Rafale nabiera mięśni. Samochód, który zmierzy się na rynku m.in. Peugeot 408 otrzymał większą moc, napęd na wszystkie koła oraz aktywne zawieszenie. Nowe Renault Rafale E-Tech 4×4 o mocy 300 KM zadebiutuje w Polsce jeszcze w 2024 roku.
W lutym na rynku pojawił się nowy flagowy model spod znaku rombu. Rafale jest oferowany z układem napędowym full hybrid o mocy 200 KM, ale francuska marka ma w zanadrzu coś mocniejszego i do tego z wtyczką. Jesienią do polskiej oferty dołączy wersja z pazurem, która rozwija łącznie 300 KM mocy. Sportowe wrażenia z jazdy łączą się z zasięgiem nawet 1000 km, co czyni model jeszcze ciekawszym kąskiem. Autonomia deklarowana przez producenta jest oparta na wynikach cyklu WLTP i ma być możliwa do osiągnięcia z pełnym 55-litrowym bakiem oraz naładowanym akumulatorem trakcyjnym.
Zobacz także: Nowy Peugeot 408 GT na wypasie. Ile kosztuje wersja, która ma wszystko?
Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM to hybryda plug-in
Napęd Rafale E-Tech 4×4 300 KM został opracowany na bazie zespołu napędowego E-Tech Full Hybrid o mocy 200 KM, ale zamiast dwóch jednostek elektrycznych mamy trzy. Renault dodało silnik na tylnej osi i ładowany z gniazdka akumulator trakcyjny o pojemności 22 kWh. W trybie elektrycznym Rafale potrafi przejechać do 100 km. Łączna moc pojazdu wynosi 300 KM i póki co nie dostaniemy porównywalnych zasobów w Peugeot 408. 300-konny Rafale osiąga prędkość 100 km/h w czasie 6,4 sekundy. Aby rozpędzić auto od 80 do 120 km/h potrzeba 4 sekund.
Pod maską znajduje się 3-cylidrowy silnik o pojemności 1,2 litra z nową turbosprężarką, która zwiększa jego moc ze 130 do 150 KM (w porównaniu z wersją E-Tech full hybrid 200 KM), a moment obrotowy z 205 do 230 Nm. Do tych zmian dostosowano wielotrybową skrzynię ze sprzęgłem kłowym. Wspomniane trzy elektryczne jednostki (dwa główne i jeden dodatkowy) to:
- główny silnik elektryczny. Napędza przednią oś, rozwija moc 50 kW (70 KM) i moment 205 Nm,
- drugi główny silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 195 Nm zapewnia stały napęd osi tylnej,
- dodatkowy silnik elektryczny tzw. rozrusznik wysokonapięciowy (HSG od angielskiego terminu High-voltage Starter Generator) o mocy 25 kW (34 KM) i momencie obrotowym 50 Nm bierze na siebie uruchamianie silnika spalinowego oraz zmianę biegów skrzyni automatycznej. Służy również do doładowywania akumulatora.
Dwa główne silniki elektryczne, zasilane z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 22 kWh/400 V zapewniają możliwość jazdy w trybie wyłącznie elektrycznym. Ładowanie akumulatora trakcyjnego do pełna trwa niecałe 3 godziny. Aby uzyskać poziom 80% wystarczą 2 godziny i 10 minut.
Renault Rafale Atelier Alpine – nowa wersja z aktywnym zawieszeniem
Wraz z debiutem 300-konnego modelu plug-in Renault wprowadzi na rynek nową wersję wyposażenia „Atelier Alpine”, która wyróżnia się wśród innych satynowym kolorem nadwozia niebieski sommet satin, spojlerem w kolorze czarny etoile oraz dedykowanymi felgami aluminiowymi „Chicane” o średnicy 21 cali (wersja Esprit Alpine ma koła 20-calowe). We wnętrzu Rafale E-Tech 4×4 300 KM Esprit Alpine i Atelier Alpine zobaczymy również inny element nawiązujący do Alpine – wykładzinę podłogową w kultowym niebieskim kolorze marki. Najciekawszym wyróżnikiem topowego wariantu jest aktywne zawieszenie opracowane przez zespół kilkunastu inżynierów Alpine Cars.
Zawieszenie współpracuje z kamerą umieszczoną w górnej części przedniej szyby. Jest to rozwiązanie podobne do stosowanego w modelu DS 7. Uwzględnia prędkość pojazdu i działania kierowcy stale dostosowując amortyzację do przeszkód zidentyfikowanych przed samochodem. Na potrzeby zawieszenia dostosowano amortyzatory, sprężyny, przedni oraz tylny stabilizator poprzeczny.
Innowacyjny system kontroli dynamicznej jazdy
Menu „Chassis Control” na ekranie systemu multimedialnego, dostępne w wersji Rafale Atelier Alpine, umożliwia kierowcy regulację parametrów układu 4Control advanced, pracy zawieszenia i kąta skrętu w trzech trybach:
- Comfort – idealne rozwiązanie na codzienne dojazdy, zwłaszcza w mieście,
- Dynamic – dobry kompromis między dynamiką a poziomem tłumienia drgań,
- Sport – ustawienia ułatwiające utrzymanie toru jazdy i zapewniające dużą przyjemność jazdy.
Ustawienia systemu kontroli dynamicznej jazdy są dostępne we wszystkich trybach (Eco, Comfort, Sport i Perso) z wyjątkiem trybu Snow.
Jeśli poziom naładowania akumulatora na to pozwala, w trybach Comfort i Eco domyślnie aktywowana jest jazda z napędem elektrycznym, który jest utrzymywany zależnie od sposobu jazdy kierowcy. Może on być także „wymuszony” poprzez wybór trybu „Electric” za pomocą przycisku EV MODE umieszczonego na środkowym podłokietniku. Tak wybrany tryb elektryczny jest utrzymywany przy zapotrzebowaniu na moc do 160 KM i do maksymalnej prędkości 135 km/h.
Przycisk EV MODE umożliwia aktywację, z przewijanego menu, jednego z 3 następujących trybów: Hybrid, Electric oraz E-save wykorzystującego silnik spalinowy od momentu ruszenia z miejsca w celu naładowania akumulatora do 25%, na przykład na potrzeby przygotowania się do wjazdu do strefy czystego transportu.
Ile będzie kosztował Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM?
Cena najmocniejszego Renault Rafale E-Tech 4×4 na razie nie jest znana. 200-konny samochód kosztuje na naszym rynku 192.900 zł w podstawie (zobacz cennik). Aktualna najwyższa wersja to wydatek 210.900 zł dlatego jeśli oczekujecie na 300-konny model musicie liczyć się z jeszcze większym wydatkiem. Do wyboru będą dwie wersje: Esprit Alpine i Atelier Alpine.
Przed nami pierwsze jazdy testowe nowym Renault Rafale, które odbędą się pod koniec maja. Oczywiście podzielimy się szczegółowymi wrażeniami.
Najnowsze komentarze