Ekoprojektowanie pod kątem recyklingu
Dzięki wdrożeniu koncepcji projektowania ekologicznego Renault stale uwzględnia wymogi ochrony środowiska jako jedno z najważniejszych założeń projektowania pojazdów i podzespołów mechanicznych. Nie tylko projektanci Renault, lecz także dostawcy są zaangażowani w projekty pojazdów w celu zredukowania oddziaływania pojazdu na środowisko przez cały okres jego cyklu życia. Renault projektuje komponenty swoich pojazdów mając na uwadze trzy cele ekologiczne: zwiększenie poziomu recyklingu pojazdów, których życie techniczne dobiegło końca, kontrolowanie substancji obecnych w użytych materiałach oraz wykorzystywanie surowców wtórnych. Takie podejście pozwala Renault projektować pojazdy, których poziom odzysku wynosi 95% ich masy. Dzieje się tak od momentu wprowadzenia na rynek modelu Mégane II w roku 2002.
Deska rozdzielcza modelu Modus stanowi znakomity przykład systematycznego stosowania przez Renault zasad ekoprojektowania. Ten element zawiera największą ilość surowców wtórnych, jakie zostały do tej pory użyte w jednej części z tworzyw sztucznych w całym przemyśle samochodowym, to jest 4 kg, co stanowi połowę jego masy całkowitej. Deska została zaprojektowana wspólnie przez Dyrekcję Inżynierii Pojazdów Renault oraz firmę Visteon, producenta wyposażenia, przy współpracy z firmą wyspecjalizowaną w recyklingu C2P w celu opracowania specjalnego surowca wtórnego. W sumie Modus zawiera blisko 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku w różnych elementach takich jak: ekrany nadkoli, osłona pod silnikiem, osłona tylnego zawieszenia i koło zapasowe. Niezwykle wysoki współczynnik recyklingu deski rozdzielczej Modusa można było osiągnąć dzięki wykorzystaniu materiałów takich jak polipropylen, które sektor recyklingu oferuje w dużych ilościach i dobrej jakości.
Przy projektowaniu, firmy Renault i Visteon w miarę możliwości wybierały materiały jednorodne (z tej samej rodziny związków chemicznych), aby ułatwić ich sortowanie i użycie jako surowca wtórnego. Na każdej części jest umieszczona informacja o materiałach, z których ją zrobiono.
W roku 2005 Grupa Renault otrzymała nagrodę Ministerstwa Ekologii i Trwałego Rozwoju za ekologiczny projekt deski rozdzielczej Modusa.
Renault uwzględnia wymogi recyklingu już na etapie projektowania poprzez:
– ułatwienie demontażu elementów takich jak akumulatory oraz zapewnienie możliwości szybkiego i całkowitego opróżnienia zbiorników zawierających różne płyny (płyn hamulcowy, do spryskiwaczy szyb itp.);
– preferowanie części złożonych z jednorodnych lub kompatybilnych materiałów, jak na przykład w przypadku zderzaków oraz wybieranie materiałów, które zapewniają większe możliwości recyklingu;
– przygotowywanie dokumentacji technicznej dla stacji demontażu i strzępiarek, przekazywanie nieodpłatnie na płycie CD ROM udostępnianej przez Europejskie Konsorcjum IDIS (usytuowanie części do demontażu, skład surowcowy, zalecane narzędzia);
– powołanie koordynatorów do spraw jakości produktów i recyklingu, którzy mają zadanie wspierać projektantów w osiągnięciu celów wyznaczonych w zakresie recyklingu.
Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji
Ze względu na wielkość parku PWE w Europie, powiększającego się rocznie o 8 mln samochodów, z czego 1 mln stanowią pojazdy marki Renault, Grupa około dziesięć lat temu wdrożyła politykę recyklingu, która przyczynia się do oszczędności zasobów naturalnych i zmniejszenia ilości odpadów. Dyrektywa z 18 września 2000 r. (wprowadzona do prawa francuskiego dekretem z dnia 1 sierpnia 2003 r., przepisy wykonawcze w drodze zarządzeń ogłoszonych w końcu maja 2006 r.) zaleca trzy sposoby odzysku: ponowne użycie części (Renault od wielu lat rozszerza ofertę dobrej jakości części regenerowanych fabrycznie), recykling surowców (metale i tworzywa sztuczne) oraz odzysk energii, co umożliwia zastąpienie paliw ropopochodnych (opony).
Od 1 stycznia 2006 r. poziom odzysku PWE powinien wynosić 85% ich masy, z czego minimum 80% dzięki ponownemu użyciu części lub recyklingowi surowców, a reszta przez odzysk energii. W roku 2015 ten obowiązkowy próg zostanie podniesiony do 95%, tj. 85% w postaci części i materiałów, a 10% w postaci odpadów spalanych w celu odzyskania energii. Grupa Renault aktywnie uczestniczyła w pracach związanych z transponowaniem tej Dyrektywy we współpracy z podmiotami gospodarczymi i organami administracji we wszystkich krajach nią objętych, a zwłaszcza we Francji. Przyczyniła się także, wraz z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu i strzępiarki, do uruchomienia punktów zbierania pojazdów przez zawieranie umów w większości krajów europejskich, w szczególności we Francji w ramach realizacji pozwoleń prefekta. Do końca roku 2005 firma Renault kierowała Europejskim Konsorcjum IDIS, które uczestniczyło w przygotowywaniu dokumentacji technicznej przekazywanej przedsiębiorcom z branży. Obecnie Renault kontynuuje swoją współpracę z przedsiębiorcami (prowadzącymi stacje demontażu, strzępiarki, stacje recyklingu) oraz dostawcami na rzecz rozwoju tego sektora.
Najnowsze komentarze