Układ toru można porównać do rollercoaster’a – ma on wiele wzniesień, sześć prawych i osiem lewych zakrętów, oraz dość długie proste. Okrążenie liczy 5338 m, a dystans całego wyścigu wynosi 309,356 km. Tor – jako jeden z trzech w całym cyklu F1 – pokonuje się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jego szerokość waha się od 20 m w najszerszym punkcie do zaledwie 14 m w najwęższym. Prosta startowa ma 655,5m.
Otodrom Istanbul park może pomieścić 130 tysięcy widzów. Tor wymaga całkowicie innych nastawów bolidów, niż ostatnio używany Hungaroring – przede wszystkim o wiele mniejszego docisku aerodynamicznego, głównie ze względu na dwie długie proste, na których prędkości mogą przekraczać 320 km/h. Otodrom Istanbul jest także wymagający dla opon – zwłaszcza zakręt nr 8 (Turn 8), który jest sekwencją kilku łuków i szczególnie naraża ogumienie na zużycie. Właśnie ten fakt, jak i panujące tu zwykle upały sprawiają, że podczas Grand Prix Turcji używa się zwykle twardych mieszanek gumy w oponach.
Długie proste i podjazdy sprawiają, że szczególnie ważna jest wydajność aerodynamiczna. Stało się to bardzo istotnie po zmianie silników na słabsze V8 (przypomnijmy, iż różnica w mocy w stosunku do stosowanych do zeszłego roku V10 wynosi nawet 200 koni mechanicznych).
W ubiegłym sezonie najszybszym kierowcą w Istambule okazał się Kimi Räikkonen. Fin wywalczył tu także pole position, uzyskując w kwalifikacjach czas 1:26.797. Najszybsze okrążenie wyścigu – 1:24.770 – ustanowił zaś drugi kierowca McLarena MP4-20, Juan Pablo Montoya. Niewiele gorzej spisali się kierowcy zespołu Renault – Fernando Alonso był drugi, a Giancarlo Fisichella czwarty. To dobry prognostyk na tegoroczny wyścig. Na pewno walka zarówno w kwalifikacjach, jak i podczas samego wyścigu, będzie wyjątkowo zażarta.
Oczywiście zmagania kierowców na tureckim torze będziemy uważnie śledzić, a wyniki podamy najszybciej, jak to będzie możliwe. Tymczasem już teraz trzymajmy kciuki za kierowców i całą ekipę Renault, a także za inżynierów firmy Michelin, aby dostarczyli jak najlepsze opony :-)
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze