Brak sygnalizacji zapięcia pasów oraz brak mocowań ISOFIX w trzecim rzędzie był jednym z powodów, dla których Dacia Jogger została oceniona na jedną gwiazdkę w teście EuroNCAP, organizacji zajmującej się bezpieczeństwem w motoryzacji. Jednak tym razem samochodu nie rozbito, a oparto się na wynikach modelu Dacia Sandero. Czy takie podejście jest uczciwe?
Dacia Jogger to najnowszy model producenta, który niedawno pojawił się w salonach. Oferuje siedem pełnowymiarowych miejsc a w wersji pięcioosobowej ogromny bagażnik. Jest to jedyne tego typu auto rodzinne, chociaż budżetowe, to jednak stosunek użyteczności do ceny jest bardzo dobry.
Jedna gwiazdka, przyznana przez EuroNCAP, nie wynika z realnej oceny samochodu. Nie rozbito go, oparto się jedynie na arkuszu kalkulacyjnym przyjmując, że wynik będzie podobny jak w przypadku Sandero i odejmując punkty za brak systemów elektronicznych czy mocowania ISOFIX. Co ciekawe, nowe Sandero ma w EuroNCAP dwie gwiazdki, a mimo to jest najlepiej sprzedającym się samochodem Europy w 2022 r. W czasach rosnących cen klienci Dacii nie są najwyraźniej gotowi by płacić za wyrafinowane systemy elektroniczne, takie jak utrzymanie pasa ruchu (tak, to jest punktowane!).
Dacia Jogger jest samochodem wyposażonym w sześć poduszek powietrznych. Sandero, które przynajmniej z przodu jest do niej podobne, otrzymało niezłe noty za ochronę dorosłych (70%), dzieci (72%), pieszych (41%) oraz systemy bezpieczeństwa (42%). Nie ma aktywnej maski silnika, utrzymania na pasie ruchu, zintegrowanych siedzisk dla dzieci. Taka cecha samochodu budżetowego. Wystawianie na tej podstawie jednej gwiazdki musi budzić pytania o sens całego przedsięwzięcia, zwłaszcza gdy ponad trzykrotnie droższe BMW 2 Coupé ma wyniki niewiele wyższe (80% dla dorosłych, 81% dzieci). Czy EuroNCAP to jeszcze organizacja, która wspiera klientów, czy może już producentów, dokładających kolejną elektronikę, by uzyskać wyższą punktację?
Warto zwrócić uwagę, że poziom bezpieczeństwa samochodów jest dzisiaj dużo wyższy niż jeszcze pięć czy dziesięć lat temu. Motoryzacja poszła bardzo mocno do przodu i auta, które kiedyś dostały pięć gwiazdek, dzisiaj miałyby zapewne zero albo jedną.
Oczywiście jedna gwiazdka dla Joggera nie jest powodem do dumy, a producent będzie zapewne zmieniał specyfikację samochodu w przyszłości, aby uniknąć tego typu sytuacji. Jednak za te wszystkie gwiazdki na końcu płacimy my, klienci.
Najnowsze komentarze