Używany rodzinny samochód typu van? Francuskie samochody to ciekawa propozycja: będą stosunkowo niedrogie i bardzo dobrze wyposażone.
Przeczesując rynek wtórny w poszukiwaniu funkcjonalnego auta rodzinnego warto skierować się w stronę kompaktowych VAN-ów, które jeszcze przed kilku laty cieszyły się ogromną popularnością. Budżet 40 tysięcy złotych pozwoli na zakup około dziesięcioletniego egzemplarza w godnym stanie technicznym. W każdym przypadku także dostaniemy wybór oszczędnych silników diesla i bogate wyposażenie dodatkowe.
Używany Peugeot 5008 I generacji
W salonach Peugeota od 2009 do 2017 roku bez większych sukcesów oferowany był 5008 pierwszej generacji – pierwsza jego forma była kompaktowym VAN-em, kolejna, sprzedawana do dziś zmieniła się w modnego SUV-a. Cóż, moda zdecydowała. 5008 pierwszej generacji sprzedawany był z pięciodrzwiowym, jednobryłowym nadwoziem z płytą podłogową wspólną z 3008 I generacji czy C4 Picasso I i DS5. Nadwozie jest skutecznie zabezpieczone przed korozją. We wnętrzu znajdziemy deskę rozdzielczą zbliżoną formą do tej znanej z pierwszego 308. Jakość użytych tworzyw jest nawet z dzisiejszej perspektywy na dobrym poziomie. Plastiki są miękkie i dobrze spasowane.
Warunki podróżowania na przednich fotelach są co najmniej dobre, kilkaset kilometrów nie objawia się większym zmęczeniem. Wiele lat temu odbyliśmy na pokładzie 5008 bardzo długą podróż do Turcji i Gruzji – poczytajcie nasze wrażenia, jechaliśmy po tysiąc kilometrów dziennie. Na tylnej kanapie wygodnie usiądą trzy dorosłe osoby lub zamontujemy trzy foteliki dziecięce. W podłodze bagażnika skrywają się dwa awaryjne siedziska.
Lista wyposażenia dodatkowego często zawiera automatyczną klimatyzację dwustrefową, archaiczną nawigację, tempomat, panoramiczne okno dachowe i inne. Paletę silnikową 5008 I generacji ograniczono w znacznym stopniu. Benzynowe jednostki opracowane wspólnie z BMW 1.6 VTi 120 KM i 1.6 THP 156 KM nie grzeszą trwałością – ich ceny są wyraźnie niższe, nie bez przyczyny. Cenione i poszukiwane są diesle 1.6 HDi 110 KM i 2.0 HDi 150-163 KM wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa common rail i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat. Jak wygląda porównanie spalania tych dwóch jednostek? Sprawdziliśmy to na bardzo długim dystansie.
Zobacz oferty sprzedaży Peugeot 5008
Renault Scenic III
O wiele większy wachlarz wyboru jednostek napędowych jak i wersji nadwoziowych serwuje Renault Scenic trzeciej generacji. Produkowany był od 2009 do 2016 roku z wykorzystaniem architektury Megane III. Tym razem również przyłożono wielką wagę do perfekcyjnej ochrony antykorozyjnej. Estetyczne nadwozie dostępne było w dwóch wariantach – standardowym i wydłużonym Grand z większym bagażnikiem i opcjonalnymi dwoma siedziskami chowanymi w podłodze. Pozostawiono cyfrowe zegary w centralnym punkcie deski rozdzielczej – są czytelne także w słoneczne dni, w bogatszych wersjach wyposażeniowych obok nich umieszczono ekran nawigacji.
Materiały wykończeniowe są zadowalającej jakości, podobnie jak ich montaż. Wyposażenie obejmować może dwustrefową klimatyzację, otwierane okno dachowe, skórzaną tapicerkę, przestarzałą nawigację, dopracowane nagłośnienie sygnowane przez Bose i wiele systemów dbające o nasze bezpieczeństwo. W przypadku Scenica III śmiało możemy sięgać zarówno po silniki diesla jak i po udane benzynowe. Diesle to oszczędne 1.5 dCi 110 KM, 1.6 dCi 130 KM i 2.0 dCi 150-160 KM, dodatkowo są trwałe. Benzynowe silniki reprezentuje wolnossący 1.6 16V 110 KM, 1.2 TCe 115-130 KM, 1.4 TCe 130 KM. 40 tysięcy złotych wystarczy na zakup egzemplarza z końcowych lat produkcji.
Scenic jest autem, które z tych trzech propozycji oferuje największy komfort jazdy.
Używany Citroën C4 Picasso
Bez wątpienia Citroën C4 Picasso drugiej generacji wyróżnia się na tle nudnych VAN-ów oryginalnym designem. Picasso II produkowany był od 2013 roku do 2019 wariant standardowy, natomiast Grand z wydłużonym nadwoziem do 2022 roku. Nadwozie nie ma problemów z korozją niezależnie od roku produkcji, pod warunkiem że nie trafimy na egzemplarza naprawiany domorosłymi metodami. Równie futurystyczne wnętrze tylko w pierwszym kontakcie szokuje, okazuje się jednak w pełni logicznie rozplanowane i co ważne wykonane z bardzo dobrych materiałów. Przednie fotele potrafią zachwycić zakresem regulacji i oferowaną wygodą, oczywiście o podparciu bocznym ciała możemy zapomnieć. W drugim rzędzie siedzeń miejsca jest mnóstwo, bez trudu zamontujemy trzy foteliki, także trójka dorosłych nie będzie narzekać na niedobory przestrzeni.
Wśród używanych C4 Picasso II raczej nie znajdziemy egzemplarzy ubogo wyposażonych, możemy liczyć na klimatyzację automatyczną, dotykowy ekran multimediów z nawigacją, skórzaną tapicerkę, panoramiczny dach czy systemy bezpieczeństwa. Na drodze rodzinny C4 zachowuje się poprawnie. Gama benzynowych silników to jednostki 1.2 PureTech 130 KM, 1.6 THP 156-165 KM i 1.6 VTi 120 KM – niestety żadnej z nich nie sposób polecić z uwagi na niedopracowanie techniczne. Tego nie można powiedzieć o dieslach 1.6 HDi 92-120 KM i 2.0 HDi 150 KM. Są dynamiczne, oszczędne i trwałe pod warunkiem stosowania się do zaleceń specjalistów. Założony budżet pozwoli na zakup egzemplarza z początku produkcji.
Zobacz oferty sprzedaży C4 Picasso
Najnowsze komentarze