W ostatnim czasie dystrybutorzy pojazdów marki Stellantis stają przed kolejną falą poważnych wyzwań. Konflikty zaczęły narastać już w czerwcu 2023 roku, kiedy to zaniepokojeni dealerzy zaczęli zgłaszać liczne dysfunkcje wewnętrzne, co skłoniło prezesa Stellantis Francja, Christophe’a Musy’ego, do powołania grup roboczych pod przewodnictwem Carlosa Tavaresa. Mimo odnotowanych postępów, dealerzy zgłaszają kolejne problemy, co wskazuje na pogłębiającą się kryzysową sytuację w sieci dystrybucji – donosi francuski portal branżowy Auto Infos.
We Francji narasta napięcie pomiędzy dealerami a Stellantis. Podobnie dzieje się też w innych krajach a jest to efekt spiętrzenia się różnego rodzaju problemów, które wynikają przede wszystkim z polityki oszczędności, prowadzonej przez Carlosa Tavaresa.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie
Problemy logistyczne i finansowe
Dealerzy wskazują na problemy z logistyką i opóźnienia w płatnościach, które w niektórych przypadkach sięgają roku 2022, co wpływa negatywnie na ich operacje finansowe i logistyczne. Zarzuty dotyczą również niewystarczającej liczby pracowników po stronie koncernu (to efekt masowych zwolnień) oraz nieprzestrzegania ustawowych terminów płatności, co wprowadza dodatkowe napięcie w stosunkach z centralą.
Odpowiedź Stellantis
W odpowiedzi na rosnące napięcia, Stellantis podjął działania naprawcze, w tym reorganizację logistyki oraz informatyzacji, oraz usiłuje poprawić komunikację z dealerami. Pomimo tych działań, dealerzy wskazują na kontynuację problemów i niewystarczające postępy w kluczowych obszarach.
Napięcia finansowe
Sygnalizowane są również poważne problemy z rentownością, zwłaszcza w segmencie pojazdów używanych, co dealerzy określają jako „spadek rentowności do poziomów poniżej sensu prowadzenia biznesu”. Rentowność nowych pojazdów pozostaje krytycznie niska, co jest dodatkowo obciążone wysokimi kosztami finansowymi i inflacją. Jednocześnie utrzymywany jest system „odbierania premii pod byle pretekstem”, nie mającym nic wspólnego z rzeczywistą jakością obsługi czy serwisu – mówią dealerzy.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie
Możliwość konfrontacji prawnej
Niektórzy dealerzysą gotowi do rozpoczęcia prawnej konfrontacji z Stellantis, oskarżając koncern o traktowanie sieci dystrybucyjnych jako zbędnego kosztu, a nie jako aktywa wspierającego wydajność marek. Niektórzy mówią wprost o zarzutach zarówno gospodarczych jak i karnych. Dodatkowo, dilerzy wyrażają frustrację z powodu ciągłych kampanii naprawczych, które zakłócają normalne działanie ich warsztatów, powodując tasiemcowe kolejki do serwisów. Problem wynika z tego, że w niektórych krajach ograniczono liczbę dealerów nawet o 70%, co naturalnie utrudnia dostęp do ASO.
Czy jest wyjście z sytuacji?
Mimo że Stellantis podejmuje działania naprawcze, napięcia i wyzwania w sieci dystrybucji pozostają wysokie, a dealerzy wciąż zgłaszają problemy w wielu obszarach operacyjnych. Rozwiązanie tych problemów będzie kluczowe dla przyszłości sieci dystrybucyjnej i ogólnej wydajności Stellantis na konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym. Wśród dealerów panuje przekonanie, że skutecznym sposobem na rozwiązanie problemów będzie odejście Carlosa Tavaresa i o tym rzeczywiście we Francji zaczyna się mówić coraz głośniej.
źródło: Auto Infos
Najnowsze komentarze