroën i Peugeot produkowano w Rennes-La Janais?
Modele produkowane głównie do końca 2005 roku (liczby w przybliżeniu)
- Citroën BX (2 000 000)
- Citroën GS (1 980 000)
- Citroën Ami 6 (1 500 000)
- Citroën Xantia (1 000 000)
- Citroën Xsara (921 000)
- Citroën C5 (750,000)
- Citroën AX (600 000)
- Citroën Visa (561 000)
- Citroën Dyane (373 000)
- Citroën XM (302 000)
- Citroën ZX (135 000)
- Citroën Méhari (10 000)
- Citroën 2CV (10 000)
- Peugeot 407 (500 000)
Stellantis inwestuje 20 milionów euro w fabrykę w Rennes-La Janais
Najnowsze komentarze